سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ميخچه را با زگيل اشتباه نگيريد

خيلي از ما به فكر مراقبت و نگهداري مناسب از پاهايمان نيستيم و تا مشكلي براي اين عضو ايجاد نشود، اهميت آن را درك نمي‌كنيم.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ اين در حالي است كه ده‌ها بيماري مختلف مي‌تواند سلامت پاها را به خطر بيندازد و البته فقط با قدري دقت و توجه مي‌توان از بروز آنها پيشگيري كرد. ميخچه، زگيل و پينه گروهي از اين مشكلات است كه با شناخت صحيح مي‌توان آنها را در زماني كوتاه درمان كرد.
 
ميخچه به معناي افزايش نسج سطحي و اپيدرم (رويه بيروني پوست) پا است كه به علت فشار ايجاد مي‌شود. البته بايد توجه داشته باشيد ظاهر ميخچه و پينه كاملا با يكديگر تفاوت دارد و نبايد به اشتباه آنها را با هم يكي دانست.

گاهي افراد بدرستي نمي‌توانند زگيل و ميخچه را تشخيص دهند و چون ظاهر‌شان به نسبت شبيه يكديگر است، به اشتباه براي زگيل به فكر درمان ميخچه مي‌افتند. دكتر نيكبخت در اين زمينه چنين توضيح مي‌دهد: مردم عادت دارند ميخچه‌ها را سنگ‌پا مي‌كشند؛ ولي زماني كه چنين كاري با زگيل انجام شود، باعث تشديد مشكل شده و درمان سخت‌تري هم به دنبال خواهد داشت.
استفاده از سنگ‌پا موجب نرم شدن ميخچه مي‌شود؛ ولي فراموش نكنيد حتما بايد عامل ايجادكننده ميخچه كه همان فشار است نيز برطرف شود.
 
عامل ايجاد زگيل‌، ويروس است و به همين دليل توصيه مي‌شود فقط از كفش شخصي خودتان استفاده كنيد و در محيط‌هاي آلوده بدون كفش راه نرويد. همچنين افرادي كه از مشكل‌ زگيل پاهايشان آگاه هستند حتما بايد تا زمان بهبود كامل، از راه رفتن در مكان‌هاي عمومي اجتناب كنند.
 
بعضي از انواع ميخچه‌ روي سطوح صاف مانند كف يا پاشنه پا و روي انگشت‌ها ايجاد مي‌شود كه به آن‌ ميخچه‌هاي سخت مي‌گويند. نوع ديگر هم ميخچه‌هاي نرم است كه كمي براق‌تر و نرم‌تر بوده و به علل متفاوتي مانند فشار كفش يا استفاده از كفش تنگ و نامناسب لابه‌لاي انگشت‌هاي پا به وجود مي‌آيد.
نکته: فراموش نكنيد كه با كندن يا بريدن ضايعه از سطح پوست به هيچ وجه امكان بهبود قطعي وجود ندارد.
برچسب ها: میخچه ، زگیل ، پا ، بیماری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.