سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاریجانی:

موضوع پدافند غيرعامل بيش از پيش در دستور کار قرار مي‌گيرد / ما دنبال ماجراجويي نيستيم ولي زور را نخواهيم پذيرفت

رئیس مجلس گفت: جمهوري اسلامي با ديکتاتوري آمريکا مخالف‌ است و با قداره‌کشي اين کشورها در منطقه موافقت نكرده و با اين رفتارها مبارزه مي‌کند چرا که آمريکا به دنبال بهانه جويي‌هاي مختلف از جمله مسئله هسته‌اي ايران، مسئله حقوق بشر در ايران و جديدا در خصوص مسئله موشکي است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ ششمين نشست مشترک تعامل و هم‌انديشي مسئولان کميته پدافند غير عامل دستگاه‌هاي اجرايي کشور با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي، نايب رئيس اول و مديران کل مجلس و سردار جلالي رئيس سازمان پدافند غير عامل و مديران و دبيران ارشد پدافند غير عامل کشور از صبح امروز (دوشنبه 20 آذرماه) در مکان تالار مدرس مجلس شوراي اسلامي آغاز به کار کردند.

براساس اين گزارش علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه موضوع پدافند غير‌عامل از جمله مقولاتي است که در دنياي جديد به آن اهميت داده شده است، افزود: حرکتي که در کشور در اين زمينه آغاز شده يک حرکت سنجيده و ضروري است.

وي افزود: براي کشوري مثل جمهوري اسلامي ايران که در دنياي امروز به خاطر رفتار قدرتمندان با چالش‌ها و مشکلات مواجه است موضوع پدافند غيرعامل بايد بيش از پيش بايد در دستور کار قرار بگيرد و شرايط حال حاضر مي‌طلبد که بيشتر در اين زمينه تلاش و بر روي آن متمرکز شويم.

رئيس مجلس با بيان اينکه هر چند در شرايط فعلي توجه و سمت و سوي کشورها به ا قتصاد است اما نبايد نسبت به ساير موضوع غافل شويم، تاکيد کرد: جمهوري اسلامي با ديکتاتوري آمريکا مخالف‌ است و با قداره‌کشي اين کشورها در منطقه موافقت نكرده و با اين رفتارها مبارزه مي‌کند چرا که آمريکا به دنبال بهانه جويي‌هاي مختلف از جمله مسئله هسته‌اي ايران، مسئله حقوق بشر در ايران و جديدا در خصوص مسئله موشکي است.

وي افزود: وقتي رژيم صهيونيستي به غزه حمله کرد برخي کشورهاي عربي نشست‌هايي داشتند که صرفا در حد تحويل سخن بود و عملا کاري انجام ندادند و فقط جمهوري اسلامي ايران بود که مساعدت واقعي کرد و همين عامل باعث پيروزي فلسطين و شکست رژيم صهيونيستي شد.

لاريجاني خاطرنشان كرد: البته جمهوري اسلامي ايران در مقابل رفتارهاي ماجراجويانه آمريکا در عراق و افغانستان نيز ايستادگي کرده است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه تاکيد کرد: اگر به پرونده عراق نگاهي بياندازيم متوجه خواهيم شد که آمريکا در اوايل اشغال عراق به دنبال تثبيت خاورميانه جديد بود و برخي کشورهاي از جمله چين، روسيه و افغانستان نيز با آن مخالفت کرده بودند ولي تنها کشوري که تا آخر با اين موضوع مخالفت کرد جمهوري اسلامي ايران بود و نتيجه اين ايستادگي آن شد که آمريکا با صرف هزينه‌هاي گزاف مجبور به ترک عراق شد.

وي افزود: طبق گفته آنها قرار است در سال جاري افغانستان را تخليه کنند، حالا بايد سوال کرد چه دستاوردي در اين کشور داشتند؟ آيا تروريست‌ها را از بين بردند يا باعث افزايش تروريسم در اين کشور شدند؟

لاريجاني تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام کرد با اشغال نظامي و فشار نمي‌توان منطقه را عوض کرد در نتيجه اين فشارها باعث بيداري اسلامي در منطقه شد.

نماينده قم در مجلس افزود: در محاسبات آنان اين مي‌گذرد که جمهوري اسلامي ايران چگونه نقشه‌هاي آنان را عيان مي‌کند و بايد گفت ما دنبال ماجراجويي نيستيم ولي زور را نخواهيم پذيرفت که ملت‌هاي مسلمان را ملت درجه دو و سه در نظر بگيرند و براي غارت اموال آنان سلطه جديد تعريف کنند.

رئيس مجلس در ادامه تصريح کرد: دشمنان به دنبال مشکل‌تراشي هستند و بايد اين موضوع مخصوصا براي دستگاه‌هاي مختلف مورد توجه قرار گيرد و براي مقابله با اين چالش‌ها يا بايد همگان با آن‌ها شويم که باعث سرافندگي و برخلاف آرمان‌هاي جمهوري اسلامي است يا بايد از حقوق ملت ايران و ساير مسلمانان دفاع کنيم.

لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه بحث پدافند غير‌عامل بايد مورد توجه باشد، گفت: رفتار غرب و آمريکا در بعد اقتصادي  ناشيانه است چراكه از قبل اعلام کردند يک اقدام فلج‌کننده خواهند داشت اما امروزه خواست آنها غلط بوده و پيش‌بيني آنها دستاورد مهمي نداشته است.

رئيس مجلس خطاب به دولتمردان غرب گفت:  اگر فکر مي‌کنيد با فشارهاي اقتصادي که اغراض خود را تحميل کنيد راه به جايي نخواهيد برد.

رئيس مجلس در ادامه اين نشست با بيان اينکه برخي مشکلات داخلي ايران ربطي به تحريم‌ها ندارد، گفت: دشمنان خيلي غره نشوند بلکه برخي تهاجمات و مشکلات داخلي ما مربوط به مشکلات مديريتي و برخي تصميم‌گيري‌هاست و با تدابيري اصلاح مي‌شود.

لاريجاني با اشاره به اينكه اگر يک آناليز دقيق داشته باشيم خواهيم يافت که مشکلات داخلي ربطي به تحريم‌ها ندارد، تاکيد کرد: در ابتداي موج گراني در کشورمان يعني زماني که بحث گراني مرغ مطرح بود، رئيس جمهور آمريکا اعلام کرد وضعيت اقتصادي ايران دچار مشکل شده است ولي ديديم که گراني مرغ هيچ ربطي به تحريم نداشت و به جايگاه خود بازگشت و خيلي از مشکلات ما از اين صنف است.

وی افزود: مسئولان اجرایی کاملا قدرت این را دارند که به این امر تسلط پیدا کنند اما با همین مقدار فشارهایی که صورت می‌گیرد نیز باید مقابله کرد، اگر به دنبال آن هستیم که معضل تورم و بیکاری برطرف شود، راه‌حل آن رونق بخشی اقتصاد است.

لاريجاني با بیان این که رفتار دولت را اولویت رونق تولید ساماندهی می‌شود خاطرنشان کرد: دشمنان به دنبال آن هستند که هر اشکال داخلی را به تحریم‌ها ربط دهند ولی این گونه نیست و اگر از این عمل مسرور می‌شوند مانعی نیست ولی این اقدام برای آن‌ها کارساز نخواهد بود.

رئیس مجلس در ادامه به بحث بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: اگر بودجه سال آینده کشور با محوریت رونق تولید تدوین شود موفق خواهد بود و همچنين کاهش اتکا به نفت در بودجه که باعث استقلال کشور خواهد شد و چابک سازی دولت و هم چنین واگذاری اقتصاد به مردم از جمله مواردی است که اگر رعایت شود موفق خواهیم بود.

لاریجانی تاكيد كرد: اگر بخواهیم بودجه 45 الی 50 هزار میلیارد تومانی عمرانی برای سال 92 در نظر بگیریم، باید تلاش كنيم نقدینگی بین مردم به سمت سرمایه گذاری و تولید سوق داده شود و هم بودجه باعث اشتغال زایی و کارآفرینی خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: بودجه سال 92 باید در ساختار اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد، بودجه مقاومتی آن است که در مورد محصولات استراتژی به خود کفایی برسیم به طور مثال در خصوص گندم باید مانع از واردات این محصول شده و گندم‌کاران را بسیج به تولید کنیم.

عضو كميسيون شوراها در مجلس افزود: البته برخی اشتباهات در خصوص گندم  از جمله قیمت تضمینی خرید گندم صورت گرفت و باید تولید داخلی را تقویت کنیم، همچنین در خصوص گوشت سفید و لبنیات به خود کفایی رسیده‌ایم و در مورد گوشت قرمزو گندم نیز در حد مرز خود کفایی هستیم که باید جهت گیری ما در راستای تولید داخلی صورت بگیرد.

رئیس مجلس در این نشست با بیان این که یکی از مختصات اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد به مردم واگذار شود، گفت: از دیگر روش‌های تقویت اقتصاد حمایت از ابتکارات داخلی است چراكه  توانمندسازی اقتصاد درونی عامل مهمی برای پس زدن فشار دشمنان است و باید این مهم در بودجه 92 لحاظ شود.

لاریجانی در ششمین نشست هم‌اندیشی و تعامل مسئولان کمیته پدافند غیرعامل دستگاههای اجرایی کشور به جنگ نرم اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از روش‌های دشمنان استفاده از روش های تهاجمی نرم است ولی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با این موضوع از ظرفیت خوب نیروی انسانی برخوردار است.

وی با بیان این که حملات سایبری یک روش نوینی است، گفت: ظرفیت جوانان تحصیل کرده رشته‌های مرتبط از جمله مواردی است که می‌توان برای مقابله با این مهم از آن استفاده کرد .

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست به تصمیم دولت مبنی بر ادغام وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: فکر می کنم در شرایط فعلی مصلحت نباشد وزارت خانه که وظیفه سنگینی در حوزه ارتباطات دارد در وزارتخانه ای که ارتباطی با آن ندارد، محو شود.

وی تاکید کرد: البته این اقدام باید به صورت قانونی در مجلس تصویب شود و قاعدتا نمایندگان به این امر توجه خواهند کرد تا تصمیمی که می‌گیرند منجر به متزلزل‌شدن این حوزه نگردد.

رئيس مجلس افزود: برخی نمایندگان طرح‌هایی را در نظر دارند که این حوزه را ساماندهی کنند ولی مقوله مهمی که وجود دارد این است که پدافند غیرعامل از نظر ساز و کار اجرایی دولت حالت افول داشته باشد كه ما تلاش می کنیم این بخش تقویت شود

انتهای پیام/ب2
برچسب ها: لاریجانی ، مجلس ، دولت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.