سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بر اساس آمارها؛

25 ميليون نفر در دنيا به انواع سرطان‌ها مبتلا هستند

با توجه به صنعتي شدن و شهرنشيني، تغييرات تغذيه‌اي و رفتارهاي جوامع بشري الگوي غالب از بيماري‌هاي واگيردار در حال تبديل به بيماري‌هاي غيرواگیر است.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر اقتصاد،‌معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: سرطان‌ها، معضلي جهاني هستند. هر ساله نزديك به هفت ميليون نفر به دليل سرطان در دنيا مي‌ميرند و سالانه 11 ميليون نفر نيز به عنوان مبتلايان جديد به جمع بيماران مبتلا به سرطان در دنيا اضافه مي‌شوند. به اين ترتيب و بر اساس آمارها، 25 ميليون نفر در دنيا به انواع سرطان‌ها مبتلا هستند.

دکتر اقتصاد گفت: در كشور ما هر سال حدود 30 هزار نفر به علت سرطان فوت مي‌كنند. در واقع سرطان‌ها سومين علت مرگ و مير در ايران پس از بيماري‌هاي قلبي و سوانح و حوادث است. با توجه به صنعتي شدن و شهرنشيني، تغييرات تغذيه‌اي و رفتارهاي جوامع بشري الگوي غالب از بيماري‌هاي واگيردار در حال تبديل به بيماري‌هاي غير واگيردار است.

وی درباره موارد موثر در ابتلا به سرطان روده بزرگ(كلروركتال) گفت: تغذيه مهم‌ترين عامل موثر در ابتلا به اين نوع سرطان است. كساني كه در غذاي خود از چربي و گوشت قرمز به حد زيادي استفاده مي‌كنند و چاق هستند، بيشتر در معرض ابتلا به اين سرطان قرار دارند.

رييس مركز بهداشت خوزستان افزود: رژيم‌ها و غذاهاي كم‌فيبر موجب مي‌شود حركات روده‌ها كمتر شده و مواد سرطان‌زا با غلظت و مدت بيشتر در روده در تماس باشد.  همچنين هر چه سن بالاتر رود خطر بروز سرطان روده به طور عموم افزايش پيدا مي‌كند.

اقتصاد ادامه داد: هر 10 سالي كه به عمر فرد اضافه مي‌شود، خطر ابتلا به اين سرطان حدود 2 برابر افزايش مي‌يابد. نوعي از اين سرطان ارثي است و مي‌شود ارتباط اين سرطان را در شجره‌نامه بيماران مبتلاي شناخته شده يافت. بنابراين با توجه به مسری بودن اين بيماري، افرادي كه در معرض ابتلا به آن قرار دارند را مي‌توان با تشخيص زودرس نجات داد و عمر طبيعي براي آن‌ها فراهم كرد.

 وي گفت: در اين راه با شناسايي موارد مبتلا به سرطان روده بزرگ، از ابتلاي افراد در معرض خطر پيشگيري مي‌شود.

 ‌اقتصاد در پایان اضافه كرد: سرطان روده بزرگ در ايران ميان مردان از نظر تعداد ابتلا پنجمين سرطان و در ميان زنان سومين سرطان شناخته شده است ولي در خوزستان درميان زنان ششمين سرطان و در ميان مردان هشتمين سرطان شايع است./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.