سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يادداشت//

ريشه سينما در طوفان شديد بي مديريتي از جا درخواهد آمد

اين روزها آسمان سينماي ايران را ابرهاي خاكستري فرا گرفته و طوفان شديدي را به راه انداخته كه سينما و اهالي آن را در شرايط بحراني قرار داده است

باشگاه خبرنگاران- اين روزها آسمان سينماي ايران را ابرهاي خاكستري فرا گرفته و طوفان شديدي را به راه انداخته كه سينما و اهالي آن را در شرايط بحراني قرار داده است. اين وضعيت كه از سال ها قبل شدت كمتري در سينماي ايران حاكم بود امروز خود را قدرتمند تر از سال هاي گذشته با توجه به شرايط اقتصادي حاكم بر جامعه به رخ سينماي ايران مي كشد.
با وجود آن كه همه هنرمندان و برخي از مسئولان نيز بر مديريت ضعيف اين سال ها در به وجود آمدن شرايط كنوني تاكيد دارند باز هم اهالي سازمان سينمايي شرايط را آرام و تحت كنترل خود مي پندارند.
آنان فروش ميلياردي برخي از فيلم ها همانند اخراجي ها 3 ،جدايي نادر از سيمين و كلاه قرمزي و بچه ننه را به مديريت خوب خود نسبت داده در حالي كه همه اهالي سينما يكپارچه بر اين نكته تاكيد دارند كه اين آمار بالاي فروش به صورت اتفاقي رقم خورده و ربطي به اين مديريت فعلي ندارد.
ضعف مديريت فعلي در سينما آن جا بيشتر به نمايش كشيده شد كه برخي از نهادها همانند حوزه هنري با دخالت در امر اكران اوضاع سينماي ايران را آشفته ساخت و به دنبال آن بي نظمي در اكران و نمايش 15 فيلم به طور همزمان بر روي پرده سينما و نازل بودن سطح كيفي برخي از اين فيلم هاي اكران شده سبب شد كه سينماهاي كشور با وضعيت نابهنجاري روبرو شوند.
جمله معروف مهران مديري يا همان مسعود شصتچي در مرد هزار چهره كه مي‌گفت "پول برق را بايد داد، پول آب را بايد داد، پول گاز را هم جدا به به"، به به شرح حال امروز سينماداران شده و آن ها حتي از پس پول برق، آب و تلفن شان هم برنمي آيند و طي بيانيه اي هشدار تعطيل شدن سينماها را اعلام كردند.
دعواهاي داخلي ميان سازمان ها و نهادهاي سينمايي آنقدر اوضاع را به هم ريخته ساخت تا جايي كه شوراي صنفي نمايش سينما آزادي و بقيه سينماهاي تحت نظارت حوزه را تحريم كرد در اين شرايط كه تحريم هاي خارجي ورود مواد خام را به سينما سخت و دشوار كرده اين تحريم يعني تيشه به ريشه خودمان زدن كه در اين سينما در اين درجه هيچ كجا به پاي ما نمي رسد.
بحث هدفمندي يارانه ها نيز از دو سال قبل مشكلاتي را براي سينماداران رقم زده بود كه همه آنها از قطع شدن سوبسيدهاي دولتي براي سينما اهالي آن و سينماداران نشات مي گرفت كه البته قول حمايت هايي براي رفع اين نقصان داده شد كه قول هاي مسئولان اين بار هم عملي نشد.
بحث اقتصاد مقاومتي از سوي ديگر سبب شده تا بودجه كمتري در اختيار سازمان سينمايي قرار گيرد و اين سازمان كه تاكنون با آن همه بودجه هم دچار مشكل بود بر مصائبش افزوده شود و در واقع حال بر اوضاع اقتصادي كشور بيش از پيش حال و هواي سينماي ايران را بد ساخت.
در اين شرايط حضور فردي مدبر و با انديشه در سينما احساس مي شود كه اوضاع را با ساماندهي و مديريت درست سروسامان دهد./ي2

حديثه رستگار.

برچسب ها: سینما ، حوزه هنری ، اکران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.