گزارش/"طرح مهر آفرين" قانونی که بر بستر بیقانونی اجرا میشود
به گزارش
خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران؛ هیات وزیران در جلسه مورخ 29 آذر ماه بنا به پیشنهاد و تایید رئیسجمهور، وزراء و معاونین رئیسجمهور به استناد اصول 126 و127 و 138 قانون اساسی و به استناد مواد 181 و186 و بند 5 ماده 224 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و بند 112 قانون بودجه سال 1391 کل کشور "طرح مهر آفرین" را تصویب کرد.
براساس این مصوبه بالاترین مقام دستگاه اجرایی و استانداران و معاونین توسعه مدیریت و منابع انسانی آنان و یا عناوین مشابه علاوه بر دارا بودن اختیارات و مسئولیتهای اصل 126 قانون اساسی به عنوان نماینده ویژه رئیسجمهور موضوع اصل 127 قانون اساسی برای اعمال اختیارات رئیسجمهور و هیئت وزیران در امور اداری واستخدامی و نیز امور برنامه و بودجه مربوط به امور اداری و استخدامی دستگاه مربوط موضوع قوانین و مقررات تعیین شدند.
همچنین دستگاههای اجرایی و استانداریها موظفند با رعایت و به شرح پیوست که به مهر دفتر هیئت دولت تایید شده است و جزء لاینفک این تصویب نامه است و راسا و بدون نیاز به هیچ امر دیگری از سوی هر مرجع یا مقامی از قبیل موافقت، پیشنهاد، تایید، صدور مجوز صدور واعطای شماره مستخدم یا ابلاغ و بدون الزام به رعایت ابلاغیههای صادره قبلی از سوی مقامات نسبت به همه موارد مندرج در شرح پیوست که به مهر هیئت دولت تایید شده است از جمله نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی و بکار گیری و جذب و استخدام افراد اقدام وشماره مستخدم را نیز اختصاص دهند.
انتشار این مصوبه واکنشهای بسیاری را به ویژه از سوی برخی نمایندگان مجلس برانگیخت از جمله خباز عضو هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین با اشاره به مصوبه دولت که تحت عنوان " مهرآفرین " منتشر شده است، گفته که براساس این مصوبه، دولت به مسئولان اجرایی استان و استانداران مجوز و اختیار استخدام نیرو داده است و رئیس مجلس در نامه ای 6 صفحه ای استدلال های حقوقی و قانونی پیرامون مغایرت این مصوبه را به دولت ابلاغ کرد.
وی همچنین گفته عنوان کرد: با خبر شدیم که دولت در همان تاریخ 29 آذر ماه که این مصوبه را پیشنهاد و به تصویب رسانده است، مصوبه دیگری که بسیار خطرناکتر از مصوبه اولی است داشته که براساس آن اختیاراتی به استانداران داده شده تا نیروهایی را استخدام کنند لذا این مصوبه هم از نظر قانونی همان ایرادات مصوبه قبلی را دارد و همچنین علاوه بر آن ایرادات قبلی، این مصوبه اختیاراتی به استانداری داده که مخل ماده 179 قانون برنامه درباره اختیارات شورای برنامهریزی استان است.
خباز با بیان اینکه این مصوبه ایرادات قانونی دیگری نیز دارد که از حوصله افکار عمومی خارج است، گفت: مصوبه مذکور پیوستی 70 صفحه ای دارد که کلیات آن در جلسه هیات تطبیق مصوبات دولت رد شد و بررسی جزئیات آن همچنان ادامه دارد.
در این میان معاون راهبردی معاونت توسعه سرمایه انسانی رئیس جمهور در خصوص استخدام 1500 نفر در نهاد ریاست جمهوری توسط حمید بقایی توضیحاتی را ارائه داده است.
مصوبه هیئت وزیران براي استخدام 1500 نفر توسط "بقايي" امري طبیعی و قانوني است
هاجر تحریریه نیکصفت در گفتگو با خبرنگار دولت
باشگاه خبرنگاران، در خصوص مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر استخدام 1500 توسط حميد بقايي به عنوان نماينده ويژه احمدينژاد اظهار داشت: این مصوبه با تایید هیئت وزیران به تصويب رسيده که بر اساس اصول 166 و 167 قانون اساسی به رئیسجمهور این اجازه را میدهد که مسئولیت امور برنامهریزی و همچنین امور اداری و استخدامی کشور را بر عهده شخص دیگری قرار دهد.
وی افزود: طبق اصول عنوان شده، رئیسجمهور میتواند بر اساس ضرورتی که احساس کند با تصویب هیئت وزیران نماینده یا نمایندگان ویژه خود را با اختیارات مشخص برای انجام آن امور تعیین کند که در این صورت تصمیم نماینده در حکم تصمیم رئیسجمهور و هیئت وزیران خواهد بود.
معاون راهبردی معاونت توسعه و سرمایه انسانی رئیسجمهور با اشاره به اجرای طرح "مهرآفرین" که به تصویب هیئت وزیران رسیده است، تصریح کرد: اجرای این طرح در راستای تحقق قانون واگذاری اختیارات به نماینده رئیسجمهور که در این طرح، استانداران و عالیترین مقام دستگاهها نامبرده شده انجام میشود.
نیک صفت خاطرنشان کرد: مصوبه اخیر هیئت وزیران مبنی بر استخدام 1500 نفر توسط معاونت اجرایی رئیسجمهور یک امر طبیعی است در حالی که این اتفاق در دولتهای قبلی هم انجام میشد.
وی ادامه داد: تعداد استخدامیهای ذکر شده در نهاد ریاست جمهوری با توجه به تعداد اعلام نیاز و ضرورتی که هیئت وزیران داشتند، تصویب شده است.
معاون راهبردی معاونت توسعه و سرمایه انسانی رئیس جمهور با بیان اینکه تمام پستها و جایگاهها در نهاد ریاست جمهوری کلیدی و حاکمیتی هستند، گفت: همه استخدامیهای موردنظر در نهاد ریاست جمهوری، نقش سیاستگذاری و تصمیمگیری دارند زیرا حاکمیتی خواندن این پستها امری طبیعی است.
نیک صفت متذكر شد: استخدام و جذب نیرو از طریق شخص رئیسجمهور یا معاونان برگزیده وی صورت میگیرد که این نوع جذب نیرو کار جدیدی نبوده و تاکنون سابقه داشته است.
وی با اشاره به اصل 138 قانون اساسی گفت: هر تصمیمی که از سوی افراد گرفته میشود باید در محدوده قوانین باشد.
معاون راهبردی معاونت توسعه و سرمایه انسانی رئیس جمهور در خاتمه خاطرنشان کرد:همه مصوبات هیئت وزیران بر اساس قانون تصویب میشود لذا مجلس هم حق دارد که مصوبه دولت را بررسی کرده و چنانچه آن را برخلاف قانون استنباط كند، با ذکر دلیل برای تجدیدنظر به هیئت وزیران برای اصلاح اعلام دارد.
اما پس از کش و قوسهای فراوان علی لاریجانی طی نامهای بلند پایه خطاب به احمدینژاد مخالفت خود را به عنوان رئیس قوه مجریه اعلام کرد که در ادامه نامه وی آمده است.
ادله لاريجاني براي غيرقانوني بودن مهر آفرين بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره 176441/ت48702هـ مورخ 20/9/1391، موضوع: «طرح مهرآفرین و شرح پیوست منضم به آن»، متعاقب بررسیها ی انجام گرفته در «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (4) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (85) و یکصد و سی و هشتم (138) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (10) آییننامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود.
بخش اول ـ طرح مهرآفرین: 1ـ الف: علاوه بر نظر تفسیری شماره 2124/30/8 مورخ12/10/1381 شورای نگهبان، که مقرّر میدارد: «اصل(127) قانون اساسی مربوط به امور اجرائی نیست...»، به موجب مستندات قانونی مصوبه، ازجمله ماده(181) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه ـ مصوب1389 ـ نیز، صرفاً «انتقال اختیارات اجرائی» به سایر مقامات و استانداریها و مدیران ستادی و استانی، مورد پیشبینی قرار گرفتهاست، علیهذا، بند (1) تصویبنامه ناظر به واگذارشدن «اعمال اختیارات هیأت وزیران در امور اداری و استخدامی و نیز امور برنامه و بودجه مربوط به امور اداری و استخدامی دستگاه مربوط» به نمایندگان ویژه رئیسجمهور، چون عبارات مزبور از حیث اطلاق، اعمال اختیارات و تصمیمگیریها در هر دور حوزه اجرائی و غیراجرائی را دربرمیگیرد، مغایر با نظر تفسیری شورای نگهبان و ماده(181) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه میباشد. ب: عبارت «برای انجام و اعمال اختیارات هیأت وزیران»، مندرج در بند(7) مصوبه، وعبارت «اجراء تصمیمات و مصوبات موضوع این تصویبنامه» مندرج در بند(8) مصوبه، ناظر به بندهای(1و7) همین تصویبنامه، ازحیث اطلاق، مبنیّاً بر ایرادات فوق، مغایر قانون است. 2 ـ بند (2) مصوبه که به موجب آن، «دستگاههای اجرائی و استانداریها، رأساً بدون نیاز به هیچ امر دیگری از سوی هر مرجع یا مقامی...»، مجاز به «تبدیل وضعیت و بکارگیری و جذب و استخدام افراد...» میباشند، به جهات زیر مغایر با قوانین و مقررات آمره و تکلیفی ناظر به مفاد مصوبه میباشد.
زیرا اولاً: از حیث ممنوعیت هرگونه بکارگیری نیروی انسانی رسمی و پیمانی، در دستگاههای اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین عدم پیشبینی «تعداد مجوزهای استخدامی برای هر سال در سقف اعتبارات مصوب در قانون بـودجه سالانه» و عـلاوه بر آن از حیث تصریح به عدم ضرورت نیاز به انجام «هیچ امری از قبیل موافقت، پیشنهاد، تأیید، صدور مجوز و...»، علاوه بر مغایر بودن با قوانین آمره و تکلیفی مندرج در فصول ششم و هفتم قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386، بویژه مواد (51) و (52) این قانون و ماده (51) و تبصره این ماده از قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه ـ مصوب1389ـ مغایر با تبصره ذیل ماده (51) قانون مدیریت خدمات کشوری میباشد که مقرر میدارد: «هرگونه بکارگیری نیروی انسانی در دستگاههای اجرایی خارج از مجوزهای موضوع این ماده خلاف قانون محسوب و ممنوع میباشد. پرداخت هرگونه وجهی به افرادی که بدون مجوز به کار گرفته میشوند تصرف غیرقانونی در اموال عمومی محسوب میگردد».
ثانیاً: راجع به «تبدیل وضعیت» چون مصّرح به عدم لزوم رعایت تشریفات مقرر در قانون میباشد، علاوه بر مغایر بودن با ضوابط مندرج در ماده (46) قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصرههای ذیل آن، مغایر تبصره (2 ) ماده (57) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه میباشد.، ثالثاً: ذیل بند(2) مصوبه، ناظر به تفویض اختیار به دستگاههای اجرائی و استانداریها، جهت اختصاص دادن شماره مستخدم به افراد بکارگیری شده، چون مصّرح به رعایت ترتیبات مقرر در مواد (41و44) قانون مدیریت و همچنین ضوابط مندرج در تبصره (1) ماده (51) قانون برنامه نمیباشد، مغایر قانون است. 3ـ نظر به اینکه مواد(181 و 186) قانون برنامه پنجساله پنجم و بند(هـ) ماده(224) همین قانون و بند (112) قانون بودجه سال 1391 کل کشور علاوه بر پیشبینی امکان تفویض اختیارات اجرائی، متضمّن واگذارشدن «مزیتهای» دستگاههای اجرائی، رؤسا و بالاترین مقام آنها به مدیران واحدهای ذیربط استانی و ستادی دستگاههای یادشده، نمیباشد، بنابراین، واژه «و مزیتهای آنان» مندرج در بند(6) مصوبه، ازحیث توسعه شمول قانون، مغایر قوانین پیشگفته میباشد.
4ـ بند(4) مصوبه، مبنی بر «لازمالاتباع دانستن تمامی مصوبات و تصمیمات اتخاذی مذکور در شرح پیوست»، ازحیث اطلاق عبارت، که حسب مورد، شامل مصوبات و تصمیمات مغایر با قوانین مربوط میگردد، مغایر قانون میباشد، مضافاً اینکه، عبارت «به شرح پیوست» مندرج در بندهای (2، 5، 6، 7و9) مصوبه، ازحیث اطلاق و مبـنیّاً بر ایراد مزبور، مغـایر قانون است. و امّا ایـرادات وارده به مندرجات «شرح پیوست» به تفصیلی است که ذیلاً میآید.
بخش دوم: شرح پیوست: 5 ـ علاوه بر ماده (51) قانون مدیریت خدمات کشوری که مقرر میدارد: «مجموع مجوزهای استخدامی دستگاههای اجرایی... در برنامههای پنجساله تعیین میگردد...» به موجب تبصره ذیل ماده (57) قانون برنامه: «تعداد مجوزهای استخدامی برای هر سال در سقف اعتبارات مصوب در قانون بودجه با رعایت... و به پیشنهاد مشترک معاونتهای توسعه... و برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور به تصویب شورای توسعه مدیریت ـ موضوع ماده (116) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ میرسد.» مضافاً اینکه به موجب بند (ب) ماده (29) قانون مدیریت خدمات کشوری: «تشکیلات و سقف پستهای سازمانی مصوب حداقل پس از یک برنامه و حداکثر پس از دو برنامه پنج ساله متناسب با سیاستها و احکام برنامه جدید مورد بازنگری و تصویب مجدد قرار خواهد گرفت.»
علیهذا، ردیف(1) از جدول مندرج در فصل اوّل «شرح پیوست» موضوع«اختیارات و وظائف تفویضی» که به موجب آن نماینده یا نمایندگان ویژه رئیسجمهور به عنوان مرجع تصمیمگیری، تأیید و موافقت با صدور مجوزهای استخدامی... و اجرای آن، تعیین میگردند، از حیث عدم تصریح به لزوم رعایت ضوابط مندرج در قانون، مغایر قوانین مذکور، به ویژه بند (ب) ماده (29) قانون مدیریت است. 6 ـ نظر به ذیل ماده(44) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب1386 ـ که مقرر میدارد: «دستورالعمل مربوط به نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصّصی به تصویب شورای توسعه مدیریت ـ موضوع ماده(116) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ میرسد»، بنابراین، ردیفهای(2، 3، 4 و5) جدول مندرج در فصل اول پیوست، که به موجب آن موضوعاتی مانند: تأیید و صدور مجوز نشر آگهی استخدامی، تعیین مجری آزمون،... و تأیید و اعلام نتایج آزمونهای استخدامی در حوزه اختیارات نماینده یا نمایندگان ویژه رئیسجمهور قرار میگیرد، ازحیث مصرح نبودن به انجام امور در چارچوب دستورالعمل مورد اشاره، مغایر قانون است.
7 ـ به موجب تبصره(2) ماده(57) قانون برنامه که مقرر میدارد: «تبدیل وضعیت پیمانی به رسمی بدون نیاز به آزمون با رعایت... با تشخیص و تأیید معاونت و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور مجاز است»، بنابراین، علاوه بر ردیف(8)، اجزاء (ع)، (ف)و(ص) ردیف (17) مندرج در جدول نیز، ازحیث عدم تصریح به ضرورت رعایت ترتیبات فوق و واگذارشدن چگونگی تبدیل وضعیت مستخدمین پیمانی به رسمی به صرف تشخیص و پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه اجرائی، مغایر قانون است. 8 ـ نظر به بند «الف» ماده(65) قانون برنامه که مقرر میدارد: «هرگونه انتقال به کلانشهرها جز درمورد مقامات و درموارد خاص ممنوع است... و موارد خاص با تشخیص کارگروهی با عضویت نمایندگان معاونت، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و دستگاه متبوع تعیین میشود»، علیهذا، ردیف(9) و جزء (ی) از ردیف(17) جدول، از حیث تغییر مرجع تصمیمگیری در خصوص موارد خاص و چگونگی انتقال آنان به کلان شهرها، مغایر قانون است.
9 ـ نظر به عدم تجویز قانون به تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی به یکی از دو حالت پیمانی یا رسمی، و از آنجاکه به موجب مواد (44)، (45) و (52) قانون مدیریت خدمات کشوری، استخدام در دستگاههای اجرایی به یکی از دو روش مذکور، منوط به دارابودن داوطلبین از شرایط عمومی استخدام و شرکت در آزمون عمومی و پذیرفته شدن در آن میباشد، علیهذا، بند (11) و جزء (ز) ردیف(17) جدول از حیث امکان تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی به پیمانی یا رسمی، بدون طی تشریفات قانونی و به صرف تشخیص نماینده یا نمایندگان ویژه رییسجمهور، مغایر با قوانین مربوط میباشد. 10ـ الف: نظر به تبصره ماده(32) قانون مدیریت خدمات کشوری که مقرر میدارد: «دستگاههای اجرائی میتوانند در شرایط خاص با تأیید سازمان تا دهدرصد(10%) پستهای سازمانی مصوب،... افرادی را به صورت ساعتی یا کار معین برای حداکثر یکسال بهکارگیرند.»، بنابراین، عبارات میانی از ردیف(13) جدول مزبور که به جای «اجرای پست-های سازمانی مصوب»، امکان بکارگیری افراد را «برای غیر پستهای سازمانی»، تجویز میکند، مغایر قانون است. ب: ذیل ردیف(13) جدول، از این حیث که امکان «انعقاد قرارداد برای انجام کار معین را» در سقف 12% درصد پستهای سازمانی به گونهای که مازاد بر سقف مقرّر درقوانین مربوط بوده باشد را به صرف تشخیص نماینده ویژه رئیسجمهور مجاز میداند، علاوه بر مغایر بودن با تبصره ذیل ماده(32) قانون مدیریت و بند (هـ) ماده(50) قانون برنامه، مغایر با ماده(52) قانون مدیریت می-باشد که مقرّر میدارد: « هر نوع بهکارگیری افراد در دستگاههای اجرائی به غیر از حالات مندرج در ماده(45) وتبصره ماده(32) این قانون ممنوع میباشد». 11ـ بندهای(15و16) جدول، ناظر به «استخدام مجدد کارمند مستعفی» و «استخدام در موارد خاص» و همچنین جزء (س) بند(17) جدول، از حیث مقید نشدن به رعایت ترتیبات مقرر در قوانین مربوط و واگذار شدن انجام آنها به صرف تشخیص نمایندگان ویژه، مبنیّاً بر ایرادات پیشگفته، مغایر قانون است. 12
ـ عبارت «کلیه موارد موضوع این تصویبنامه و این شرح پیوست و...» مندرج در اجزاء (ط) و (ن) ردیف(17) جدول، ازحیث اطلاق، مبنیّاً بر ایرادات اعلامی در بند(4) این رأی، مغایر قانون است.13 ـ بند(18) جدول، ناظر بر بکارگیری کارکنان قراردادی، ازحیث عدم تصریح به لزوم ترتیبات و نصابهای مقرّر در قانون، مبنیّاً بر ایرادات اعلامی، مغایر قانون است. 14ـ ماده(47) قانون مدیریت مقرر میدارد: «بهکارگیری کارمندان شرکتها و مؤسسات غیردولتی برای... پستهای سازمانی دستگاههای اجرائی تحت هر عنوان ممنوع می باشد و استفاده از خدمات کارمندان این گونه شرکتها و مؤسسات صرفاً براساس ماده(17) این قانون امکانپذیر است»، طبق ماده (17) همین قانون: « به دستگاههای اجرائی اجازه داده میشود ازطریق مناقصه و با عقد قرارداد با شرکتها و مؤسسات غیردولتی براساس فعالیت مشخص، حجم کار معین،... بخشی از خدمات موردنیاز خود را تأمین نمایند...»، مضافاً اینکه به موجب بند (93) قانون بودجه سال1391 کل کشور: «ماده (17) قانون مدیریت خدمات کشوری منحصر به امور خدمات اداری دستگاههای اجرائی است و شامل اجرای تملک داراییهای سرمایهای نمیشود...»،
علیهذا، ردیف(19) جدول که «تبدیل وضعیت شرکتیها به قرارداد کار معین را» بدون تصریح به ضرورت رعایت چارچوبها و سقفهای مقرر در قوانین مربوط و بدون درنظرگرفتن ممنوعیت استفاده از محل طرح تملک دارائیهای سرمایهای، منوط به تشخیص نمایندگان ویژه مینماید، علاوه بر مغایر بودن با مواد مذکور، مغایر تبصره ماده (32) قانون مدیریت میباشد.15 ـ نظر به مواد(114و115) قانون مدیریت خدمات کشوری و بندهای (1و2) ماده اخیرالذکر که تجدیدنظر و اصلاح ساختار تشکیلات دستگاههای اجرائی و حذف وظائف موازی، مشابه و تکراری را در صلاحیت شورای عالی اداری میداند، علیهذا، ردیف های (21 و 22) و (24 لغایت28) جدول، ناظر به موضوعات مذکور، ازحیث تغییر مرجع ذیصلاح و واگذارنمودن آن به نماینده ویژه رئیسجمهور، مغایر قانون است. 16ـ صدر و ذیل بند(2) مندرج در ذیل عنوان: «ملاحظات» از فصل اول پیوست، ناظر به جذب نیروی انسانی در چهارچوب «این تصویبنامه و مصوبات و تصمیمات و این شرح پیوست و...» و اضافه شدن کارکنان جذب شده به سقف پستهای سازمانی دستگاه ذیربط، ازحیث عدم تصریح به لزوم ترتیبات و سقفهای مقرر در قوانین مربوط، علاوه بر مغایر بودن با بند (ب) ماده (29)، تبصره ماده(32)، ماده(45) و ماده(52) قانون مدیریت خدمات کشوری، مغایر با بند (هـ) ماده (50) و ماده(57) قانون برنامه میباشد. مضافاً اینکه، فراز میانی بند (2) مذکور که با درج عبارت: «بدون نیاز به شرط، موافقت، تصویب، تأیید و اعلام توسط هر مرجع یا مقامی» تعداد پستهای موجود در دستگاهها را به عنوان سقف پستهای سازمانی موضوع بند (الف) ماده(29) قانون مدیریت محسوب میدارد، ازحیث تصریح به عدم لزوم رعایت ترتیبات مقرّر در قانون، مبنیّاً بر ایرادات مذکور در بند(2) این رأی، مغایر با قانون، میباشد.
17ـ بند(4) ملاحظات، مبنیّاً بر ایراد فوق، مغایر قانون است. 18ـ بند (7) ملاحظات، حسب مورد، مبنیّاً بر ایرادات اعلامی در بندهای سابقالذکر مغایر قانون است. 19ـ بند(10) ملاحظات، از حیث تغییر مرجع ناظر به آزمون، مغایر قسمت اخیر ماده(44) قانون مدیریت می-باشد. 20ـ بند(11) ملاحظات، باتوجه به درج عبارت: «رأساً و بدون نیاز به هیچ امر دیگری از سوی هر مرجع... و بدون نیاز به رعایت سایر الزامات قانون درقوانین و مقررات مختلف...» ، از حیث تصریح به عدم لزوم رعایت قوانین آمره، مبنیّاً بر ایرادات اعلامی، مغایر قانون است. 21ـ الف: با عنایت به ماده(2) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب1380ـ و قوانین و اساسنامههای مربوط به شرکتهای دولتی که اینگونه شرکتها را تابع مصوبات مجامع عمومی یا شوراهای عالی آنها می-داند، علیهذا، بند(12) ملاحظات که به موجب آن، شرکتهای دولتی موظف میگردند تا وضـعیت کلیه کارکنان شاغل خود را به قرارداد کار معین تبدیل نمایند، از حیث مخل بودن با وظائف و اختیارات قانونی مقامات ذیصلاح در شرکتها، مغایر قانون است. ب: عبارت «که از محل طرحهای تملک داراییهای سرمایهای (عمرانی) حقوق میگیرند» چون مشعر به اجازه استفاده از محل مذکور میباشد، مبنیّاً بر ایراد اعلامی در قسمت اخیر بند(14) این رأی، مغایر قانون است.
22ـ الف: نظر به ماده(120) قانون مدیریت خدمات کشوری که انتقال یا مأموریت به دستگاههای اجرائی را مختصّ کارمندان رسمی میداند، علیهذا، صدر بند(13) ملاحظات، ناظر به امکان انتقال یافتن نیروهای قراردادی، مغایر قانون است. ب: قسمت میانی بند(13) ملاحظات، ناظر به امکان تبدیل وضعیت یافتن نیروهای قراردادی به پیمانی، به صرف موافقت دستگاهها، بدون تصریح به لزوم ضوابط مقرّر در قوانین مربوط، مبنیّاً بر ایرادات پیشگفته، مغایر قانون است. 23ـ بند(14) ملاحظات، ناظر به «امکان انتقال نیروهای قراردادی به سازمان زندانها و...»، مبنیّاً بر ایراد مذکور در فوق، مغایر قانون است. 24ـ عبارت «به کلیه افرادی که به هرطریقی قراردادی بوده یا بعداً قراردادی میشوند و یا به قراردادی تبدیل وضعیت میشوند» مندرج در صدر بند(16) ملاحظات، چون ازحیث اطلاق، مشعر به رعایت نشدن تشریفات مقرّر در ماده(17) و تبصره ماده(32) و ماده(52) قانون مدیریت و بند (هـ) ماده(50) قانون برنامه میباشد، مغایر قانون است. 25ـ بند(17) ملاحظات، که مقرّر میدارد: «به کلیه افرادی که به هرطریقی پیمانی یا رسمی بوده و یا پیمانی و رسمی شده و یا میشوند... پست مستخدم به صورت خودکار به افراد اختصاص مییابد»، چون واژه «به هر طریقی» ازحیث اطلاق، متضمّن عدم التزام به رعایت تشریفات قانونی مقرّر در مواد (45و46) قانون مدیریت و تبصرههای ذیل آن میباشد، مغایر قانون است. 26ـ الف: بند(18) ملاحظات، از حیث ایجاد(254) پست سازمانی به عنوان رئیس قطار، از حیث عدم تصریح به لزوم رعایت بند(ب) ماده(29) قانون مدیریت و جذب و استخدام آنها بدون تصریح به لزوم ضوابط ناظر به ورود خدمت و استخدام در دستگاههای اجرائی، مغایر مواد (41، 42، 44، 45، 51 و52) قانون مدیریت است. ب : مضافاً اینکه، حذف پست رئیس قطار در سایر شرکتهای حمل و نقل ریلی مسافری از جمله شرکت قطار مسافری رجا، چنانچه این شرکتها در زمره مصادیق شرکتهای غیردولتی باشند، اقدام دولت به حذف پست مزبور، خارج از حدود اختیارات قوه مجریه و مخل وظائف و اختیارات قانونی مقامات ذیصلاح در شرکتهای غیردولتی بوده و مآلاً، مغایر قانون است. و با فرض دولتی بودن ماهیت شرکتهای مذکور، چون اصلاح یا تجدید نظر در ساختار داخلی دستگاههای اجرائی و حذف وظائف موازی و... در صلاحیت شورای عالی اداری است، بنابراین، بند(18) ملاحظات، علاوه بر ایراد مذکور مغایر با اجزاء(1و2) ماده (115) قانون مدیریت خدمات کشوری میباشد.
27 ـ بند(19) ملاحظات و اجزاء(1و7) آن مبنی بر لازمالاتباع شمردن تمامی مفاد این تصویبنامه، شرح پیوست و مصوبات و تصمیمات و اقدامات ناشی از آنها، ازحیث اطلاق، چون شامل مواد مغایر با قانون میگردد، مبنیّاً بر مغایرتهای اعلامی، مغایر قانون است. 28ـ الف: صدر بند(22) ملاحظات، که «کلیه افرادی که قبل از سال 1390 به نحوی از انحاء به صورت قراردادی جذب شدهاند» را مشمول حکم بند (هـ) ماده(50) قانون برنامه میداند، از این حیث که واژة «به نحوی از انحاء» اعم است از آنکه جذب افراد به صورت قراردادی، در چارچوب یا خارج از چارچوبهای مصرّح در قانون و تا ده درصد پستهای سازمانی و سقف اعتبارات مصوب میباشد، مغایر تبصره ماده(32) قانون مدیریت و بند (هـ) ماده(50) قانون برنامه است.
ب: قسمت میانی بند(22) ملاحظات، که حداکثر 12% درصد از پستهای سازمانی علاوه بر سقف تبصره ماده(32) قانون مدیریت و بند(هـ) ماده(50) قانون برنامه را مشمول جذب و بکارگیری در چارچوب قوانین و مقررات میداند، از حیث مازاد بودن بر سقف 10%درصد مصرّح در قوانین مذکور، مغایر قانون است. ج: قسمت اخیر بند(22) ملاحظات، نیز که «جذب سایر افراد قراردادی را که بر اساس مصوبات و تصمیمات مورد نظر دولت و یا در چارچوب تصویبنامه و این شرح پیوست و مصوبات و تصمیمات بعدی و اقدامات ناشی از آنها جذب میشوند را نیز قانونی میداند، از حیث اطلاق عبارت که شامل موارد مغایر با قانون میگردد، مبنیّاً بر ایرادات اعلامی در فوق، مغایر قانون است. 29ـ عبارت «کلیه آزمونهای استخدامی بعمل آمده قبل از این تصویب نامه» مندرج در بند(24) ملاحظات ، از حیث اطلاق و مقیّد نبودن به برگزاری آن آزمونها در چارچوبهای تعریف شده در ماده(44) قانون مدیریت و ماده(57) قانون برنامه، مغایر قانون است. 30ـ بندهای(25و29) ملاحظات، ازحیث اطلاق عبارات، مبنیّاً بر ایرادات اعلامی در بندهای فوق این رأی، مغایر قانون است. 31ـ نظر به ماده واحده قانون حذف تبصره(3) ماده(71) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب1390ـ و با توجه به ترتیبات مقرر در مواد (53و57) قانون مدیریت و لزوم تصویب دستورالعمل اجرائی فصل هشتم این قانون درخصوص «انتصاب و ارتقاء شغلی کارکنان، توسط شورای عالی اداری ـ موضوع مواد(114و115) همین قانون، بنابراین، بند (33) ملاحظات، ناظر بر ارتقاءمقامات و پستهای همتراز آنان، چون مقیّد به رعایت ترتیبات مقرر در قانون نمیباشد، مغایر قانون است.
32 ـ نظر به تبصره ماده(78) قانون مدیریت که مقرر میدارد: «درصورتی که با اجراء این فصل ـ یعنی فصلدهم قانون کهناظر به حقوق و مزایا میباشد ـ حقوق ثابت و فوقالعادهها... کاهش یابد، تا میزان دریافتی قبلی، تفاوت تطبیق دریافت خواهند نمود...» و از آنجاکه به موجب جزء (ح) ماده(50) قانون برنامه، «هرگونه پرداخت خارج از مقرّرات فصل دهم مزبور، ممنوع است»، علیهذا، بند (34) ملاحظات،که مقرر میدارد: «حقوق و مزایا یا دستمزد کارکنان، مطابق مقرّرات قبل از بخشنامه، برقرار میگردد»، عبارت «حقوق و مزایا یا دستمزد»، چون از حیث اطلاق، مواردی غیـر از «تفاوت تطبیق» را نیز دربر میگیرد، مغایر قانون است. 33ـ فصل دوم «شرح پیوست»، مشتمل بر «مجوزهای استخدامی دستگاههای اجرائی واستانها، موضوع بند(1) فصل اول»، از حیث اطلاق و عدم تصریح به ضرورت رعایت ترتیبات مقرر در قوانین مربوط، مبنیّاً بر مغایرت های اعلامی در بند(5) این رأی، مغایر قانون است. 34ـ فصل سـوم «شرح پیوست»، ناظر به «ضوابط و کاربرگ های مربوط به استخدام، شیوه نامه برگزاری امتحانات و مسابقات استخدامی، تجدیدنظر و اصلاح ساختار تشکیلات دستگاه های اجرائی و...»، ازحیث اطلاق و مبنیّاً بر ایرادات اعلامی در بندهای پیشین، حسب مورد، مغایر قوانین مربوط است. 35ـ مفاد مصوبه علاوه بر مغایرتهای اعلامی در فوق از آن حیث که متضمن بار مالی است و بارمالی آن به یکی از طرق مقرر در قوانین بودجه سالانه ـ قانون بودجه سال1391کل کشور ـ تبصره ذیل ماده (32) قانون مدیریت خدمات کشوری، ماده (29)، تبصره (1) ماده (51)، ماده (57) و بند (ت) ماده (224) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، قبلاً محاسبه و تأمین اعتبار نشده است، و علاوه بر آن، مطابق قسمت اخیر ماده(127) قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب1366ـ چون، متضمن نظر وزارت امور اقتصادی و دارائی نمیباشد، مغایر قوانین مذکور است.»
اما دولتیها باز هم بر اجرای طرح استخدامی خود با اعلام اینکه این طرح به هیچ عنوان خلاف قانون نیست، پافشاری کردند به طوری که در جدیدترین اظهارنظر اجرای طرح مهرآفرین را لازم اجرا و طرحی که باعث نشاط جوانان در جامعه می شود عنوان کردند.
اجرای طرح مهر آفرین لغو نشده و لازم الاجراستاما در ادامه نیکصفت؛ معاون راهبردی
منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری در خصوص ابلاغیه مجلس شورای اسلامی مبنی بر غیرقانوی بودن طرح مهر آفرین اظهار داشت: ابلاغیهای مبنی بر لغو طرح مهر آفرین به معاونت توسعه
مدیریت و سرمایه انسانی ارائه نشده است و بر اساس قانون تا زمانی که مصوبه
ای ،بند یا تمام مواد آن از سوی مجلس لغو نشود لازم الاجرا است و اجرای آن
متوقف نمی شود.
نیک صفت به اصل 138 قانون اساسی اشاره کرد وگفت :
دولت موظف است در بازه زمانی ایراداتی که مجلس شورای اسلامی به مصوبات دولت
اعلام می کند را رفع کند و موافقت مجلس را جذب نماید، در حال حاضر ایرادات
به این طرح اصلاح شده و باید به تائید مجلس شورای اسلامی برسد.
وی
افزود: هر وقت براساس تصویب مجلس مغایرت قانونی در مصوبات تشخیص داده شد ،
وظیفه ی ما تمکین از قانون است ولی تا زمانی که اجرای آن لغو نشده کلیه
مسئولین اجرایی در کشور اعم از ملی و استانی موظف به اجرای آن مصوبه هستند.
نیک صفت در ادامه افزود:طرح مهرآفرین،شامل استخدام نیروهای جدید و
بخشی ازآن نیز با رعایت قانون به تبدیل وضعیت نیروهای شاغلی است که سالیان
سال به نظام اداری کشور خدمت می کنند مربوط می شود.
معاون راهبردی
منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری در مورد
مزایای اجرایی طرح مهر آفرین گفت:در این طرح سعی شده با رعایت قانون و
مقررات یکی از مهمترین دغدغه های نسل جوان ، اشتغال و امنیت شغلی را برطرف
شود .
وی گفت: انتظار داریم با رویکرد مثبت به این طرح نگاه شود و همه مسئولین اجرایی کشور با جدیت برای اجرایی شدن آن تلاش کنند.
نیک
صفت ادامه داد: طرح مهر آفرین به منظور استخدام نیروهایی تحصیل کرده و
مورد نیاز نظام اداری و برقراری امنیت شغلی برای کارکنانی که سالیان سال
است که در نظام اداری خدمت می کنند بوجود آمده است.
وی افزود: این
طرح در کل کشور اجرایی می شود و تمام مواردی که در بحث استخدام ، ساماندهی و
امنیت شغلی وجود دارد در این طرح دیده شده است.
طرح استخدامی دولت کاملا قانونی است/ ماده 24 قانون خدمات کشوری و ماده 51 برنامه توسعه پنجم ادله قانونیهمچنين لطفالله فروزنده نيز در گفتگو با خبرنگار دولت
باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه دولت برنامه استخدامي (طرح مهرآفرين) را قبلا هم در
دستور کار داشت، اظهار داشت: طبق ماده 24 قانون خدمات کشوري و همچنين طبق
ماده 51 قانون پنجم توسعه که به بخش استخدامهاي امور اداري اشاره شده اين
موضوع در نظام اداري براي کاهش مشکلات مردم اجرا ميشود.
وي با بيان اينکه در نظام اداري بايد برنامهريزي
متناسب با نيروهاي انساني باشد، تصريح کرد: برنامهريزي نيروي انساني به
اين مفهوم است که بايد با توجه به خروجي نيروها در دستگاهها و متناسب با
آن نيروهاي جديدي وارد شوند تا دستگاهها فعاليت و پويايي خود را از دست
نداده و همانند سابق کارهاي خود را با نيروهاي جوان ادامه دهند.
معاون
پارلماني رئيسجمهور، برنامهريزي نيروي انساني در نظام اداري را موضوع
مهمي در کشور دانست و عنوان کرد: در اين ميان طبيعي است که اگر کسي بخواهد
در بحث نيروي انساني برنامهريزي کند بايد به موضوع ورودي و خروجي نيروها
اهميت داده و يک تناسب مناسبي را بين آنها ايجاد کند.
فروزنده
ادامه داد: بنابراين دولت دهم با توجه به سياستهاي واگذاري و همچنين
برنامههايي همچون بازنشستگي زودتر از موعد نيروها که اين آمار در کشور
حدود 60 هزار نفر اعلام شده توانست با برنامهريزي مناسب با توجه
توانمنديها و مهارتهاي جوانان و همچنين اشتغال متناسب آنها کمبود
نيروهاي انساني خود را برطرف کند.
وي با بيان اينکه براي اجراي
قانون استخداميها بخشنامهاي تکميل و به دستگاههاي اجرايي ارائه شد، گفت:
طبق بخشنامهاي که از سوي معاونت توسعه و منابع نيروي انساني رياست جمهوري
تنظيم شده است، معيار اصلي پستهاي سازماني و همچنين نوع نحوه ورود نيروها
طبق ماده 24 آن تعيين و مشخص شده است.
معاون پارلماني رئيسجمهور
با توجه به بخشنامه استخداميها و با اشاره به ماده 24 آن ادامه داد: طبق
اين بخشنامه به ازاي خروج هر نيروي حاکميتي ميتوان يک نيرو جذب کرد و از
طرفي در پستهاي غير حاکميتي طبق قانون ميتوان به ازاي خروج هر سه نفر، يک
نفر را در دستگاهها و مراکز اجرايي جذب کرد.
فروزنده با بيان
اينکه اجراي قانون استخداميها در کشور طبق رعايت قانون انجام ميشود،
اظهار داشت: تنها کاري که در طرح استخداميها (مهر آفرين) انجام شده توفيض
اختيارات است به طوري که فرآيندهاي امور ذکر شده به استانها و دستگاههاي
اجرايي محول شده است.
وي ادامه داد: طبق فرآيندهاي قانون استخدامي،
گرفتن آزمون از داوطلبان موردنظر طبق قانون انجام ميشود همچنين رديف
استخدامي تمام نیروها هم طبق قانون ذکر شده در نظر گرفته خواهد شد.
معاون
پارلماني رئيسجمهور با اشاره به توفیض اختيارات در طرح مهرآفرين عنوان
کرد: توفيض اختيارات به اين معناست که به جاي انجام همه امور استخداميها
توسط معاونت توسعه رئيس جمهور توسط دستگاههاي اجرايي و همچنين استانها
انجام شود و آنها با توجه به نظارت معاونت توسعه تمام امور استخداميها را
انجام ميدهند.
فروزنده با اشاره به فرآيندهاي تبديل وضعيت در قانون
استخداميها عنوان کرد: برخي از نيروها در کشور بايد تبديل وضعيت شوند که
در اين بين نيروهاي قرار دادي ميتوانند با دادن آزمون و قبول شدن در آنها
به نيروهاي پيماني تبديل شده و همچنين نيروهايي که چندين سال به صورت
پيماني مشغول فعاليت بودند بايد تبديل به نيروهاي رسمي شوند.
اجرای طرح مهرآفرین موجب توانمندسازی دستگاههای اجرایی و ایجاد انگیزه در جوانان میشود
وي خاطرنشان کرد: اجراي اين طرح موجب توانمندسازي نيروي انساني در
دستگاهها و مراکز و همچنين ايجاد نشاط در بين جوانان و ايجاد انگيزه براي
آنان و خانوادهها ميشود.
فروزنده با اشاره به اينکه اجراي طرح
استخداميها هيچ مشکل قانوني ندارد، تصريح کرد: ماده 24 قانون مديريت
خدمات کشوري و همچنين ماده 51 برنامه توسعه پنجم اجازه انجام و اجراي اين
طرح را به دولت داده است و دولت هم طبق ساز و کار قانوني طرح استخداميها
را دنبال ميکند.
افراد مخالف طرح ادله قانونی ارائه کنند/ طرح استخدامی از نگاه خود نمایندگان تصویب شده
معاون پارلماني رئيسجمهور در خصوص برخي سخنان نمايندگان در اين رابطه که
اين طرح خلاف قانون اساسي است، گفت: کساني که اين طرح را مخالف قانون اساسي
ذکر ميکنند بايد موارد قانوني را اعلام کنند و از طرفي هيئت تطبيق وظيفه
دارد اگر طرحي را خلاف با قانون دانست آن را به هيئت دولت اعلام کند و دولت
هم آنها را بررسي و برطرف خواهد کرد.
فروزنده عنوان کرد: از ديگر
مزيتهاي اجراي اين طرح کاهش بروکراسي اداري است که موجب کاهش سردرگمي مردم
در انجام امور اداري خود در دستگاهها خواهد شد.
وي خاطرنشان کرد: اجراي طرح استخداميها از تاکيدات مهم ذکر شده در برنامه توسعه پنجم و همچنين نگاه خود نمايندگان مجلس بوده است.
معاون
پارلماني رئيسجمهور تصريح کرد: اجراي طرح مهر آفرين در راستاي اجرا و
تحول دو برنامه بازسازي نيروي انساني و عدم تمرکزگرايي در کشور به مرحله
اجرا در ميآيد که موجب کاهش بسياري از مشکلات مردم خواهد شد.
طرح مهر آفرین در دستور کار دستگاههای اجرایی کشوربه هر ترتیب دولت با عزم جدی و با توجه به ملزم کردن مسئولان دستگاههای اجرایی در حال اجرای طرح مهرآفرین است به طوری که طبق گزاشها به دست آمده در برخی استانها ثبت داوطلبان استخدامی شروع شده و در برخی استانها هم داوطلبان آزمونهای استخدامی خود را دادهاند و منتظر پاسخ خود هستند.
طیق آخرین خبرها طرح مهر آفرین در کشور با وجود مخالفت شدید و غیرقانونی شناخته شدن آن از سوی مجلس، در حال اجراست و دستگاههای اجرایی در حال استخدام و جذب نیروهای مدنظر خود هستند.
انتهای پیام/