رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا به دنبال ماجراجویی تازه‌ و نقشه جدید برای سرهم بندی مسئله فلسطین است، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات آمریکا ایران است، زیرا ایستادگی جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های زیادی را برای آنها ایجاد کرده بنابراین آنها می‌خواهند که ذهن‌ها بفریبند و تشتت ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران،  "علی لاریجانی" در مراسم اولین سالگرد شهادت "سردار سرلشکر حاج احمد سوداگر" که در تالار وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: سردار شهید سوداگر انسان بسیار خلاق، مودب، با اخلاق بود که از دردانه‌های دفاع مقدس محسوب می‌شد و همه عمر خود را در این عرصه از اولین لحظات جنگ گذاشت و از افراد خوشفکر و نادر اطلاعات و عملیات محسوب می‌شد.

رئیس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: ‌این سردار شهید بعد از جنگ فرماندهی دو لشکر مهم کربلا و تهران را بر عهده گرفت، ولی ویژگی اصلی او از دوران دفاع مقدس بود که باعث شکل‌گیری شخصیت او شد همین طور شهید سیاف‌زاده که به فاصله کوتاهی از شهید سوداگر به شهادت رسید که هر کدام از این شهدا درّ گرانبهایی بودند.

وی تصریح کرد:‌ متاسفیم که این شخصیت‌های مجاهد که کوله‌باری از تجربیات را داشتند اکنون حضور ندارند که کشورمان از آن سود ببرد اما اینگونه مراسم باعث افتخار به این عزیزان است.

لاریجانی با بیان اینکه خلق و وفاداری رفتار و مردمی بودن این شهدا از مطالعه خاطرات و مصاحبه‌های آنان بر می‌آید گفت: از مجموع این مطالعات انسان به این نتیجه می‌رسد که امام خمینی (ره) توانست یک مکتب تربیتی بوجود آورد و هر کدام از این عزیزان شاگردان این مکتب هستند که با تامل در زندگی آنها ویژگی‌های مشترکی می‌بینیم.

رئیس قوه مقننه افزود: همان‌طور که امام راحل(ره) یک مکتب سیاسی و فقهی متفاوت با دیگران ایجاد کرد، یک مکتب تربیتی هم ایجاد کرد و امشب که برای سالگرد شهادت یکی از شاگردان این مکتب دور هم جمع شده‌ایم باید خصوصیات مهم این مکتب که انسان‌های مسلکی تربیت می‌کرد را بشناسیم. این اصطلاحی بود که شهید مطهری به کار برد و این افراد در زندگی شخصی و اجتماعی خود مرام خاصی دارند و با به تعبیر مرحوم جلال آل احمد "هرهری مسلک" نیستند، زیرا برخی افراد در این دنیا بر حسب شرایط سیاسی و اجتماعی هر روز یک جور زندگی‌ می‌کنند.

وی اظهار داشت: در نقطه مقابل انسان‌های مسلکی هستند که اصلی‌ترین ویژگی مکتب امام(ره) را تشکیل داده و با عقیده خود زندگی می‌کردند و این مکتب را در دوران معاصر که انقلاب اسلامی یک درخشندگی در دنیا به وجود آورد، به وضوح لمس می‌کنیم.

لاریجانی با برشمردن خصوصیات انسان‌های مسلکی تصریح کرد:‌ اولین خصوصیت این انسان‌ها این است که جاذبه و دافعه دارند مانند شهید مطهری. اهل نفاق ممکن است فقط جاذبه داشته باشند اما انسان‌های اهل مسلک و مرام هم مخالف و هم موافق دارند. انسان‌ مسلکی مدرسه امام جاذبه و دافعه درستی دارد یعنی با ابرار عقد اخوت می‌بندد و با اشرار مبارزه می‌کند؛ بنابراین باید به این ویژگی بها و اهمیت داد زیرا یک انسان مسلکی نمی‌تواند با هر کسی رفیق باشد.

رئیس مجلس افزود: نکته دوم این است که انسان‌های مسلکی در زندگی فردی، انسان‌های باتقوا و اهل شریعت هستند، آنها اهل عبادت بوده و حلال و حرام را رعایت می‌کنند، اعتقادات صحیحی دارند یعنی از مکتب اهل بیت که توسط روحانیت و مرجعیت به ما رسیده پیروی می‌کنند که امام خمینی (ره) از آن به اسلام ناب محمدی تعبیر می‌‌کردند یا گاهی به آن اسلام جواهری می‌گفتند.

وی اظهار داشت:‌ برای معرفی اسلام انسان‌های متخصصی لازم است که راه و اسلوب خاصی دارد یعنی یک فقیه 30، 40 سال زحمت می‌کشد تا به اینجا برسد، متاسفانه یکی از مشکلات قبل و بعد انقلاب این بوده که عده‌ای پابرهنه وارد مسائل اسلامی شده و بدون زحمت  اظهار نظر می‌کنند؛ مثلا قبل از انقلاب کتابی پنهانی از سوی "بنی صدر" به چاپ رسید که نقد جدی به روحانیت داشت و می‌گفت که هر وقت فکر اسلامی شکل نهادمند پیدا می‌کند از حرکت می‌افتد؛ بنابراین چون روحانیت نهادمند شده باید از آن عبور کنیم و امام را استثنا می‌کرد و برای خود چیزهایی از علم می‌بافت، اما چون در این راه زحمت نکشیده و کم‌سواد بود حتی آیات قرآنی را اشتباه می‌خواهد و نمی‌توانست اسلام را درست بفهمد.

لاریجانی تصریح کرد: اینکه امام روی روحانیت و مرجعیت تاکید می‌فرمودند که مبادا از آن جدا شویم به خاطر این است که فهم اسلام راه خاصی دارد همانطور که ریاضی‌دان شدن روشی دارد اسلام هم فقه و اصول و سایر علوم را دارد، ‌لذا انسان‌هایی که در مکتب تربیت امام بودند راه و روش روحانیت را داشتند نه اینکه دچار روشنفکرزدگی و حرف‌های سطحی شوند و از خودشان چیزی درست نمی‌کردند ضمن اینکه اهل معنا و توکل بودند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه انسان‌های مسلکی این مکتب، از نظر سیاسی افرادی آرمان‌گرا و معتقد به تئوری حکومت اسلامی بودند، گفت: دلیل موفقیت آنها همین اعتقادات‌شان بود، نظامی که امام براساس مردم‌سالاری دینی پایه‌گذاری کرد، مردمی است اما محتوای اسلامی دارد که همین را شهید مطهری نیز می‌گوید، لذا ولایت فقیه برای تحقق این معنا است و شهدا و رزمندگان بر این آرمان چه در جبهه‌ها و چه در صحنه سیاست پافشاری می‌کردند.

وی افزود: همان‌ انسان‌هایی که به ولایت فقیه و حکومت اسلامی اعتقاد راسخ داشتند باعث آزادی خرمشهر و توفیق در دفاع مقدس شدند. زمانی که بنی صدر فرمانده کل قوا بود اداهایی از خود درمی‌آورد که مثلا به شیوه اشکانیان زمین بدهیم و زمان بگیریم و نمی‌گذاشت که فرزندان امام جلو بروند. اما وقتی او عزل شد و نیروهای حزب‌اللهی عازم جبهه شدند پیوند عمیق میان ولایت و جبهه‌ها موجب شکستن حصر آبادان و فتح خرمشهر شد.

لاریجانی اظهار داشت:‌ در عرصه سیاست و در حزب جمهوری اسلامی نیز شهدایی مانند بهشتی و باهنر وقت گذاشتند تا انسان‌های مسلکی و مکتبی ساخته که اهل معامله نبوده و با اعتقاد باشند . شهید بهشتی خود پای عقیده‌ای ایستاد و شهید مطهری نیز خون خود را پای عقیده‌اش داد آنها به راه خود اعتقاد داشتند یعنی معتقد به یک راه روشن بوده و همان مکتب‌گرایی حوزه فردی را در حوزه سیاسی به عنوان راه حکومت دینی و جمهوری اسلامی داشتند.

رئیس مجلس با اشاره به ارزش سوم انسان‌های مکتبی گفت: ‌این انسان‌ها اهل مجاهدت بوده و برای شهادت پر می‌زنند خصوصیتی که انقلاب ما تحول بنیادین در منطقه ایجاد کرد و تاثیرات آن را در انقلاب‌های منطقه می‌بینید همین ویژگی مجاهدت و از مرگ نترسیدن است انسان‌های مجاهد ذلت‌ها را از بین می‌برند. اگر سوداگر‌ها، خرازی‌ها، همت‌ها و زین‌الدین‌ها اهل مجاهدت نبودند امروز ایران این قدر سرافراز نبود لذا سرافرازی کشورمان مدیون آنها است.

وی با اشاره به فرموده امام علی(ع) مبني بر اينکه کسانی که لباس مجاهدت را از تن در می آورند لباس مذلت بر تن می‌کنند، گفت: امروز کشورهایی که گاز، نفت و پول دارند، اما با یک تلفن وزیر خارجه آمریکا به خود می‌لرزند، زیرا در کاخ شیشه‌ای نشسته و اهل مجاهدت نبوده و دلال سیاسی هستند، آنها تنها یک حیات ظاهری دارند.

لاریجانی گفت: وقتی جنگ 33 روزه رخ داد و ما در دبیرخانه برای بررسی وضعیت این جنگ جلساتی را داشتیم جالب بود که با تلفن‌های وزرای خارجه و مسئولین کشورهای منطقه مواجه می‌شدیم که آن چیزی که آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواهند را به ما القا کنند و حتی رایس وزیر خارجه آمریکا یک تعداد از آنها را به ایران فرستاد و آنها به ما می‌گفتند که شما باید از این فرصت استفاده کنید! لذا اینها دلال هستند و هیچ حیثیتی از خود ندارند زیرا اهل مجاهدت نیستند.

رئیس مجلس تصریح کرد: مکتبی که امام در عرصه تربیتی به وجود آورد انسان‌های اهل مجاهدت و دارای زندگی شفاف را تربیت کرد که سرافرازی کشورمان مدیون مجاهدت آنها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به چهارمین ویژگی انسان‌های مسلکی گفت: این انسان‌ها اهل برنامه‌ریزی هستند،‌ انسان‌هایی مانند شهید سوداگر که در اطلاعات و عملیات دقیق بودند و وضع دشمن را بررسی می‌کردند برنامه‌ریزی داشته و بی‌گدار به آب نمی‌زدند انسان‌های مسلکی حتی در زندگی شخصی اهل برنامه‌ریزی هستند و مجاهدت با نفس نیز جزء برنامه‌ریزی است و اگر کسی برای خانواده‌اش هم بخواهد توفیقی به دست بیاورد باید اهل برنامه‌ریزی باشد وگرنه دچار سوء تدبیر خواهد شد و حکومت‌های موفق نیز اهل برنامه‌ریزی بوده‌اند.  
 
وی افزود: پیامبر اکرم فرمودند؛ من از فقر امتم نمی‌ترسم بلکه از سوء مدیریت می‌ترسم بنابراین دز زندگی اجتماعی و فردی این انسان‌های مسلکی اهل برنامه‌ریزی هستند و درباره استفاده بهینه از منابع چه در جنگ و بعد از آن نیز همین برنامه ریزی مهم بوده است البته این به معنای تقلید از الگوی بیگانگان نیست و باید از عقلانیت اسلامی بهره ببریم.
 
لاریجانی گفت: البته عقل چراغ راهنمای برنامه‌ریزی است، اما کافی نیست و با دین کامل می‌شود؛ به فرموده امام حسین(ع) عقل در پناه دین به کمال می‌رسد، زیرا عقل بشری محدود  است و آرمان‌ها در پناه دین به پیروزی می‌رسند؛ لذا ما باید در برنامه‌ریزی خود این موضوع را با هم ببینیم. بسیاری از نظام‌ها براساس سود و زیان مادی برنامه‌ریزی شده‌اند، اما امت مکتبی باید آرمان‌های متعالی خود را محقق کند.
 
رئیس مجلس تصریح کرد: مثلا "شهید بهشتی" انسان بسیار منضبط و اهل برنامه‌ریزی بود و "شهید مطهری" فوق‌العاده انسان منظمی بود، عبادت او سر وقت انجام می‌شد و دو ساعت مانده به اذان صبح بیدار می‌شد، لذا این انسان‌ها در زندگی فردی خود نیز اهل برنامه‌ریزی هستند؛ لذا دلیل اینکه در زندگی ما بی‌اخلاقی به وجود آمده این است که آن شب زنده‌داری‌ها نیست و تقوا و صبر حاصل نمی‌شود.  
 
وی افزود: آخرین نوشته‌های شهید مطهری در کیف ایشان طراحی نظام اقتصادی جامعه انقلابی بود لذا این شهدایی که تربیت یافته مکتب امام هستند، اهل برنامه‌ریزی در زندگی فردی و اجتماعی هستند و امروز در شرایطی که به افتخارات بزرگی رسیده‌ایم نتیجه این مدرسه است و بسیار قیمت دارد و نباید بگذاریم که از دست برود.
 
لاریجانی اظهار داشت: امروز ایران با گذشته بسیار متفاوت است، پیشرفت‌ها در تکنولوژی‌، فرهنگ، هنر و سیاست به وجود آمده و همین پیچیده بودن سیاست در ایران نشانه این است که ظرفیت فکری سیاستمداران ما قویتر شده است.
 
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: جمهوری اسلامی بهترین استراتژی را در مسائل منطقه‌ای داشته، در قضیه عراق هم آمریکا و هم روس‌ها اشتباه کردند و یا در مسئله فلسطین نیز جمهوری اسلامی استراتژی بسیار دقیقی دارد و پس از انقلاب اسلامی اسرائیل دچار ضعف بسیاری شده است و همین طور در  جنگ 33 روزه و انقلاب‌های منطقه نیز این استراتژی دقیق جمهوری اسلامی ایران نشان داده شد.
 
وی خاطرنشان کرد: این استراتژی‌ها باعث قوی شدن و غنی شدن سیاستمداران ایران بوده که عمدتا با راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب به دست آمده زیرا دولت‌ها دارای فراز و فرودهای زیادی بودند اما مقام معظم رهبری توانستند ایران را از این شرایط عبور داده و صاحب انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای کنند.  
 
لاریجانی با اشاره به اینکه فراز و فرودها در سیاست‌های داخلی کشور ظرفیت‌های ذهنی جامعه را تقویت کرد، گفت: این باعث افزودن بر تجربیات جامعه شد؛‌ مثلا در زمان دوم خرداد نزاع‌های زیادی وجود داشت و حتی راجع به جمهوری اسلامی مقاله می‌نوشتند که جمهوریت با اسلامیت تضاد دارد یا حرف‌هایی برای غبارآلود کردن جامعه می‌نوشتند، مثلا راجع به ولایت فقیه نوشتند که شرایط دوری بوجود می‌آید البته این شبهات پاسخ داده می‌شد و این چالش‌ها باعث پیچیده‌تر شدن سیاست داخلی و قویتر شدن ذهن‌ها می‌شد یا اینکه نوشته‌های متفکران غربی را در مورد هرمنوتیک ترجمه می‌کردند که مثلا نظام ثابت در شریعت نمی‌توانیم داشته باشیم، اما با پاسخ به این شبهات ظرفیت‌های ذهنی باز می‌شد.  
 
رئیس مجلس اظهار داشت: یک نکته کاملا مکشوف بود که چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی در طول این 34 سال دو عامل ایران را قوی و سرافراز کرد؛‌ یکی وحدت درونی امت که ملت با بصیرت  ایران راه خود را انتخاب کرده و همین مکتب مسلکی در جامعه نیز ایجاد شد و ملت راه خود را شناخت. دوم نقش ولایت فقیه بود که در سخت‌ترین شرایط کشور را از مسائل مختلف عبور دادند؛ در جنگ ولی فقیه بود که توفیقات را حاصل می‌کرد و پیوند امت و امام در دوران دفاع مقدس موجب موفقیت‌ها بود. در دوران پیشرفت‌های تکنولوژیک کشور باز هم ولی فقیه بود که ایستادگی کرد و در مسائل مهم منطقه‌ای نیز نقش ولایت فقیه مهم است وگرنه در دولت‌های مختلف فراز و فرودهای زیادی داشته‌ایم، لذا باید توجه کرد که اینها مختصات مکتب تربیتی امام است که عبارت از توجه به دین مردمی‌بودن کشور و ولایت فقیه است.
 
لاریجانی با بیان اینکه امروز در آستانه فریبکاری جدیدی از سوی آمریکایی‌ها قرار داریم گفت:‌ همان‌طور که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب سخنان بلیغی را در این رابطه فرمودند و تحلیل روشنی از رفتار آمریکایی‌ها داشتند، ذهن‌های ساده حرف‌های مختلف مقامات آمریکایی را باور می‌کند، اما آمریکا به دنبال ماجراجویی تازه‌ای است و نقشه جدید را برای سرهم‌بندی کردن مسئله فلسطین دارد تا اطراف فلسطین را به هم نزدیک کند یا اینکه از افغانستان بیرون بیاید، زیرا در آنجا گیر کرده‌اند.
 
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات آمریکا ایران است، زیرا ایستادگی جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های زیادی را برای آنها ایجاد کرده، بنابراین آنها می‌خواهند که ذهن‌ها بفریبند و تشتت ایجاد کنند، اما باز هم می‌بینید که ولایت فقیه این مسئله را روشن می‌کند تا افراد دچار اشتباه نشوند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: لاریجانی ، علی ، مجاهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار