سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهمانپرست در نشست مشترک وزارت امور خارجه،‌ وزارت دفاع و وزارت کشور:

تحریم‌ها بهانه‌ای برای دست کشیدن ایران از فعالیت‌های هسته‌ای است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: تحريم‌هايي که از سوی آمریکا و غرب در دستور کار قرار گرفته از 14 فوريه آغاز شده که اين تحريم‌ها تنها به بهانه دست کشيدن از فعاليت‌هاي هسته‌اي کشورمان است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "رامين مهمانپرست" سخنگوي دستگاه ديپلماسي وزارت امور خارجه کشورمان در نشست مشترک وزارت امور خارجه،‌ وزارت دفاع و وزارت کشور در نمايشگاه دستاوردهاي دولت که در مصلي تهران برگزار شد، اظهار داشت: يکي از بحث‌هايي که هميشه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مطرح بوده بحث مذاکره با آمريکا است و حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري همواره چارچوب معيني را در اين مورد مشخص کرده بودند.

وي ادامه داد: ما در توسعه روابط با همه کشورها به غير از کشورهايي که به خاطر خصومت و دشمني در طول تاريخ ذهنيت منفي ايجاد کردند با همه ارتباط داريم.

مهمانپرست افزود: آمريکا جزو کشورهايي بوده که به علت دشمني‌ها فضايي را ايجاد کرده است که با آن هيچ گاه نمي‌شود وارد مذاکره شد.

مهمانپرست با بيان اينکه اوباما با تغيير رويکرد در دولت قبلي خود آمد و گفت ما به دنبال مذاکره هستيم بسياري از کشورها اميدوار شدند که شايد تغييري در سياست خارجي آمريکا ايجاد شود اما در دوران رياست جمهوري اوباما اين تغيير ايجاد نشد.

وي ادامه داد: در دولت دوم اوباما بحث تغيير در رفتار آمريکا پررنگ تر شد و اظهارات "جو بايدن" فضا را به اين سمت برد که شايد شاهد تغيير در رفتار آمريکا باشيم.

سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينکه هر نوع ادعايي بايد در عمل صورت بگيرد، ادامه داد: اين ادعا کافي نيست و وزير امور خارجه کشورمان در سفري که به مونيخ داشتند  به صراحت اعلام کردند که ملت ايران ملتي با فرهنگ و تمدن بزرگي است و همواره به دنبال گفتگو و مذاکره است.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران همواره با آمريکا بر سر موضوعات خاص مثل افغانستان و عراق مذاکره کرده ولي نتيجه مذاکرات به جايي نرسيده و به فاصله کوتاهي جورج بوش رئيس جمهور سابق آمريکا ايران را جز محور شرارت اعلام  کرده است.

مهمانپرست خاطر نشان کرد: جمهوري اسلامي ايران تبديل به قدرت منطقه‌اي در جهان شده و همه آن را پذيرفته‌اند و همواره بر صلح و امنيت در منطقه تاکيد کرده است.

وي ادامه داد: ايران همواره دخالت کشورهاي خارجي در امور داخلي سوريه را محکوم کرده و حل بحران اين کشور را دخالت کشورهاي خارجي و بدون استفاده از سلاح مي‌داند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با بيان اينکه ايران به عنوان يک قدرت منطقه‌اي در عرصه بين المللي تاثير گذار است، افزود: جمهوري اسلامي ايران به عنوان يک قدرت منطقه‌اي در عرصه بين الملل تاثير گذار بوده و اگر آمريکا به اين نتيجه برسد که بايد با ايران مذاکره کند بايد مسيري منطقي و رويکرد عادلانه را در پيش گيرد.

وي خاطر نشان کرد: حرف منطقي ايران اين است که اگر آمريکا واقعا مي‌خواهد به نتيجه برسد بايد فشار و تحريم را کنار گذاشته چرا که فشار و تحريم کارساز نبوده و آنها نبايد رفتار دو گانه با ايران داشته باشند.

مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ايران گفت:‌ تحريم‌هايي که در دستور کار قرار گرفته از 14 فوريه آغاز شده که اين تحريم‌ها تنها به بهانه دست کشيدن از فعاليت‌هاي هسته‌اي کشورمان است.

وي ادامه داد: تا به اين لحظه يک سند وجود ندارد تا نشان دهد ما در فعاليت‌هاي سلح آميز هسته‌اي خود مشکلي داشته‌ايم اما آنها در تمام قطعنامه‌ها ملت ما را مجرم مي‌‌داند چرا که ملت ايران همواره سعي کرده به استقلال دست پيدا کند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي خاطر نشان کرد: آمريکا بايد بپذيرد که با رفتارهاي اشتباه نمي‌تواند مقابل حرکت کشورها بايستد و دولتمردان غربي بايد حقوق ملت‌ها را محترم بشمارند و ملت ايران ثابت کرده که براي حفظ استقلال کشور در مقابل تحريم‌ها و فشارهاي غرب ايستادگي خواهد کرد.

مهمانپرست با بيان اينکه آرزوي ملت ايران است که از وابستگي به درآمد نفتي بي‌نياز شود، افزود: خوشبختانه ملت ايران تحريم‌ها را به فرصت تبديل کرده تا از وابستگي به نفت قطع شود و ما از درآمدهاي نفتي بايد براي سرمايه گذاري استفاده کنيم و با اين اقدام مي‌توانيم جلوي توطئه‌هاي غرب ايستادگي کنيم.

رامين مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر وضعيت ملت مظلوم بحرين ادامه داد: کشورهاي منطقه خليج فارس اگر به دنبال اقتدار هستند بايد بدانند که راه قوي شدن تنها اتکا به نیروی ملت بوده و بايد تکيه بر قدرت‌هاي بزرگ و استفاده از سلاح‌هاي کشتار جمعي را کنار بگذارند.

وي ادامه داد: دولت بحرين بايد به خواسته‌هاي مردم بحرین توجه کند تا اجازه ندهد کشورهاي غربي در امور داخلي اين کشور دخالت کند.

مهمانپرست در مورد مذاکرات ايران با 1+5 افزود: گفتگوهاي ما با طرف مقابل اگر چارچوب منطقي نداشته باشد قابل حل نيست و آنها بايد حقوق ايران را به رسميت بشناسند.

مهمانپرست افزود: غربي‌ها بايد در چارچوب حقوقي و فني فعاليت‌هاي صلح آميز ايران را به رسميت بشناسند و بدانند اگر کشوري پايبند "ان پي تي" بوده مي‌تواند حق استفاده از دانش هسته‌اي را داشته باشد و آنها بايد حقوق ملت ايران را به رسميت بشناسند.

وي خاطر نشان کرد: با توجه به اظهارات "جو بايدن"، صالحي وزير امور خارجه کشورمان از اصل مذاکرات با آمريکا استقبال کرد و آنها بايد از موضع برابر با ايران مذاکره کند و ديدگاه‌هايشان را کنار يکديگر گذاشته و دشمني را کنار بگذارند.

وي در پایان یاد آورشد:  آمريکاييها هنوز به دنبال منافع  در عرصه بين الملل هستند و اجازه ندادند تا کنفرانس فنلاند به عنوان مکان کنفرانس خاورميانه عاري از سلاح هسته‌اي شناخته شود.

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.