سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان غذا و دارو:

مردم از لحاظ کمبود دارو نگران نباشند/ هیچ شرکت دارویی حق ندارد که دارو به مراکز درمانی نفروشد

هیچ شرکتی تولیدی ، عرضه و واردات دارو حق ندارد به خاطر نبود پول از عرضه دارو به مراکز درمانی خودداری کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در بخش تولید دارو ما موقعیت خوبی در کشور داریم به طوری که حدود 97 درصد داروهای مورد نیازمان را در داخل تولید می کنیم که بخشی از تولیدات دارویی مربوط به تولیدات کارخانه داروسازی دکتر عبیدی است.

وی با اشاره به این که کارخانه دکتر عبیدی قدمتی حدود 60 سال دارد گفت: در دو سال اخیر این کارخانه با دست توانمند مدیران بازسازی شده و کارهای بزرگی را در زمینه تولید دارو انجام داده است که امروز شاهد توسعه افتتاح بخش تولید مایعات خوراکی این کارخانه هستیم که این خط بر اساس تکنولوژی های روز دنیا در حال تولید است .

شیبانی با اشاره به این که این کارخانه برای 6 ماه داروهای تولیدی خود را  در انبار ذخیره کرده است عنوان کرد: یکی از مزایای تولید داخل علاوه بر ارزش افزوده و اشتغال این است که محصول به راحتی در دسترس مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: مدیران در صنعت داروسازی زحمات زیادی را برای تولید دارو می کشند به طوری که حاشیه سود دارو نسبت به کالاهای دیگر بسیار کم است و قابل انتظار این مدیران نیست اما به خاطر این که مشکل خاصی برای بیماران جامعه به وجود نیاید تولید کنندگان حتی با حاشیه سود کم هم به تولید دارو ادامه می دهند.

شیبانی با تاکید بر این که مردم نباید نگران کمبود دارو باشند تصریح کردم علیرغم تمامی مشکلات شرکت های وارداتی هم دارو و هم مواد اولیه دارویی را وارد کشور می کنند تا بتوانند دارو های مورد نظر را در داخل تولید کنند.

باید توجه داشت با این که شرایط تحریم مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده ولی اتفاق خوب این امر این بوده که ما تحریم ها را تبدیل به فرصت کردیم و در حال حاضر خیلی از شرکت های معتبر خارجی اعلام آمادگی کردند که برخی داروها را تحت لیسانس خودشان در کارخانه های کشور ما تولید کنند .

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که آیا ارز مرجع دارو قطع می شود گفت: دارو در حال حاضر با ارز مرجع وارد می شود و برنامه برای واردات دارو با ارز غیر مرجع نداریم ولی در خصوص تجهیزات پزشکی ما با دو نوع تجهیزات مواجه هستیم یکی اقلام مصرفی پزشکی و دیگری دستگاه های پزشکی هستند که در حال حاضر لوازم مصرفی پزشکی با ارز مرجع وارد می شود ولی دستگاه های پزشکی با ارز مبادله ای وارد کشور می شوند.

وی در خصوص وضعیت ارز مرجع افزود: در حال حاضر از نظر تامین ارز مرجع مشکلی نداریم و همکاری های خوبی بین ما و بانک مرکزی برای تامین ارز وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر افزایش قیمت دارو تصریح کرد: افزایش قیمت امری طبیعی است و تابع قیمت تمام شده محصول است در واقع باید محصول ارائه شده با قیمتی عرضه شود که برای تولید کننده انگیزه تولید را از بین نبرد و از سوی دیگر به مردم نیز آسیب نزند.

باید توجه داشت شرکت هايی كه در کار واردات و تولید دارو هستند به عنوان بنگاه های اقتصادی به شمار می روند که باید چرخه آن ها نیز بچرخد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر این که برخی از شرکت های تولید دارو به خاطر بدهی از عرضه دارو به مراکز درمانی سرباز می زنند خاطر نشان کرد: تا به حال چنین موردی صورت نگرفته است هیچ زمانی شرکت های دارویی، تولیدی ، واردات و عرضه و توزیعی به خاطر نبود پول دارو را از عرضه به مراکز درمانی و داروخانه ها محروم نمی کنند چرا که اخلاق در حرفه دارو سازی کشور حرف اول را می زند./ح
برچسب ها: دارو ، درمان ، واردات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Mehrdad
۲۳:۰۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۱
من معدم ناراحته یه دونه قرص فاموتیدین توداروخانه پیدا نمیشه
این نگرانی نیست