سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت بازنگری به صادرات گاز طبیعی به کشورهای همسایه

یک کارشناس انرژی استقاده از گاز طبیعی را مقرون به صرفه تر از سایر حامل های انرژی ارزیابی کرد و صادرات کالا با ارزش افزوده بالاتر را جایگزین مناسبی برای صادرات گاز به کشورهای همسایه دانست.

امیر صداقت كارشناس انرژي در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: گاز طبیعی در میان انواع سوخت های فسیلی ارزان تر است
در حالی که هر متر مکعب گاز طبیعی تنها 30 سنت قیمت دارد، قیمت نفت کوره و گازوئیل به ترتیب حدود 50 و 70 سنت است. به همین جهت گاز طبیعی بسیار مقرون به صرفه بوده و نسبت به سایر حامل های اولیه انرژی ارزان تر است. 

وی گفت: با توجه به ذخایر گاز کشور و مصرف رو به رشد داخلی به نظر می رسد اولویت اول تامین انرژی داخل کشور می بایست به گاز طبیعی و پس از آن به دیگر حامل های انرژی اختصاص داده شود. اما با وجود تراز منفی کشور در صادرات و واردات گاز، صحبت از صادرات گاز به کشورهای همسایه باز مطرح شده است.

این کارشناس انرژی در ادامه افزود: با توجه به نیاز داخلی و قیمت مناسب گاز لازم است سایر مصارف انرژی شامل نفت کوره و گازوئیل در نیروگاه ها تا آن جا که ممکن است به گاز منتقل و محصولات با ارزش افزوده بالاتر نظیر برق و محصولات پتروشیمی صادر شود. با این کار ضمن استفاده بهینه از منابع داخلی، ظرفیت های مناسبی در اشتغال و تولید ایجاد شده و کشور از منافع آن بهره می گیرد./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.