سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون تحقیقات فناوری وزارت بهداشت:

تحریم ها باعث دستیابی محققان کشور به ساخت سانتریفیوژ توبولار شد

تحریم ها از سوی دشمنان نه تنها باعث توقف خط تولید دارو های بیوتکنولوژیک نشد بلکه امروز محققان توانسته اند به فناوری تولید دستگاه مورد نیاز تولید این دارو ها دست یابند.

دکتر مصطفی قانعی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  سانتریفیوژ توبولار یکی از دستگاه های لازم برای تولید واکسن و دارو های بیوتکنولوژیک است باید توجه داشت که در چند سال گذشته تولید داروهای بیوتکنولوژیک در کشور آغاز شده و رشد خوبی در منطقه از لحاظ تولید این نوع دارو ما داشتیم.

وی با بیان این که تحریم باعث شده بود که ما برای ساخت این نوع دارو دستگاه های مورد نیازمان را نتوانستیم خریداری کنیم گفت: بنابراین محققان کشور نسبت به طراحی و تولید دستگاه های مورد نیاز از جمله سانتریفیوژ توبولار اقدام كردند که این دستگاه را توانسته اند با کیفیت خوبی تولید کنند.

قانعی با اشاره به این که دستگاه را کشورهای چین و هند هم تولید کردند عنوان کرد: کیفیت دستگاه تولیدی این کشور ها پایین بوده و به دلیل حساس بودن تولید دارو و لزوم بالا بودن کیفیت دارو متخصصان کشور اقدام به تولید سانتریفیوژ توبولار كردند.

معاون تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که سانتریفیوژ توبولار تولید شده است اظهار داشت: هم اکنون 8 کارخانه و 10 دانشگاه علوم پزشکی درگیر تولید داروهای بیوتکنولوژی هستند که ما با شروع ساخت این دستگاه و تولید تعداد دیگری از این سانتریفیوژ نیاز 100 درصد کشور را برطرف می کنیم.

وی ادامه داد: ما علاوه بر این دستگاه برای تولید این نوع دارو ها نیاز به 20 تا 30 دستگاه دیگر داریم که امیدواریم بتوانیم در زمان کوتاهی آن ها در کشور تولید کنیم.

قانعی در پاسخ به این سوال که به دلیل نبود دستگاه ها ما تا به حال نتوانستیم زمینه صادرات دارو های بیوتکنولوژی را ایجاد کنیم خاطر نشان کرد: این طور نیست چرا که براي صادرات ما نیاز به بازاریابی و دیگر اقدامات داریم./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.