سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تزريق استروئيد و خطر ابتلا به تراكم استخواني

تزريقات استروئيد احتمال ابتلا به تراكم استخوان را در زنان يائسه با كمردردهاي تحت درمان افزايش مي‌دهد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه مديكال اكسپرس، محققان باارزيابي تراكم استخوان در 28 بيمار يائسه 65 ساله و بالاتر قبل از تزريق اپيدورال استروئيد براي درمان گرفتگي‌هاي كمر و سپس بررسي دوباره تراكم استخوان 3 و 6 ماه پس از استفاده از اين دارو مشاهده كردند در مقايسه با زناني كه تحت تجويز اين دارو قرار نگرفتند، بيماران دريافت كننده اين دارو بيشتر مستعد ابتلا به پوكي استخوان مي‌شوند.

نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است احتمال وقوع پوكي استخوان پس از 6 ماه استفاده از اين دارو در مقايسه با وقوع آن كه به طور معمول در يك زن يائسه كه از اين دارو استفاده نمي‌كند، رخ مي‌دهد تا 6 برابر بيشتر است و تزريقات متعدد آن سلامت استخوان‌ها را به خطر مي‌اندازد.

براساس اين گزارش محققان ضمن هشدار در انتخاب بيماران براي تزريق اين دارو بيان كرده‌اند كه تسكين كمر درد با بهره‌گيري از اين دارو بايد با احتياط صورت گيرد و پزشكاني كه اين دارو را تجويز مي‌كنند بايد از اقداماتي نظير استفاده از مكمل‌هاي كلسيمي، ويتامين D   و ورزش به عنوان بخشي از برنامه‌هاي درماني استفاده كنند.

به گفته محققان كمر درد يكي از رايج‌ترين مشكلات پزشكي در آمريكاست كه از هر 10 نفر 8 نفر در برخي از مراحل زندگي خود به آن دچار مي‌شوند.

گفتني است افراد با اين بيماري معمولاً با داروهاي ضدالتهابي و فيزيوتراپي درمان مي‌شوند و در صورت باقي ماندن علائم، از اپيدورال استروئيد اغلب براي كاهش درد و بهبود عملكردها استفاده مي‌شود و اين در حالي است كه استفاده از آن به كاهش كيفيت و مقاومت استخوان‌ها مرتبط است. /ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.