سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارشی از فعالیت‌های کرسی‌های آزاد اندیشی

فضای حاکم بر جلسات آزادفکری چگونه بوده است؟

فضای فعلی کرسی‌های آزاداندیشی در کشور نشان می‌دهد که اکثر کرسی‌ها بدون جنجال و هیاهو برگزار شده و می‌توان آینده خوبی را برای فضای دانشجویی کشور متصور بود.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویی که به فرموده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها شکل گرفته، تاکنون در تعداد زیادی از دانشگاه‌های کشور اجرایی شده است. فرهنگ آزاداندیشی برای آن که در دانشگاه‌ها محقق شود نیاز به یک سلسله آداب دارد که باید به مرور زمان و با برگزاری مستمر جلسات کرسی‌های آزاداندیشی محقق شود و فضای منطق و اخلاق شکل گیرد و ادب آزاداندیشی محقق شود.

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «آن روز که سهم «آزادى»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق»، همه یکجا و در کنار یکدیگر ادا شود، آغاز روند خلاقیت علمى و تفکر بالنده دینى در این جامعه است و کلید جنبش «تولید نرم افزار علمى و دینى» در تمامي علوم و معارف دانشگاهى و حوزوى زده شده است. بى‌شک آزادیخواهى و مطالبه فرصتى براى اندیشیدن و براى بیان اندیشه توأم با رعایت «ادب استفاده از آزادى»، یک مطالبه اسلامى است و «آزادى تفکر، قلم و بیان»، نه یک شعار تبلیغاتى بلکه از اهداف اصلى انقلاب اسلامى است.»

طبق مصاحبه‌هایی که با برگزارکنندگان کرسی های آزاداندیشی دانشجویی در ۱۱۲ دانشگاه کشور به عمل آمده است فضای حاکم بر جلسات کرسی ها، مورد پرسش واقع شده که آمار آن در نمودار زیر قابل مشاهده است.

 
طبق نمودار «جلسه آرام» به جلسه‌ای گفته می‌شود که دارای التهاب نباشد و فضای تنش و جنجال در آن نباشد و فضای جلسه فضای منطق و عقلانیت باشد. در جلسه «همراه با کمی تشویق» فضای برنامه ملتهب نیست. ولی فضا آرام هم هست ولی بعد از صحبت‌های هرکدام از مناظره کنندگان حضار تشویق می‌کنند. «جلسه پرتنش» به جلساتی اطلاق می‌شود که فضای حاکم بر جلسه پر التهاب است و فضای هیاهو حاکم شده و عملا برنامه از حالی آزادفکری خارج شده است.

یکی از اهداف اصلی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، حاکم کردن فضای منطق و اخلاق است. کرسی آزاداندیشی آداب خاص خودش را دارد یعنی باید به دور از هیاهو و جنجال و در فضای عقلانیت به مباحث پرداخته شود تا هر دانشجو بتواند با شرکت در این جلسات فرصت شنیدن سخنان مختلف را داشته باشد و با توجه به آنها بهتر بیندیشد و تصمیم بگیرد. مسلما جلساتی که به هیاهو و جنجال و لشکرکشی قبیله ای و جناحی می انجامد تا فضای اصیل آزاداندیشی و تفکر و اخلاق فاصله دارد و باید به این سمت کشانده شود.

مسلما ادب آزاداندیشی اکتسابی است و این عقیده غلطی است که ابتدا باید ادب آزاداندیشی شکل بگیرد سپس کرسی برگزار کنیم. به عبارت دیگر می توان گفت که کرسی آزاداندیشی ابزار و راهکاری برای ایجاد این ادب در سطح دانشگاه‌هاست و باید به جایی برسیم که فضای منطق، عقلانیت و اخلاق فضای حاکم بر دانشگاه‌ها و سطح جامعه باشد و در سایه این فضاست که می‌توان به رشد و پیشرفت همه جانبه کشور امیدوار بود.

خوشبختانه فضای فعلی کرسی‌های آزاداندیشی در کشور نشان می‌دهد که اکثر کرسی‌ها بدون جنجال و هیاهو برگزار شده است و با برگزاری این جلسات به صورت گسترده‌تر در فضای تمام دانشگاه‌های کشور می‌توان آینده خوبی را برای فضای دانشجویی کشور متصور بود.

مرجع: سايت آزادفکري
انتهاي پيام/
برچسب ها: کرسی ، آزاد ، اندیشی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.