سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: به دلیل انسداد مدیریتی در وزارت ارشاد به یک فلج سینمایی رسیده ایم و در شرایط بحران در سینما به سر می بریم.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، شب گذشته برنامه سينمايي "هفت" با سردبيري محمود گبرلو از شبكه سه سيما به روي آنتن رفت.
ميزگرد اين هفته با حضور حبيب كاوش سخنگوي شوراي صنفي، محمدرضا شريفي نيا، سرمايه گذار "اختاپوس" به بحث بحران اكران و فيلم سوزي در سينما اختصاص داشت.
حبيب كاوش سخنگوي شوراي صنفي در خصوص تعدد فيلم ها در اكران گفت: در حال حاضر 12 فيلم روي پرده اكران است ما 5 گروه براي اكران داريم كه دراين گروه ها فيلم هاي "يكي مي‌خواد باهات حرف بزنه"، "پنهان"، "يك فراري از بگبو"، "اختاپوس" و "ميگرن" در حال نمايش است.
وي افزود: دو گروه ديگر نيز همه ساله براي فيلم هايي كه پشت اكران قرار گرفتند به عنوان گروه آزاد وارد مي كنيم كه در حال حاضر سه فيلم در اين گروه ها اكران مي شود.
كاوش ادامه داد: طبق ائين نامه شوراي صنفي سقف اكران تابستان 7 هفته و در پائيز و زمستان 10 هفته است كه بعد از اكران آثار در گروه هاي خود اين فيلم ها مي توانند در سينماهاي ديگر تا مدت تعيين شده اكران شوند كه در حال حاضر "بوسيدن روي ماه"،  "من همسرش  هستم"،‌  "تو و من" هم بازي جزء اين قانون در حال اكران است.
سخنگوي شوراي صنفي اظهار داشت: شوراي صنفي در خصوص اكران هيچ نوع دخالتي ندارد و فيلم ها پس از اخذ پروانه نمايش و قرارداد با گروه به شوراي صنفي آمده تا در نوبت اكران قرار بگيرند و نقش مادر اجراي اين قرارداد بوده و هيچ نقشي در تاريخ نوع فيلم براي اكران نداريم.
كاوش بعد از انكار فيلم سوزي در سينماي ايران رخ نداده عنوان كرد: متاسفانه بدليل اسنداد مديريتي در وزارت ارشاد ما به يك فلج سينمايي رسيده ايم و در شرايط بحران در سينما به سر مي‌بريم.
وي تصريح كرد: از اوايل انقلاب تا سال 89 ما با افت ريزش تماشاگر روبرو بوديم اما در سال 90 تا ابتداي سال 91 بالاترين توليد در سينما روبرو بوديم تا اينكه در ابتداي سال 91 با ايجاد شوك غير منتظره دو فيلم را با جنجال از اكران پايين كشيدند كه اين شوك تا الان نيز ادامه دارد.
كاوش بيان كرد:‌ اين شوك به مانند اين است كه هنگام رانندگي در اتوبان با يك سنگ روبرو شويم و همين دليل ما از تعادل اكران خارج شويم.
وي افزود: وزارت ارشاد به جاي مقاومت و دفاع از مصوبات خود و هيات وزيران تسليم شده است.
كاوش اظهار داشت: حوزه هنري اجازه اكران فيلم هاي ضد اخلاق را نمي دهد و از راهكارهاي شوراي صنفي اين بود كه بعد از ورود شوك به سينما شوراي صنفي به يك پخش اجازه ورود سه فيلم را داد.
وي تصريح كرد: ما هنوز كنترل ماشين به سنگ خورده را به دست نياورديم چون حوزه هنري اهداف خود را ادامه مي دهد.
كاوشي بيان كرد: وزارت ارشاد چيزي تحت عنوان خواندن سناريو نداريم ولي 13 نفر در وزارت ارشاد در حال بازخواني سناريو هستند كه ديگر اثري براي توليد باقي نمي ماند.
وي ادامه داد: تنها كاري كه شوراي صنفي در اين خصوص انجام داده اين است كه با اكران فيلم سينما سرپا نگه داشته است.
كاوش افزود: ما از مثلت نمايش توليد و تماشاگر دچار بحران هستيم و ما زيرك ترين تماشاچي را داريم كه با اطلاع از مسائل جامعه و اختلافات وزارت ارشاد و حوزه هنري كنار كشيده است.
كاوش خاطرنشان كرد: من دلم براي سينمايي كه موهاي خود را براي آن سفيد كردم مي‌سوزد با سينما زندگي كردم و نبايد به خاطر مطامع ديگران از آن استفاده كنيم.
*دولت در سينما با درگيري بر سر مسائل حاشيه اي اصل قضيه را فراموش كرده است
همچنين محمدرضا شريفي نيا بازيگر سينما و تلويزيون و سرمايه گذار "اختاپوس" در بخش ميزگرد هفته با موضوع فيلم سوزي گفت: بخش دولتي با اكران سه فيلم سلام بر فرشتگان، فرار از بگبو و اعمال فشار بخش خصوصي را مورد هجوم قرار داده است و  اختاپوس به عنوان يك فيلم مفرح و موزيكال براي كودكان كه با جمع كردن بازيگران نامي آن ها را با سينماي كودك آشتي داده است با روبرو شدن با سه فيلم مشابه  خود با توجه به بالاترين سطح فروش در ميان فيلم هاي حاضر زمين مي‌خورد.
وي افزود: هم اكنون در اكران با به راه افتادن جشنواره كودك و با وجود ارتباط نداشتن اين مشكل به شوراي صنفي نمايش هم چنان مشكل ما وجود دارد و در بحث نمايش فيلم ها مهندسي اكران در سينماي ما وجود نداشته و در صورتي كه بايد 5 فيلم حاضر همه ژانرها را براي جذب تماشاچي با سليقه متفاوت داشته باشد.
اين بازيگر عنوان كرد: همه مسائل و مشكلات در بحث اكران در نوروز امسال شروع شده و اعضاي گروه سازنده‌ي اختاپوس يك فيلم فرهنگي را آن هم با سرمايه گذاري خصوصي توليد كرده اند و هم اكنون با اكران چند فيلم كود كه به طور همزمان نه تنها به ما بلكه به آثار ديگر كودك موجود در اكران نيز ضربه وارد مي شود.
شريفي نيا افزود: دولت به دليل صدمه نديدن در صورت اكران نشدن فيلمهايشان بايد براي آن كه بخش خصوصي توانايي ادامه دادن راه را د داشته باشد بايد براي رشد بخش خصوصي به اين حوزه با اكران نكردن فيلم هايش به نفع بخش خصوصي كمك كند.
وي اظهار داشت: بحران مديريت در اكران سبب طرح نشدن دست فيلم ها شده است و تبليغي براي تماشاچي در جهت انتخاب يك فيلم صورت نميگيرد دولت در عرصه سينما آنقدر درگير يك سري مسائل حاشيه اي شده كه به طور كامل اصل قضيه را به فراموشي سپرده است.
اين بازيگر تصريح كرد: مديريتي در بخش اكران بايد وجود داشته باشد كه تشخيص اكران شدن يك فيلم در جهت منافع آن اثر را در يك موقعيت بدهد تا زحمت هاي كشيده شده در مورد يك فيلم چه در بخش خصوصي و چه در بخش دولتي با ديده شدن آن اثر علاوه بر بازگشت سرمايه نتيجه دهد.
شريفي نيا بيان داشت: گروهي از مديران بايد با مشورت با هم در مورد عرضه شدن فيلم ها به يك تصميم درست بر سند زير هم اكنون با ايجاد چاله اي 3 مدير بر سر اين چاله سينمايي ايستاده اند و  اولي به فكر تعمير يك آمبولانس براي مصدومان افتاده به چاله و مدير دوم در انديشه تهيه يك بيمارستان نزديك اين چاله براي صدمه ديدگان و سومي نيز به فكر پركردن چاله و كندن چاله اي در كنار بيمارستان ديگري است.
وي افزود: در واقع هيچ كدام از مديران به دليل فراموش كردن اصل در انديشه پركردن اين چانه نيستند و تا زمان در حاشيه رفتن مديران سينما همه ما به مشكل برمي‌خورديم و در واقع بخش اكران ما همانند فوتبال به يك مربي براي سامان دهي و مهندسي اين عرصه و همچنين زمينه هاي ديگر در سينما نياز دارد.
اين بازيگر تصريح كرد: تكليف اين موضوع كه به غير از ارشاد حوزه‌ي هنري نيز حق دخالت و ايستادن در مقابل قانون را دارد بايد براي حل شدن مشكلات اكران نيز مشخص شود زيرا تماشاچي هنگام درگيري ميان خودمان ديگر تمايلي براي ديدن فيلم ها نخواهد داشت.
شريفي نيا عنوان كرد:اگر بايستي حوزه هنري نيز بر روي فيلم ها نظارت داشته باشد فرد يا افرادي از ميان اين حوزه در داخل شوراي پروانه ساخت و پروانه نمايش به عنوان فيلترهاي سينمايي ايران وارد شود و نظرات را آ‌ن جا در وزارت ارشاد مطرح سازد.
وي افزود: طرح مشكلات جامعه و بيان معضلات اجتماعي همانند خيانت در صورت بيان درست براي سامان رساندن آن سياه نمايي محسوب نمي شود و بيان اين مسائل و به صورت نادرست يا درست در برخي فيلم ها جاي بحث و پژوهش دارد.
گفتنی است، برنامه سینمایی "هفت" با اجرا و سردبیری محمود گبرلو و تهیه کنندگی علی قانع جمعه شب ها به بررسی مسائل سینمای ایران می پردازد./ي2
برچسب ها: برنامه ، هفت ، کاوش ، فیلم سوزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.