سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اشتباهات دولتمردان آمريکايي ؛ ريشه بحران مالي و اقتصادي

اشتباههاي دولتمردان آمريکايي، ريشه بحران مالي و اقتصادي کنوني است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ سازمان غيردولتي انجمن ملت در آمريکا در شبکه تلويزيوني خود اعلام کرد : سابقه بحران مالي آمريکا به سالها پيش بازمي گردد و نه اينکه فقط در تحولات اخير ريشه داشته باشد. سقوط شبکه مالي آمريکا و اروپا بخشي از مشکلات اصلي مبتلابه شبکه مالي جهان است.

 سالها قبل نيز درباره وقوع چنين بحرانهايي هشدار داده شده بود. نظام مالي موسوم به نظام مالي برتون وودز که محصول نشست سال هزار و نهصدو چهل و چهار در نيوهمپشاير آمريکا است همچنان بر اقتصاد جهاني سايه افکنده است. بسياري از اقتصاددانهاي مطرح جهاني درباره مخاطرات مرتبط با اين نظام مالي جهاني هشدار داده بودند. يکي از اين افراد خانم بروکسلي بورن بود. وي در سال هزار و نهصدو نود و نه ، رياست کميسيون تجارت کالاهاي آتي را در آمريکا برعهده داشت.

 وي مي خواست مقرراتي وضع شود که مانع از بروز بحران مالي سال دو هزار و هشت در آمريکا شود اما نخبگان شبکه بانکي آمريکا با او مخالفت کردند. بروکسلي بورن مدتها قبل از بروز بحران اقتصادي غرب درباره خطرات مرتبط با شبکه مالي جهاني هشدار داد. وي مسائلي را مي ديد که بسياري آن را نمي ديدند يا نمي خواستند ببينند. وي تلاش کرد هشدار بدهد اما به او توجه نشد. سخنان او در آن زمان، غيرمنطقي به نظر مي رسيد. اما او درباره نقش سرمايه ها و پولهاي مسموم در اقتصاد آمريکا هشدار داده بود. همين سخنان او سبب شد افراد بسيار بسيار قدرتمندي در شبکه مالي وبانکي آمريکا، دشمن بروکسلي بورن شوند.

 وي در آن زمان با يکي از قدرتمندترين مردان واشنگتن يعني گرينسپن، رئيس وقت بانک مرکزي آمريکا، درگير مبارزه اي حماسه گونه شد. اين دعوا به سرعت به مبارزه اي زشت تبديل شد و گرينسپن به شدت بروکسلي بورن را هدف حملات خودش قرار داد. گرينسپن به شدت خشمگين شده بود. مقامات و افراد نزديک به دولت بيل کلينتون، رئيس جمهور وقت آمريکا به سرعت مي خواستند بروکسلي بورن را خفه کنند. سرانجام هم بروکسلي بورن بازنده اين دعوا با نخبگان نظام بانکي و پولي آمريکا شد که نتيجه آن بروز بحران سال دو هزار و هشت آمريکا و از دست رفتن چندين تريليون دلار از شبکه مالي آمريکا بود.

 نکته جالب توجه اين است که در اين زمينه تحقيقات مناسب و کامل انجام نشده است. کارشناسان اقتصادي در آمريکا بازهم درباره خطر بروز بحران اقتصادي و مالي جدي در آينده هشدار مي دهند اما بازهم به آنها توجه نمي شود. محاسبات رياضي و آماري نيز اين مسئله را نشان مي دهد. کارشناسان اقتصادي مي گويند مرگ نظام مالي و سرمايه داري فرا رسيده است و در اين خصوص ترديدي نيست.

 آنها مي گويند کاملا روشن است که نظام اقتصادي آمريکا و اروپا ، ديگر نمي تواند به وضع کنوني خود ادامه بدهد. کارشناسان اقتصادي مي گويند بايد اين وضع تغيير پيدا کند زيرا وضع جاري براي اقتصاد غرب با واقعيتها انطباق ندارد. بايد مردم در غرب بيدار شوند و متوجه مشکلات باشند.کارشناسان اقتصادي مي گويند اين وضع براي کشورهاي بحران زده بسيار خطرناک است و مي تواند به ناآرامي هاي گسترده مردمي منجر شود و حتي انقلاب را به همراه داشته باشد زيرا مردم در اين کشورها کاملا مايوس و مستاصل شده اند.

 واقعيت اين است که شبکه بانکي آمريکا از طريق دزدي آشکار و تقلب به ربودن چندين تريليون دلار از شبکه مالي کشور ادامه مي دهد.اين واقعيتي باورنکردني است. صاحبنظران مي گويند مشکل تخلفات مالي در آمريکا بسيار گسترده و زياد است.  دولتمردان آمريکايي نيز با اين شبکه مالي گسترده ارتباط دارند و از آن بهره مي گيرند. گردانندگان وال استريت و غولهاي اقتصادي حاضر در کانون مالي آمريکا از اين ارتباطها سود کلاني مي برند.
برچسب ها: آمریکا ، اقتصاد ، مالی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.