سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه نگاه يک مطرح شد

سازمان حفاظت از محيط زيست مسئول اصلي مبارزه با آلودگي هوا است

رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس سازمان حفاظت از محيط زيست را مسئول اصلي مبارزه با آلودگي هوا دانست و گفت: اين سازمان بايد وزارت نفت را مورد مديريت قرار دهد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران علل آلودگي هوا و چگونگي مقابله با آن شب گذشته در برنامه "نگاه يک" با حضور علي محمد شاعري قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست و حسينعلي شهرياري رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس در ابتداي برنامه در پاسخ به اين سوال که آيا تعطيلي‌ها راهکار اصلي و منطقي براي مقابله با آلودگي‌ها است يا خير گفت: راهکار اصلي مبارزه با آلودگي در قانون آمده است اما بي توجهي به قانون باعث شده راهکار سطحي تعطيلي براي مقابله با اين موضوع به کار گرفته شود.


* در برنامه چهارم توسعه مبارزه با آلودگي هوا در نظر گرفته شده بود


شهرياري با اشاره به اينکه در قانون برنامه، 14 ماده به حفاظت از محيط زيست اختصاص داده شده است، افزود: در برنامه چهارم توسعه به طور جدي مبارزه با آلودگي هوا در نظر گرفته شده بود که تقريبا هيچ کدام تحقق پيدا نکرد زيرا آيين نامه‌هاي اجرايي آن با پنج سال تاخير آماده شده بود.

وي با انتقاد از تغيير مديريت در سطوح مختلف کشور اظهار داشت: اگر تاکنون اقدام درخوري صورت نگرفته است به دليل اين است که اقدامات قانوني با منافع اقتصادي در تعارض قرار دارد.


* مسئولين کلان مملکت مانع از اجراي قانون مي‌شوند


رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به اظهارات قائم مقام سازمان حفاظت از محيط زيست مبني بر اينکه در بعضي از موارد قانون قابليت اجرايي ندارد، گفت: قانون به خوبي نوشته شده است اما گاهي مسئولين کلان مملکت از بالا و زير مجموعه آنها دستورات خلاف قانون را صادر مي‌کنند که در نهايت مانع از اجراي قانون مي‌شود.

شهرياري با بيان اينکه 70 درصد آلودگي‌هاي کلان شهري همچون تهران توسط خودروها صورت مي‌گيرد، اظهار داشت: استاندارد معمول گوگرد گازوئيل ppm 50 است در حالي که در کشورهاي پيشرفته 5 ppm است به طور مثال در کشوري مثل آلمان گازوئيل ppm5  سوخت پاک محسوب مي‌شود اما در کشور ما اينگونه نيست.

وي با بيان اينکه طبق آمار سازمان جهاني بهداشت سالانه حدود 4 هزار و 500 نفر به واسطه آلودگي هوا مي‌ميرند، افزود: چرا بايد ماشيني را توليد کرد که سبب آلودگي هوا در کلانشهرها شود.

رئيس کميسيون بهداشت و درمان با اشاره به اينکه بسياري از مسائل مطرح شده در جامعه با واقعيت‌ها فاصله زيادي دارند، خاطر نشان ساخت: متاسفانه مسئولان کشور تلاشي براي به کارگيري خودرو با سوخت استاندارد را شاهد نيستيم.

شهرياري با اشاره به اينکه در کشور رانت خواري وجود دارد، ادامه داد: سال آينده انتخابات رياست جمهوري در پيش است و افراد بسياري با نزديک شدن به اين انتخابات قول و قرارهاي بسياري را به مردم مي‌دهند بنابراين نبايد با سلامت مردم بازي کرد.

وي افزود: قرار بود تا پايان برنامه چهارم توسعه کليه خودروهاي فرسوده از رده خارج شوند.


* معاينات فني خودرو غير واقعي و سوري است


رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به وجود 9 مرکز معاينه فني خودرو در سطح تهران گفت: بسياري از معاينات فني خودرو غير واقعي و سوري هستند زيرا در مدت زمان کوتاهي صورت مي‌گيرد.

وي اظهار داشت: معاينه فني خودرو بايد به معناي واقعي انجام شود.

شهرياري سازمان حفاظت محيط زيست را مسئول اصلي مبارزه با آلودگي هوا دانست و افزود: اين سازمان بايد وزارت نفت را مورد مديريت قرار دهد.

رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به ا ين سوال که آيا حمل و نقل عمومي به حد مطلوبي رسيده است که از مردم انتظار داشته باشيم از خودروهاي شخصي استفاده نکنند ادامه داد: خير شرايط حمل و نقل عمومي مثل اتوبوس و مترو به حدي نيست که مردم به راحتي از آنها استفاده کنند به همين دليل مردم براي استفاده از خودروهاي شخصي حق مي‌دهيم.


* تخصيص بودجه براي توسعه حمل و نقل عمومي در مجلس


وي افزود: در مجلس شوراي اسلامي بودجه براي توسعه حمل و نقل عمومي تخصيص يافته که انتظار مي‌رود دولت در مورد آن کار اجرايي انجام دهد.

شهرياري اضافه کرد: به اندازه کافي نتوانسته‌ايم براي مردم امکانات حمل و نقل عمومي را فراهم کنيم تا مردم با فاصله زماني حداکثر 45 دقيقه به محل کارشان برسند.

رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس به آماري درباره جايگاه محيط زيست ايران در جهان اشاره کرد و گفت: رتبه ايران در سال 2008 در بين 132 کشور جهان 67 است که اين رتبه در سال 2010 به 78 در جهان رسيده است در واقع علي رغم تلاش‌هاي صورت گرفته اعتبارات کافي و تصميم‌هاي درستي اتخاذ نشده است.

شهرياري خاطر نشان ساخت: دستگاه‌ها بايد زماني که بودجه در دولت نوشته مي‌شود اعتراض خود را اعلام کنند چرا که دست مجلس در تقسيم بودجه چندان باز نيست.


* مسئول اصلي آلودگي کلانشهرها سازمان محيط زيست است


وي با اشاره به اينکه دولت در تدوين بودجه دستگاه‌ها به کار کارشناسي بي‌توجه است، اظهار داشت: سازمان محيط زيست مسئول اصلي آلودگي هواي کلانشهرها است.

شهرياري در پاسخ به انتقادات استاندار تهران که طي تماس تلفني در برنامه نگاه يک حضور داشت و آمار ارائه شده از سوي شهرياري را نادرست مي‌دانست افزود: 70 درصد آلودگي‌ها به دليل خودروها است و اين براساس آمار دولت مطرح شده است.

تمدن در پاسخ به ادعاي شهرياري مبني بر اينکه مشکل سوخت به دليل تحريم است اظهار داشت: بايد با مردم صادق بود اگر مشکل تحريم است علت واقعي را به مردم بگوييم نه اينکه دعا کنيم سوخت با استاندارد يورو 4 و 5 توليد کرده‌ايم در حالي که اينگونه نيست.


 * مقابله با آلودگي هوا نيازمند تلاش قوه قضاييه و مجلس است


قائم مقام سازمان حفاظت از محيط زيست در ادامه برنامه با تاييد بخشي از سخنان شهرياري گفت: مسئولان اجرايي نسبت به سلامت مردم کم توجه هستند و مسئوليت خود را در اين رابطه به درستي انجام نمي‌دهند.

وي با بيان اينکه سازمان محيط زيست تمام تلاش خود را براي مقابله با آلودگي هوا انجام داده است افزود: مقابله با آلودگي هوا نيازمند تلاش قوه قضاييه، مجلس و همه مسئولان کشور است.

شاعري با اشاره به اينکه دولت‌ها در قانون برنامه دوم، سوم، چهارم و پنجم مکلف‌اند هواي کلانشهرها را به حد استاندارد برسانند اظهار داشت: کمبود هواي سالم تحمل ناپذير است لذا داشتن هواي سالم و پاک ضروري‌ترين عامل براي زندگي و حيات بشري تلقي مي‌شود.


* اولين قانون جامع مقابله با آلودگي هوا سال 79 تصويب شد


قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست اولين قانون جامع مقابله با آلودگي هوا را مرتبط با سال 1379 دانست و عنوان کرد: اين قانون توسط دولت تصويب،‌ ابلاغ و به مدت ده سال اجرا شده است.

وي اعلام کرد: با اجراي اين قانون خودروهاي کاربراتي از بين رفتند و برچيده شدند به طور مثال جمع آوري پيکان به عنوان خودروي آلاينده در صنعت خودروسازي کشور نمود بارز آن محسوب مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه جايگزيني سوخت CNG در سال 83 در دستور کار دولت قرار گرفت، افزود: در سال 83 حتي يک متر مکعب مصرف گاز CNG در خودروها نداشتيم اما اکنون بيش از سه ميليون و 300 هزار خودرو مجهز به سيستم سوخت سي ان جي هستند.

شاعري با اشاره به اينکه از نظر مصرف سوخت سي ان جي رتبه دوم در جهان را پس از چين داريم که اين اتفاق در پنج سال اخير صورت گرفته است ادامه داد: ما خود را زير مجموعه سازمان خاصي نمي‌دانيم و کارکنان محيط زيست به صورت جهادي در تلاش هستند.

وي با اشاره به اينکه در طي شش سال گذشته يک ميليون و 300 هزار خودروي فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور خارج شده است، بيان کرد: تا قبل از سال 82 هيج استانداردي براي توليد خودرو در ايران وجود ندارد.


* ده درصد از توسعه حمل و نقل عمومي کلانشهرها عقب هستيم


شاعري درباره عملکرد اين سازمان در زمينه گسترش حمل و نقل عمومي در کلان شهرها اعلام کرد ده درصد از برنامه مورد نظر براي توسعه حمل و نقل عمومي کلانشهرها عقب هستيم و حمل و نقل عمومي در تهران در طي سال‌هاي گذشته پنج برابر شده است.

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به افزايش کيفيت خودروها تا پايان سال 92 اظهار داشت: درصدد هستيم استاندارد سوخت خودروها را از 2 يورو به 4 يورو و 5 يورو برسانيم.

وي گفت: براساس گزارش وزارت نفت حدود 10 درصد نفت و گازمان با استاندارد 4 يورو و 5 يورو و همچنين حدود  20درصد بنزين با استاندارد 4 يورو  توسط پالايشگاه‌هاي شهيد تندگويان، آبادان، امام خميني توليد مي‌شود.

شاعري در پاسخ به اين سوال که چرا سازمان محيط زيست در مقابل کوتاهي‌هاي قانون ايستادگي نمي‌کند، اظهار داشت:‌ از ابتداي سال 91 براي ارتقاي کيفيت خودرو با همه خودروسازان داخلي وارد مذاکره شده‌ايم.


* دو خودرو ساز کشور به تعهدات خود در زمينه استاندارد سازي پايبند نيستند


وي با اشاره به اينکه زير ساخت‌هاي فني و مهندسي ارتقاي  خودرو از 2 يورو به 4 يورو در کشور فراهم شده است، گفت: دو خوردو سازي اصلي کشور به تعهدات خود در زمينه استاندارد سازي پايبند نيستند و از برنامه عقب مانده‌اند بنابراين سازمان محيط زيست در اين زمينه کوتاهي نکرده است.

وي درباره موضوع سوخت اظهار داشت: وزارت نفت براي بهينه سازي پالايشگاه‌هاي خود به سه سال زمان نياز دارد اما ما توانستيم تا دهه فجر امسال دو پالايشگاه خود را بهينه سازي کنيم و استانداردهاي 4 و 5 يورو را اعمال کنيم.

شاعري با اشاره به اينکه از 3000 صنعت آلاينده اطراف کلانشهرها 1000 مورد آن در سال گذشته کم شده است، خاطر نشان ساخت: بيش از 80 قسمت خودرو بايد تعويض شود تا خودرو به استانداردهاي 4 يورو برسد.

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينکه اين سازمان به وظيفه نظارتي خود عمل کرده است، گفت: سازمان در کار خود کوتاهي نکرده است بنابراين يک سال براي تطبيق بخش فني با استانداردهاي مورد نياز مهلت باقي مانده است.

شاعري عامل دوم آلودگي هوا را مرتبط به سوخت دانست و عنوان کرد: سوخت‌هايي که اخيرا توسط پالايشگاه‌ها در حال عرضه است با استانداردهاي 4 يورو ارائه مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه موتور سيکلت‌ها حدود 4 برابر خوردو آلودگي ايجاد مي‌کنند، خاطر نشان ساخت: ارتقاي موتور سيکلت‌ها را از 2 يورو به 3 يورو در دستور کارمان قرار داده‌ايم به طوري که از اوايل سال 92 با هماهنگي نيروي انتظامي شماره گذاري مشروط به رعايت استانداردهاي 3 يورو انجام خواهد شد.

قائم مقام سازمان محيط زيست با اشاره به اينکه بايد منابع در اختيار اين سازمان قرار بگيرد تا با قوانين کارآمد به وظايفمان عمل کنيم گفت:‌ در سال 84 براساس شاخص PFI ميزان غلطت آلاينده گاز مونوکسيد کربن حدود 70 و اينک در سال 90 به حدود 28 رسيده است.
شاعري با اشاره به شعار صنعت پاک هواي پاک گفت: دنيا آلودگي را با تکنولوژي حل کرده است.

وي با بيان اينکه حدود 180 کارخانه آلاينده در سطح تهران اخيرا تعطيل شده است، عنوان کرد:‌ طرح زوج و فرد خودرو با همکاري نيروي انتظامي در حال اجرا است بنابراين تعطيلي آخرين راه حل ما در شرايطي است که جان افراد در خطر قرار مي‌گيرد.

وي افزود: دولت در زمينه استاندارد سازي سوخت تلاش‌هاي ارزنده‌اي را انجام داده که نبايد ناديده گرفته شود گرچه مشکلاتي وجود دارد که بايد با همکاري مردم و ساير دستگاه‌ها براي رفع آن تلاش شود.

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست خاطر نشان ساخت: روند افزايش حمل و نقل عمومي در کلان شهرها روند نسبتا خوبي است اما مطلوب و کافي نيست ولي بايد گفت که روند روبه رشدي است که از دهه 80 تا کنون 5 برابر شده است.

وي در پايان گفت: در سطح شهر تهران فضاي سبز نقش مهمي در جلوگيري از آلودگي دارد.

رشيدي مدير عامل سازمان کيفيت هواي تهران در ادامه برنامه گفت: طرح‌هاي مرتبط با حمل و نقل عمومي بايد مصوبه طرح جامع حمل و نقل عمومي داشته باشد بنابراين ما توانستيم طرح جامع حمل و نقل ترافيک در شورا به تصويب برسانيم و شهرداري‌ها با تمام امکانات خود بحث ترافيک را که شاه کليد آلودگي هوا است را دنبال کنيم.

وي گفت: بحث تعطيلي را هيچ کارشناسي به صورت بلند مدت تاييد نمي‌کند اما در کوتاه مدت مجبور به آن هستيم بنابراين طي روزهاي گذشته با استقرار شرايط پايدار وضعيت بد کيفيت هوا را در تهران داشته باشيم.

وي گفت:‌ روز 11 دي بدترين روز از لحاظ آلودگي هوا بود که شاخص آلودگي به 180 رسيده بود بنابراين اميدواريم وضعيت در طي روزهاي آينده بهبود يابد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: آلودگی ، هوا ، محیط ، زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.