سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشست مشترک عباسیان با نايب رئيس و رئیس کارگروه هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس؛

رئيس كارگروه هنر و رسانه مجلس: جشنواره بين المللي فيلم فجر يكي از ظرفيت هاي مهمي براي پيام رساني به جهانيان است

نشست مشترک محمدرضا عباسیان با دوتن از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به منظور ارزیابی ابعاد برگزاری این دوره جشنواره فجر و دستیابی به راهکارهای مؤثر برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر این نشست که با حضور حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک نايب رئيس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام نصرالله پژمان فر رئیس کارگروه هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی، محمدرضا عباسيان دبير و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر برپا شد شرایط عمومی حوزه فرهنگ و ضرورت‌های فعالیت‌ و سیاستگذاری های سینمایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با ارائه گزارشي ضمن تشریح ابعاد و ساختار جشنواره سی و یکم ﺑﺎ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺑﺮ اﻫﻤﻴﺖ ﺳﻴﻨﻤﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ اﻓﺘﺨﺎر ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﻫﻨﺮي اﻳﺮان ﭘﺲاز اﻧﻘﻼب خاطرنشان ساخت: سينما، ﭘﻴﺸﺎﻧﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﻫﻨﺮ ﻣﺎ در ﻋﺮﺻﻪ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ اﺳﺖ.
وي ادامه داد: ﺑﻪ دﻟﻴﻞ اﻳﻦ اﻓﺘﺨﺎرات ﺑﺮﮔﺰارﻛﺮدن اﻳﻦ ﺟﺸﻨﻮاره و ﺟﺸﻦ ﻣﺮدﻣﻲمسئوليت ﺟﺪي و ﺳﺨﺘﻲ اﺳﺖ و ﺗﻼشﻫﺎي زﻳﺎدي ﻣﻲﺷﻮد ﺗﺎ در ﺣﺪ و اﻧﺪازه اﻳﻦ ﺳﻴﻨﻤﺎ، ﺻﺎﺣﺒﺎن آن، ﺳﻴﻨﻤﺎﮔﺮان ﻣﺤﺘﺮم و ﻣﺮدم ﻋﺰﻳﺰ اﻳﺮان ﺟﺸﻨﻮاره اي را ﺑﺮﮔﺰار ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ در ﺷﺎن اﻳﻦ روﻳﺪاد ﺳﻴﻨﻤﺎﻳﻲ و اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺳﻌﻲ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ ﺟﺸﻨﻮاره را ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻣﻤﻜﻦ اﻣﺎ ﺑﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻛﻴﻔﻴﺖ در ﻫﻤﻪ اﺑﻌﺎد ﺑﺮﮔﺰار ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﻳﻲ در ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎ را ﺣﺘﻲ ﻗﺒﻞ از ﺑﺮﮔﺰاري ﺟﺸﻨﻮاره آﻏﺎز ﻛﺮده اﻳﻢ.  
عباسيان ﺑﺎﺗﺸﺮﻳﺢ ﺑﺨﺶﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﺸﻨﻮاره ﺳﻲو ﻳﻜﻢ، توضيح داد: ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ ﺳﻴﻨﻤﺎي اﻳﺮان ﺟﺸﻨﻮاره در 5 ﺑﺨﺶ ﺳﻮداي ﺳﻴﻤﺮغ، ﻧﮕﺎه ﻧﻮ(ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ ﻓﻴﻠﻢﻫﺎي اول)، ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ آﺛﺎر ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺑﻠﻨﺪ(ﺳﻴﻨﻤﺎ ﺣﻘﻴﻘﺖ)، ﻓﻴﻠﻢ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪه ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان و ﺗﺠﻠﻲ اراده ﻣﻠﻲ (ﺟﻮاﻳﺰ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ و ﻧﻬﺎدﻫﺎ) ﺑﺮﮔﺰار ﻣﻲﺷﻮد.
وي در ﺧﺼﻮص ﺑﺨﺶﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻞ و ﺗﻐﻴﻴﺮات آن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ خاطرنشان ساخت: در ﺑﺨﺶ ﺟﺎم ﺟﻬﺎن ﻧﻤﺎﻳﺎ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ اﺻﻠﻲ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻞ در ﺗﻼش ﻫﺴﺘﻴﻢ ﺗﺎ اﺗﻔﺎﻗﺎت ﺟﺪﻳﺪي رخ دﻫﺪو ﺑﺎ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﺷﺮاﯾﻂ وﯾﮋه دﻧﯿﺎی اﻣﺮوز با روﯾﮑﺮد ﻇﻠﻢﺳﺘﯿﺰی، ﻋﺪاﻟﺖﺧﻮاﻫﯽ، ﻣﻌﻀﻞ ﺗﺮورﯾﺴﻢ، ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ و ﺑﯿﺪاری ﻣﻠﺖﻫﺎ ﺑﺮﮔﺰار ﻣﯽﺷﻮد.  
عباسيان با اشاره به جهش ها  تحولات اين دوره جشنواره عنوان كرد: توجه سينماي جهان اسلام در قالب بخش سينماي سعادت، پيش بيني بخش فيلمسازان غيرمتعهد، كنفرانس هاليووديسم، ارتقاي سطح استانداردهاي جشنواره با تكيه بر نظم محوري و رعايت اصل صرفه جويي در تمامي امور ، بازار بين المللي فيلم فجر، نشست مقدماتي اتحاديه فيلمسازان جنبش عدم تعهد و دعوت از فيلمسازان مستقل دنيا و... از جمله اين تحولات است.  
وي اﻓﺰود: ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ وزارت اﻣﻮر ﺧﺎرﺟﻪ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﺳﻼﻣﻲ در نظر داريم ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ ﻛﺸﻮرﻣﺎن رﻳﺎﺳﺖ ﺟﻨﺒﺶﻛﺸﻮرﻫﺎيﻋﺪم ﺗﻌﻬﺪ را ﻋﻬﺪه دار اﺳﺖ زﻣﻴﻨﻪﻫﺎي ﺑﺮﮔﺰاري اﺟﻼس ﻓﻴﻠﻤﺴﺎزان ﻛﺸﻮرﻫﺎي ﻋﺪم ﺗﻌﻬﺪ را ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﺟﺸﻨﻮاره ﻓﺠﺮ در ﺗﻬﺮان ﻓﺮاﻫﻢﻛﻨﻴﻢ.  
*جشنواره بين المللي فيلم فجر يك فرصت طلايي و ارزشمند است
حجت الاسلام و المسلمين احمد سالك نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس در اين نشست با تاكيد بر لزوم شكل گيري يك تشكيلات عظيم فيلمسازي با محوريت اسلام گفت: آيا ما نمي توانيم با روش اسلامي يك قطب سينمايي شبيه هاليوود با تكيه بر فرهنگ، ارزش هاي اسلامي و اخلاقي و ديدگاه هاي نظام اسلامي در جهان ايجاد كنيم؟
وي ادامه داد: در راه گسترش و صدور پيام انقلاب از طريق سينما نگاه استراتژيك و فراگير لازم است و شايسته است با كشف، شناسايي و استفاده از استعدادهاي حزب اللهي و متعهد و حمايت و سرمايه گذاري روي آن ها اين ايده آل ها محقق شود.
نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه جشنواره بن المللي فيلم فجر يك فرصت طلايي و ارزشمند است افزود: اجراي اين نگاه را مي توان از همين جشنواره فيلم فجر آغاز نماييم و ما تمام قد در كنار شما براي عملي ساختن اين ايده ها هستيم.
وي تاكيد كرد: ضروري است آدم هاي دلسوز در اين زمينه با هم انديشي و هم فكري به مسيري برسند كه باعث رشد و اعتلاي سينماي درست و موثر كشور باشد .
به گفته وي دنيا آنقدر با خلاء ها و چالش هاي جدي روبرو است كه فيلم هاي اسلامي و انساني ما مي تواند پاسخگوي بسياري از نيازهاي آن ها باشد.

*جشنواره فيلم فجر يكي از ظرفيت هاي مهم
در ادامه حجت الاسلام نصرالله پژمان فر رئيس كارگروه هنر و رسانه كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: سينما امروز در دنيا از كاركردها و تاثيرگذاري هاي گسترده و عظيمي برخوردار است. حرف هاي نظام هاي فكري را به راحتي منتقل مي كند.
وي ادامه داد: اساسا، آموزش هاي پنهان و غيرمستقيم از مهم ترين بخش هايي است كه روي آن كار و برنامه ريزي مي شودو ما هم نبايد غافل شويم. ما كه داراي ديدگاه هاي نويني در عرصه هاي مختلف فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي و بين الملل هستيم بايد از اين رسانه نافذ بيشترين بهره برداري را بكنيم.
رئيس كارگروه هنر و رسانه كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه انقلاب ما در حوزه هاي مختلف حرف براي گفتن دارد اظهار داشت: بيش از 60 شبكه تلويزيوني در حال حاضر عليه نظام اسلامي فعاليت دارند و مدام در صدد تخريب اذهان عمومي و سياه نمايي از كشور ما هستند و با هدف گذاري و جديت در زمينه گسترش ناامني اخلاقي و فروپاشي خانواده ها تبليغ مي كنند و بديهي است ما نبايد موضع انفعالي داشته باشيم.
وي تصريح كرد: معتقدم جشنواره بين المللي فيلم فجر يكي از ظرفيت هاي مهمي است كه مي تواند بخشي از پيام هاي انقلاب را از طريق سينما به گوش جهانيان برسانيم.
حجت الاسلام پژمان فر با بيان اينكه بيش از 90 درصد آثار توليدي و فيلم هاي كه هاليوود سرمايه گذاري و توليد مي كند بر اساس سفارش و اغراض حساب شده است تاكيد كرد: متاسفانه ما نتوانسيم در اين زمينه به حسب نيازها، ضرورت ها و انتظارات جامعه و انقلاب فيلم بسازيم و سينما نتوانسته در خدمت باورها و آرمان هاي ما باشد.
وي با اشاره به لزوم برگزاري باشكوه جشنواره فيلم فجر، خاطر نشان ساخت: از طريق اين رويداد مهم سينمايي و با جريان سازي هاي درست و كارشناسي بايد جهت توليد فيلم و سينما را به سمت نيازهاي اساسي ببريم.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به رويكردهاي دبير جشنواره فيلم فجر عنوان كرد: اينكه به كشورهاي جهان اسلام و فيلمسازن مسلمان توجه ويژه داريد و نيز، طرح نشست مقدماتي فيلمسازان كشورهاي جنبش عدم تعهد در انتقال و گسترش پيام انقلاب اسلامي و الگوهاي اخلاقي جامعه ما مهم و ارزشمند است./ي2
 
برچسب ها: نشست ، عباسیان ، کاگروه ، هنر ، رسانه ، مجلس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.