مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: اگر مسئولان زیرساخت ها را تصحیح می کردند، امروز نباید شاهد تعطیلی پایتخت به عنوان راهکار مبارزه با آلاینده ها باشیم.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران   ، با استقرار شرایط پایدار جوی و افزایش غلظت آلاینده ها در کلان شهر تهران، امروز هم برای هشتمین روز متوالی هوای پایتخت در شرایط هشدار قرار دارد تا شهروندانش ریه های خود را تنها با آلاینده ها پر کنند. 
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه شاخص کیفیت های تهران امروز یکشنبه در شرایط هشدار قراردارد، گفت: غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر 2.5 میکرون 145 PPM بوده و غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر 10 میکرون با اندکی کاهش نسبت به روز گذشته 81 است . 
رشیدی تصریح کرد: تهران 8روز متوالی است که در شرایط هشدار آلودگی هوا قرار دارد و تنها تصمیمات مقطعی و مسکن گونه برای کاهش آلودگی هوا گرفته می شود. 
وی افزود: اگر سال ها پیش برای کاهش آلودگی هوا اقدامات پیشگیرانه و اساسی انجام می شد، هرگز به نقطه فعلی نمی رسیدیم که شهری را برای آلودگی هوا تعطیل کنیم . 
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: از ابتدای شروع فصل سرما و استقرار شرایط پایدار جوی تاکنون 5 روز شهر تهران به واسطه آلودگی هوا تعطیل شده است. گرچه استقرار شرایط پایدار جوی امری اجتناب ناپذیر است اما آیا این صحیح است که همه زمستان برای آلودگی هوا تهران را تعطیل کنیم؟ آیا تعطیلی تنها راه اساسی مقابله با آلودگی هواست؟
به گفته رشیدی در حال حاضر آلودگی هوا از اصلی ترین معضلاتی است که شهروندان تهرانی با آن دست به گریبانند و هزینه های هنگفتی را نیز بر شهروندان و مسئولان نحمیل کرده است. این در حالیست که اگر طی سال های گذشته برنامه ها و طرح های مقابله با آلودگی هوا به درستی و با مدیریت و عزم جدی پیگیری می شد، اکنون شاهد این وضعیت نامطلوب نبودیم . 
وی با اشاره به تعطیلی روزهای گذشته تهران گفت: قاعدتا براساس قانون تهران در شرایط هشدار قرار داشت و نباید تعطیل می شد اما گفته می شود به دلیل پیشگیری از رسیدن به وضعیت هشدار تصمیمات اخیر در جلسه به تصویب رسیده است. اینجا با صراحت می گویم برای پیشگیری از آلودگی هوا و شرایط فعلی باید اقدامات اساسی دیگری را در سال های گذشته انجام می دادید، نه اینکه اکنون با تعطیلی در شرایط بد برای نرسیدن به شرایط بدتر تلاش کنید. 
رشیدی تاکید کرد: سلامت جامعه و شهروندان اهمیت ویژه ای برای ما دارد. از این رو مرکز ویژه سنجش اطلاعات در تمام نقاط راه اندازی شده که به صورت روزانه میزان آلاینده های هوا اندازه گیری و اطلاع رسانی می شود. این نشان از اهمیت سلامت شهروندان برای ما دارد اما سلامت شهر و مردمانش در گرو تعطیلی نیست. باید سال ها پیش برای نرسیدن به این روزها تلاش می شد که با کوتاهی و اهمال مسئولان تمامی اقدامات بر زمین مانده است. 
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: سلامت شهر و مردمانش در گرو اجرای راهکارهای تجربه شده توسط کشورهای موفق در آلودگی هواست، در حالی که ما زمان زیادی را صرف پرداختن به راهکارهای طنزآلود و خلق الساعه کرده و به نتیجه نرسیده ایم. 
وی تصریح کرد: افرادی که ما را متهم به فرافکنی در آلودگی هوا می کنند بگویند چرا در مقابل ارایه راهکارهای غیرکارشناسی سکوت کرده و حتی اجازه آزمایش آن را می دهند؟ مسئولان بگویند در این سال ها برای کاهش آلودگی هوا کدام کار اساسی و کارشناسی را انجام داده اند که ما آن را نادید گرفته و اکنون فرافکنی می کنیم؟ 
رشيدی گفت: در شرایطی که هوای تهران در شرایط هشدار قرار دارد، تعطیلی تهران آسان ترین راه ممکن است که مسئولان آن را برگزیده اند. بهتر است با عزم جدی تر و قاطعانه متهمان اصلی آلودگی هوا ( سوخت و خودرو ) را ملزم به رعایت استاندارد کنیم و در توسعه حمل و نقل عمومی تلاش کنیم چرا که اصلی ترین راهکار مقابله با آلودگی هوا ارتقاء استانداردها و حمل و نقل عمومی است./ف
برچسب ها: هوا ، تهران ، هشدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار