سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

18 روز مانده به جشنواره سی و یکم فیلم فجر؛

علی معلم:جشنواره فجر جریانی است برای رصد سینمای ایران

جشنواره فیلم فجر به عنوان نخستین جشنواره ای است که در ایران در حوزه سینما برگزار شد و همانند سال های گذشته دارای تاریخچه ای شده است. دلیل اهمیت آن هم بیشتر بخش ملی این جشنواره است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، علی معلم تهیه کننده و منتقد سینما در گفت و گو با ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر به عنوان نخستین جشنواره ای است که در ایران در حوزه سینما برگزار شد و همانند سال های گذشته دارای تاریخچه ای شده است. دلیل اهمیت آن هم بیشتر بخش ملی این جشنواره است؛ به دلیل آنکه یک زمانه و جریانی را برای رصد کردن سینمای ایران فراهم می کند البته در طول این سال ها فراز و نشیب های فراوانی را طی کرده است و همین که تا به امروز تعطیل نشده، نشان دهنده این است که موثر بوده است.

وی افزود: مهمترین اولویت در جشنواره به نظم و فیلم های تولید شده آن بستگی دارد. هر جشنواره ای در دنیا یکی به دلیل ساختارهای حرفه ای، نحوه برگزاری و فرصت فراهم کردن برای دیدن فیلم های خوب و دیگری انتخاب آثار مهم و عرضه کردن دقیق آثاری که جنبه های هنری سینما را پوشش می دهد، اهمیت دارد. بنابراین اولویت اصلی هر سال برگزاری خوب، درست، حرفه ای و انتخاب خوب از بین آثار است.
معلم درخصوص اهمیت برگزاری بازار فیلم گفت: بازار فیلم برای جشنواره فیلم فجر یک ضرورت محسوب می شود؛ به دلیل فرصتی که برای مبادله آثار سینمایی و آشنایی با شرکت ها و ساز و کارهای مارکتین‌گمان فراهم می کند اما اینکه با چه توانی این بازار برگزار شود و اینکه تا چه اندازه بتواند جذب سرمایه کند و در مبادلات موفق باشد، متاسفانه این چیزی است که ما هنوز به آن نقطه ایده آل نرسیده ایم. شاید این موضوع به مشکلات سیاسی و مشکلاتی که در طول این سال ها در جهان سینما داریم برگردد؛ بنابراین نمی توان انتظار داشت با وجود همه این مشکلات بازار فعالی داشته باشیم اما اینکه این بازار حفظ شود، حرکت بسیار مثبتی است. بازار فیلمی که سال گذشته برپا شد تمرینی بود برای بازاریابی سینمای ایران تا خود دستگاه های سینمایی ایران هم این موضوع را جدی بگیرند اما متاسفانه به دلیل تسلط ساختارهای دولتی این بخش تجارت سینمای ایران رشد نکرده است.
این تهیه‌کننده سینما با اشاره به اکران دیجیتالی فیلم‌ها در جشنواره فجر اظهار داشت: اکران دیجیتال اگر مطابق با تکنولوژي‌های روز باشد خوب است، چون مسیری است که امروزه در دنیا هم طی می شود و اکران دیجیتال هم بخشی از اکران است که در سینمای جهان اتفاق افتاده است و مشکل این است که ما در انتقال این تکنولوژی و ارتباط صحیح با تکنولوژی دچار مشکل هستیم. بنابراین زمانی که یک تکنولوژی جدیدی می آوریم آنقدر با آن بد برخورد می شود که آدم عطایش را به لقایش می بخشد و ترجیح می دهد همان شکل سنتی اش باقی بماند اما بنده خودم علاقمند به نمایش فیلم به صورت 35 میلی متری هستم. فکر می کنم این شکل از نمایش از نظر هنری ارزشمندتر است، مگر فیلم هایی که اساسا بر روی تکنولوژی دیجیتال باید نمایش داده شوند./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.