سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشست بررسي سينماي داستان واقعي در جشنواره عمار؛

جليلي: رفع گسل هاي فرهنگي از سوي عمار/سلحشور: دروغ یکی از ارکان پنج گانه سینماست

تنها فیلم سازهای مستند باتوجه به دروغ گويي در سينما دنيا قادر به فيلم سازي اسلامي هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نشست بررسي سينماي داستان واقعي با حضور وحيد جليلي و فرج الله سلحشور كارگردان شب گذشته در سينما فلسطين برگزار شد.
در ابتداي نشست وحيد جليلي مسئول برگزاري جشنواره عمار، در خصوص هدف از برگزاري جشنواره عمار گفت: در عمار از يك جهت نسل جديدي از فيلم سازان انقلاب اسلامي را براي كمك به ارتقاي با نمايش دادن آثارشان معرفي مي كنيم و از جهت ديگر برخي از گسل هاي جبهه انقلاب فرهنگي از جمله توليدات و معرفت را رفع رجوع مي كنيم.
وي ادامه داد: كساني كه نگاه هنري  نداشتند از ما فاصله گرفتند و تنها اهل هنر مكتب اول انقلاب در اين حوزه مستقر شدند كه اين اتفاق به دليل وجود اين گسل ها است.
جليل عنوان كرد: جشنواره عمار با برگزاري جلسات متعدد و حضور كساني چون رحيم ازغدي و فرج الله سلحشور با نظريه پردازي انقلاب فرهنگي مباحث را اين زمينه مطرح كنند.
در ادامه فرج الله سلحشور ،كارگردان، ضمن اشاره به واقعي بودن مستندات، گفت: مستندات مورد نظر بر خواسته از معنويت و اعتقادات فيلم سازان است و به اعتقاد من همه فيلم سازي يعني به فيلم سازي اسلامي اطلاق شود.
وي ادامه داد: چرا بايد بيش از سي سال فيلم سازاني را كه ضعف هاي اخلاقي و ناهنجاري ها ناديده مي گيرند و با بودجه هاي دولت هدف جذب مخاطب دارند، تحمل كنيم؟ يكي از دلايل وقوع اين اتفاق خط گيري از كس ديگري است.   
سلحشور عنوان كرد: از هر 100 نيرويي كه وارد عرصه هنر مشود 97 درصد آنها به فيلم هاي اسلامي اعتقاد ندارند و چنين ارزش هاي اسلامي در محيط ناسالم  و در حاكميت ضد ارزشي ها، سركوب مي شود.
وي ضمن اشاره به آلوده بودن فيلم و سريال سازي، افزود: دروغ، انسان محوري، مادي گرايي، درام و قصه ي زيبا مبناي فيلم سازي در دنيا است كه قصه هايي زيبا را به صورت دروغ و براساس نظريات شخصي وارد فيلم سازي كنند تا به هدف خود كه گيشه است دست پيدا كنند.
سلحشور با اشاره به مباني فيلم سازي اسلامي تاكيد كرد: زماني كه از طريق واقعيت و براساس خدا محوري معنويت و عبرت آموزي را در آثارمان بگنجانيم  به طور قطع قادر به رعايت مباني فيلم سازي اسلامي هستيم.
وي ادامه داد: حتي با استفاده از تخيل هم مي توان داستان هايي در فرهنگ اسلامي ساخت همچون داستان هاي مولانا كه به حقيقت متصل مي شود آيت الله حائلي شيرازي و قرائتي جزء بهترين هايي هستند كه قادر به تمثيل گويي اند.
سلحشور ابراز داشت: اگر فيلمي از جامعه بد نشان مي دهيم  طوري باشد كه كنار بيان معضل راه حل هم ارائه دهد و به اعتقادات جامعه توهين نكند.
وي ضمن اشاره به پسرفت سينما اظهار داشت: در دهه 70 تنها 3 درصد آثار قابل پخش بود به طوري كه در دهه 60 از ميان 100 فيلم 15 تا آنها را مي توانستيم نمايش دهيم.
سلحشور در ادامه افزود: داستان ها را مي توان در 3 زمينه يعني واقعيت روز دفاع مقدس  و گذشته به فيلم تبديل كرد و سازندگي و مفيد بودن يكي از ملاك هاي مهم فيلم سازي است.   
سلحشور تاكيد كرد: مستند سازان غير داستاني بهترين كساني هستند كه دنبال دروغ و حقه هاي سينمايي نيستند و به خوبي نيز ميتوانند بهترين داستان هاي واقعي را نيز بسازند.
وي متذكر شد: فيلم سازي حكم نماز را بايد داشته باشد و فيلم سازاسلامي بايد اهل نماز شب، گريه كردن و عبادت باشد و با ترويج معنويت درد ها و دغدغه هاي جامعه را به تصوير بكشد./ي2
برچسب ها: جشنواره ، عمار ، سینما ، سلحشور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.