سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخنگوي دستگاه قضا در نشست خبري مطرح كرد

شوك علت اصلي مرگ "وبلاگ نويس" بوده است/ دستگيري دو نفر از مرتبطين در پرونده "مهدي هاشمي"

سخنگوي دستگاه قضا دستگيري دو تن از مرتبطين بسيار مهم سفيد در پرونده مهدي هاشمي را تاييد كرد.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي سخنگوي قوه قضاييه در چهلمين نشست خبري که امروز 13 آذرماه در حوزه رياست اين قوه برگزار شد، درباره پرونده مرگ ستار بهشتي (وبلاگ‌نويس)، اظهار داشت: درمورد پرونده ستار بهشتي تحقيقات جامع شروع شده و همچنان ادامه دارد.


وي تصريح كرد: نتيجه تحقيقات اعم از افراد مورد بازجويي اقدامات فني بررسي سايت‌ها و افرادي که مرتبط با ستار بهشتي در زمان حيات وي، ارتباطات ايملي و سايتي بررسي‌هاي پزشکي که در دو سه نوبت و بعد از کالبد شکافي و قبل و بعد از سم‌شناسي انجام شده كه همه مدارك حاکي از آن است که قصوراتي درمورد محل، نحوه نگهداري و سرکشي به متهم، نظارت مستقيم بر امر تحقيق براي نيروي انتظامي مشخص شده است.

** شوك، علت اصلي مرگ وبلاگ نويس بوده است

دادستان كل كشور در ادامه تصريح کرد: در جبران اين سهل انگاري و کوتاهي فرماندهي نيروي انتظامي، رئيس پليس فتاي تهران را برکنار کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي با اشاره به کبودي‌هايي که در بدن ستار بهشتي ديده شده است گفت: در معاينه اول جسد چند کبودي در حال جذب وجود داشته که مي‌تواند مربوط به سه تا چهار روز قبل از فوت باشد اين کبودي‌ها در کتف، ران، پاي راست، زانو، ساق پاي راست و چپ ديده شده‌اند.

سخنگوي قوه قضاييه با توجه به نتايج کالبدشکافي اوليه عنوان کرد: در کالبدشکافي اوليه اعلام شد آثار خون‌مردگي و يا شکستگي که منجر به فوت شود در بدن ديده نشده، اما نظر نهايي به نتايج تحقيقات و سم‌شناسي و نمونه برداري موکول شد.

وي در ادامه تصريح کرد: در تاريخ 24 آبان 1391 اعلام شد جواب سم‌شناسي منفي است و هيچ گونه دليلي بر مسموميت وجود ندارد و مجددا نظر نهايي موکول به تحقيقات قضايي شد و در تاريخ 30 آبان 91 پس از همکاري قوه قضاييه با پزشکان و بررسي‌هاي موجود و جواب آزمايشات و نمونه برداري‌ها نتيجه نهايي اعلام شد.

** تعيين علت مرگ ستار بهشتي از لحاظ پزشكي مقدور نيست

دادستان کل کشور با اشاره به نتيجه نهايي کميسيون 7 نفره گفت: در نهايت پس از برررسي‌هاي انجام شده و با توجه به اطلاعات موجود تعيين علت قطعي فوت از لحاظ پزشکي مقدور نبود بدين معني که مشخص نشد از لحاظ پزشکي چه چيزي منجر به فوت ستار بهشتي شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي با بيان اين مطلب که محتمل ترين علت منجر به فوت مي‌تواند پديده شوک باشد اظهار داشت: بنده از افراد حاضر در کميسيون 7 نفره تحقيق پرسيدم شوک چه مفهومي دارد آيا مي‌تواند شوک رواني باشد يا فيزيکي؟ اعضاي اين گروه  پاسخ دادند اين شوک مي‌تواند اعم از رواني، يا اقدام فيزيکي باشد مجددا سوال کردم که بنا بر محتمل بودن شوک فيزيکي آيا آثاري باقي مانده است که پاسخ دادند آثاري مشاهده نشده است.

سخنگوي قوه قضاييه در ادامه يادآور شد: نتيجه آن شد که 7 نفر از پليس فتا تحت بازجويي قرار گرفتند برخي از آنها آزاد شدند ولي تحقيقات کماکان ادامه دارد چرا که فرضيه‌هاي مختلفي براي اين منظور درنظر گرفته شده است، بعنوان مثال اين احتمال وجود دارد که فرد متوفي توسط جريان ضد انقلاب قبل و يا بعد از دستگيري مورد سوء استفاده قرار گرفته باشد. البته اين در حد يک فرضيه است که با توجه به ارتباطات فضاي مجازي وي و نامه‌هاي نوشته شده ستار بهشتي که در اختيار مسئولين زندان قرار گرفته اين پيش‌بيني شده است.

** بازديد از زندان اوين بايد با هماهنگي صورت بگيرد

دادستان کل کشور درمورد بازديد اشخاص حقوقي از زندان‌ها گفت: در طول ساليان متمادي افرادي از داخل و خارج کشور متقاضي بازديد از زندان‌ها بوده و هستند در بسياري موارد اين درخواست‌ها تأييد شده اما در برخي اوقات نيز اگر اين درخواست‌ها فاقد هماهنگي باشد موافقت نمي‌شود.، بعنوان مثال در زمان بازداشت شهردار اسبق وزير دادگستري و معاون رئيس جمهور درخواست بازديد از زندان در روز معيني را داشتند که بخاطر ناهماهنگي بازديد در همان روز خاص موافقت نشد.

وي در ادامه يادآور شد: درحال حاضر هر مقامي با هماهنگي و شرايط موجود در سازمان زندان‌ها مي‌تواند حق بازديد از زندان‌ها را دارد اما اگر در موارد خاصي مانند انفرادي بودن و ممنوع الملاقات بودن فرد باشد اين بازديد امکان پذير نيست.

** دستگيري دو نفر از مرتبطين در پرونده مهدي هاشمي

حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي در چهلمين نشست خبري دستگاه قضايي در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در مورد دستگيري عوامل مرتبط با پرونده مهدي هاشمي اظهار داشت: دو نفر در رابطه با پرونده مهدي هاشمي بازداشت شده‌اند و تحقيقات در مورد اين پرونده ادامه دارد.

** هنوز فردي در مورد فيلم "من مادر هستم" بازداشت نشده/ ادامه پيگيري‌ها از سوي دستگاه قضا

حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره فیلم "من مادر هستم"، اظهار داشت: دادستان تهران در حال بررسی این فیلم است و فعلا قرار بازداشت برایفردي صادر نشده است، اگر بررسی‌ها نشان دهد که کار مجرمانه‌ای صورت گرفته، اقدامات لازم انجام خواهد شد. سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده بیمه گفت: بخشی از این پرونده تکمیل و احکام متهمان نیز صادر شد و اکنون آن بخش این پرونده در محل تجدیدنظر قرار دارد.وی افزود: اتهامات برخی دیگر از متهمان این پرونده در حال بررسی است و هنوز دادگاه این افراد تشکیل نشده است.

** حكم سعيد ملك‌پور اجرا شده است


دادستان کل کشور درباره ادعای وکیل سعید ملک‌پور درباره توبه وی و توقف اقدام این فرد تصریح کرد: حکم سعید ملک‌پور اجرا نشده است. حجت‌الاسلام والمسلمين محسنی اژه‌ای با اشاره به محکومین مالی ادامه داد: کسانی که صرفا محکومیت مالی داشته باشند و اعسار آنها اثبات شود، زندانی نخواهند شد ولی اگر محکومان مالی به زندان منتقل شدند و در هنگامی که در زندان به سر می‌برند معسر بودن آنها اثبات شود، از زندان آزاد می‌شوند و درباره کسانی که اعسار آنها نیاز به تحقیقات دارد، قاضی بررسی‌ها را درباره آنها انجام خواهد داد.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه نشست خبری درباره طرح رئیس‌جمهور مبنی بر الحاق سازمان زندان‌ها، ثبت احوال و ثبت اسناد کشور به دستگاه اجرایی اظهار داشت: رئیس‌جمهور تاکید بر قانون‌مداری دارد و هر وقت که قانون این سازمان‌ها را در زیر مجموعه دستگاه اجرایی قرار دهد همان کار انجام خواهد شد، ولی اکنون این سازمان‌ها جزء مجموعه قوه قضاییه هستند و امیدوارم که همگی ما به قانون ملتزم باشیم.

** اتهامي متوجه رئيس پليس فتا در تهران نيست


وی درباره اتهامات سرهنگ شکریان رئیس پلیس فتا تهران تصریح کرد: در این پرونده اتهامی متوجه این فرد نیست و فقط این فرد براساس تشخیص مافوق خود مبنی بر انجام قصور و نبود نظارت کافی از مسئولیتش برکنار شده است.

** دادستان كل كشور: از بازداشت عده اي بهايي بي اطلاعم


حجت‌الاسلام والمسلمين محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر بازداشت عده‌ای بهایی در سمنان گفت: هیچ فردی به صرف داشتن عقیده و نظر و یا دین و مذهب دستگیر نمی‌شود، اطلاع دقیقی از علت این بازداشت‌ها ندارم. سخنگوی دستگاه قضا درباره تخلفات صورت گرفته در خصوص قطع 250 اصله درخت در بزرگراه تهران کرج، تصریح کرد: موضوع محیط زیست از اقلیت‌ ویژه‌ای برخوردار است و همه مردم و مسئولیت باید در حفظ محیط زیست تلاش کنند و با سهل‌انگاری به آب و هوا لطمه وارد نکنند. وی ادامه داد:‌ اینگونه مسائل مطرح شده گاهی در هنگام اجرای پروژه‌ها با تجاوز به محیط زیست صورت می‌گیرد که در حال حاضر دستگاه قضا در حال بررسی قصور صورت گرفته درباره این موضوع است.دادستان كل كشور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تدابیر قوه قضاییه برای حل مشکلات بوجود آمده ناشی از افزایش نرخ دیه اظهار داشت: قوه قضاییه طبق قانون موظف است هر سال نرخ دیه را تعیین کند که متاسفانه در سال‌های اخیر همواره با افزایش قیمت‌ها مواجه بودیم از همین رو نرخ دیه نیز افزایش پیدا کرده است.وی افزود: محکومانی که درباره افزایش نرخ دیه اعسارشان اثبات شود مطابق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

** براي 27 نفر از متهمان فساد سه هزار ميلياردي كيفر خواست صادر شده است

سخنگوي قوه قضاييه درباره ادعاي غيرعلني بودن بخش دوم دادگاه پرونده فساد بانکي گفت: پرونده فساد بانکي به دستور قاضي سراج در شعبه اول دادگاه انقلاب به صورت علني برگزار مي‌شود و غيرعلني آن صحت ندارد.وي در ادامه تصريح کرد: براي بيش از 27نفر کيفرخواست صادر شده 4تا5 نفر محاکمه و بقيه در نوبت دادگاه به نوبت محاکمه مي‌شوند.دادستان کل کشور با اشاره به صحبت دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه مبني بر اينکه بازديد رئيس جمهور از اوين مورد استقبال است و در آينده نزديک انجام مي‌شود اظهار داشت: تا اين زمان قوه قضاييه هيچ گونه درخواستي براي بازديداحمدي‌نژاد از اوين دريافت نکرده است.حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي درمورد پرونده اخلال گران بازار ارز گفت: کساني که در مورد مسائل ارزي بازداشت و بعنوان مجرم در نظام پولي کشور شناخته شده‌اند ده تا يازده نفر آنها پرونده‌شان در شرف ارسال به دادگاه است، اکثريت افرادي که تحت اين عنوان بازداشت شده‌اند هنوز در بازداشت به سر مي‌برند و افراد معدودي با قرار معلوم آزاد شده‌اند.

** تاييد صلاحيت كانديداهاي پرونده دار در قوه قضاييه به عهده شوراي نگهبان است


دادستان کل کشور درباره صلاحيت يا عدم صلاحيت کانديداهاي انتخابات آتي كه پرونده قضايي دارند، اظهار داشت: صلاحيت و عدم صلاحيت اين افراد بعهده دستگاه وزارت کشور و شوراي نگهبان است ممکن است کسي پرونده قضايي داشته باشد اما رد صلاحيت نشود و يا اين احتمال وجود دارد بعضي پرونده قضايي نداشته باشند اما رد صلاحيت داشته باشند. تمامي اين موارد بستگي به نظر شوراي نگهبان دارد که احراز يا عدم احراز صلاحيت کنند تفاوتي ندارد فرد پرونده قضايي داشته باشد يا خير.

** درخواستي برا دريافت ديه از سوي مادر ستار بهشتي نداشته‌ايم


حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي درباره شايعه درخواست مادر ستار بهشتي مبني بر گرفتن ديه جهت رضايت گفت: چنين درخواستي از هيچ نهاد و قوه‌اي صحت ندارد.

وي در واکنش به ادعاي يکي از جناح‌هاي سياسي مبني براينکه به شرطي در انتخابات شرکت مي‌کنيم که محکومين فتنه 88آزاد شوند گفت: پرواضح است چنين شرطي به هيچ عنوان پذيرفتني نيست.

حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي درباره برخورد قوه قضاييه با عاملان آلودگي هوا تصريح کرد: قوه قضاييه به طور مشخص در اين خصوص وارد نشده است اما مسئولين ذي ربط در قوه مجريه و رئيس سازمان محيط‌ زيست تلاش خود را در اين زمينه انجام مي‌دهند و همه وظيفه دارند در اين امر خطير همراهي کنند.

سخنگوي قوه قضاييه در باره انتساب برخي صحبت‌ها توسط برخي اشخاص به مقام معظم رهبري گفت: چنانچه فردي امر خلافي نسبت به اشخاص حقيقي يا حقوقي وارد کند مجرم شناخته مي‌شود، ضمن اين كه اگر نسبتي به شخصي داده نشود و فقط برداشت شخصي از موضوع يا صحبتي ارائه شود اشکالي ندارد و جرم تلقي نمي‌شود و آنچه که حائز اهميت است اين است که به کسي به ويژه مقامات سياسي کشور چيزي را نسبت ندهيم.

وي درباره کاهش بودجه پيشگيري از وقوع جرم در سال جاري گفت: مشکلات بودجه درسال جاري صرفا اختصاص به قوه قضاييه ندارد مانيز توقع بالايي از دولت نداريم و تنها خواسته ما اين است که به واقعيت‌ها توجه شود چرا که اگر بودجه مناسب به اين قوه تخصيص داده نشود ما نمي‌توانيم تکليف قانوني خود را انجام دهيم.

** بازيد از اوين بايد با هماهنگي دنبال شود


وي در ادامه گفت: قوه قضاييه از دو سه سال پيش از دولت استانداري‌ها، فرمانداري‌ها و برخي وزرا درخواست بازديد از زندان‌ها را کرده است تا از نزديک دليل خواسته ما را براي افزايش بودجه بدانند كه اميدواريم دولت تا آنجا که مي‌تواند در اين مسير به ما کمک کند.

حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي درباره سخنان روز گذشته رئيس‌جمهور اظهار داشت: مطالبي که ديروز رئيس‌جمهور بيان کردند از لحاظ حقوقي و قضايي پاسخ مناسب دارد ولي در شرايط فعلي به خاطر ملاحضات و توصيه مقام معظم رهبري پاسخ آن را نمي‌دهيم.

سخنگوي قوه قضاييه درباره اعتراضات خياباني در خصوص فيلم "من مادر هستم" خاطرنشان كرد: اجتماعات بدون مجوز صحيح نيست افراد اگر مي‌خواهند نقص خاصي را بيان کنند بدون آنکه تجمعشان مزاحمتي ايجاد کند قابل بررسي است ولي براي اجتماعات پرازدحام بايد مجوز داشته باشند.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.