سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آزادی 24 زندانی جرایم غیر عمد در خراسان جنوبی

روز گذشته طي مراسمی با حضور مسئولین استانی خراسان جنوبی و رئیس ستاد دیه کشور، 24 نفر از زندانیان جرایم غیر عمد در خراسان جنوبی از زندان آزاد شدند.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در مراسمی با حضور جمعي از مسئولان و خيران استان و همچنین رئیس ستاد دیه کشور آزادی 24 زندانی جرایم غیر عمد در خراسان جنوبی رقم خورد.

محمد علی اربابی مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان خراسان جنوبی در این مراسم گفت: محکومیت مالی این 24 زندانی، 39 میلیارد ریال بود که 24 میلیارد و 450 میلیون ریال آن را شاکیان بخشیده‌اند.

وی تصریح کرد: از این تعداد زندانی آزاد شده 11 نفر به جرم عدم توانایی پرداخت دیه، هشت نفر به دلیل عجز در پرداخت مهریه و بقیه به علت محکومیت مالی (به جز افرادی که اخلالگر اقتصادی شناخته شده‌اند) در زندان به سر می‌بردند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شش میلیارد و 700 میلیون ریال از مبلغ محکومیت این 24 نفر را بیمه پرداخت کرده است، افزود: 7 میلیارد و 450 میلیون ریال نیز توسط دولت پرداخت شد که 10 درصد آن را افراد خیر متقبل شده‌اند.

اربابی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 44 نفر از زندانیان غیرعمد استان با میزان محکومیت مالی 36 میلیارد ریال نیز آزاد شده‌اند که 16 میلیارد ریال آن توسط شاکی بخشیده شد.

در ادامه این مراسم مدير عامل ستاد ديه مردمي کشوراز وجود بيش از 9 هزار زنداني جرايم غيرعمد در زندا‌ن‌هاي کشور خبر داد.

جولايي گفت: از اين تعداد 2 هزار نفر به دليل نپرداختن ديه که شامل تصادفات شبه عمد، غيرعمد و خطايي مي‌شود، هزار و 500 نفر به علت ناتواني در پرداخت مهريه و 500 نفر نفقه و 5 هزار و 500 نفر نيز به علت جرايم مالي در زندان به سر مي‌برند.

به گفته وي، ميزان مبلغ مورد نياز براي آزادي اين تعداد زنداني به بخشش شاکيان و جذب کمک‌هاي مردمي بستگي دارد اما امسال تسهيلات قرض‌الحسنه تعيين شده توسط مجلس شوراي اسلامي براي اين زندانيان 200 ميليارد تومان بوده است.

وي با اشاره به آزادي 7 هزار زنداني اين نوع جرايم از ابتداي امسال اظهار داشت: بدهي اين تعداد 700 ميليارد تومان بوده است که 350 ميليارد تومان توسط شاکيان بخشيده شد و 350 ميليارد تومان نيز با کمک‌هاي مردمي و منابع قرض‌الحسنه تأمين شده است.

براساس اين گزارش به نقل از قوه قضاييه؛ اين مقام مسئول اضافه کرد: با توجه به اجراي قوانين جديد وضع شده در زمينه بيمه شخص ثالث امسال ورودي زندان‌ها 90 درصد کاهش يافته است به عنوان مثال سال قبل روزانه 57 نفر به دليل جرايم رانندگي در کشور زنداني شدند و اکنون اين تعداد به 2 نفر رسيده است.

وي گفت: چون تعداد زيادي از خيران به صورت ناشناس به پايگاه‌هاي ستاد مراجعه مي‌کنند آماري از خيران کشور در دست نيست.

جولايي در جمع مديران استان هم آمار زندانيان غيرعمد استان را صفر اعلام و خاطرنشان كرد: اين سومين جشن آزادي زندانيان است که امسال در خراسان جنوبي برگزار مي‌شود.

گفتني است؛ از ابتداي سال جاري تاكنون تعداد قابل توجهي از زندانيان جرايم غيرعمد به همت خيران و نيكوكاران آزاد شده‌اند.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.