به گفته رئیس سازمان غذا و دارو بنگاه های اقتصادی دارو به خصوص در ایران سود ده نیستند چرا که توجه به قشر آسیب پذیر باعث می شود که قیمت گذاری دارو سوددهی ویژه ای برای شرکت های دارو سازی نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو امروز در مراسم توسعه خط تولید مایع خوراکی کارخانه دارو سازی دکتر عبیدی افزود: سیاست ما در وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل و مدیریت واردات است به طوری که در حال حاضر به بحث مدیریت واردات به خاطر رونق صنعت تولید داخل توجه ویژه صورت می گیرد.

وی گفت: کار تولید کار پر زحمتی است و از نظر اقتصادی به خصوص در حوزه دارو برای تولید کننده سود ده نیست ولی آن چه که افراد را تشویق به امر تولید در داخل کشور می کند عرق ملی و کار اخلاقی است باید توجه داشت صرفاً نمی توان به دنبال کار تجاری در زمینه دارو باشیم چرا که بنگاه های اقتصادی دارو به خصوص در ایران سوددهی ندارند چون توجه به قشر آسیب پذیر و ضعیف باعث می شود که قیمت گذاری دارو طوری باشد که منافعی برای شرکت های دارو سازی نداشته باشد .

وی با اشاره به این که دارو در خیلی از کشور های دنیا در رده دوم سوم صنایع سوددهی قرار می گیرد عنوان کرد: در داخل کشور ما به خاطر شرایط موجود یک شرکت تولیدی حدود 30 درصد هزینه می کند ولی در آخر 7 تا 8 درصد برای او سود خواهد داشت بنابراین باید تلاش کنیم که انگیزه در تولید و صنعت دارو سازی ایجاد شود و با حمایت های ما این صنعت را زنده کنیم.

شیبانی به بحث رقابت اشاره و اظهار داشت: شاخص های خیلی واضحی همچون مشتری مداری و محصول در بحث رقابت وجود دارد در بحث تولید دارو محصول یکی از عوامل اصلی رقابت است و حرف اول را می زند در حال حاضر در ارزیابی صنعت و واحدهای تولیدی ضمن این که کمیت اصل است ولی ارزیابی محصول روی کیفیت است به همین خاطر از زمانی که این بحث در شرکت های داروسازی مطرح شده این شرکت ها قدم ها خوبی را در این زمینه برداشته اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که کارهای بزرگی در کارخانه دارو سازی دکتر عبیدی صورت گرفته تصریح کرد: این کارخانه روی کیفیت محصولات، بسته بندی و قیمت دارو کارهای خوبی را انجام داده به طوری که باید توجه داشت که اگر کارخانه های دیگر روی این اصل کار نکنند از رده خارج می شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: علی رغم همه محدودیت ها اصلاحاتی روی قیمت کالاها انجام شده ولی اساساً این امر کارساز نبوده گفت: باید توجه داشت قیمت خیلی از داروها در حوزه اختیارات ما نیست که این امر موجب آسیب به جامعه می شود ./ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار