سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مطالعات مختلف نشان مي دهند:

70 تا 80 درصد مبتلايان به تب کريمه کنگو مرد هستند

مطالعات مختلف نشان مي دهند که حدود 70 تا 80 درصد مبتلايان به بيماري ويروسي تب خونريزي دهنده کريمه کنگو مرد و حدود 20 تا 30 درصد آنها زن هستند.

منصور افضلي فوق تخصص بيماري هاي عفوني و گرمسيري در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: تب خونريزي دهنده کريمه کنگو يک بيماري زئونوز خونريزي دهنده است که عامل آن ويروسي از جنس نايرو ويروس و از خانواده بونيا و پديده است.

وي گفت: اگر چه تب کريمه کنگو در اغلب موارد دام ها را درگير مي کند ولي انسان ها هم از ابتلا به اين بيماري در امان نيستند و همه ساله موارد متعددي از اين بيماري در انسان ها ديده مي شود که متاسفانه قسمت قابل توجهي از آنها به مرگ بيمار ختم مي شود.

افضلي با بيان اينکه خصوصيات اپيدميولوژيک و دموگرافيک تب کريمه کنگو در مناطق مخلتف مي تواند بسيار متفاوت باشد تصريح کرد:‌ البته برخي از اين خصوصيات در مجموع يکسان بوده و يا آمارهاي مربوط به آنها تا حد زيادي به هم نزديک هستند.

وي با اشاره به اينکه اغلب مبتلايان به تب کريمه کنگو مرد بوده و اين موضوع در تمامي مطالعات به نوعي اثبات شده است تاکيد کرد: مطالعات مختلف نشان مي دهند که حدود 70 تا 80 درصد مبتلايان به بيماري ويروسي تب خونريزي دهنده کريمه کنگو مرد و حدود 20 تا 30 درصد آنها زن هستند.

افضلي يادآور شد: همچنين توزيع بيماري در شهرها و روستاها تقريبا برابر بوده و در مناطق مختلف ممکن است برحسب نوع جمعيت منطقه و وضعيت بهداشتي آن شيوع تب خونريزي دهنده کريمه کنگو در روستا يا شهر  تا حدودي بيشتر از ديگري باشد.

وي خاطرنشان کرد: برطبق بررسي هاي صورت گرفته تعداد قابل توجهي از مبتلايان به تب کريمه کنگو تابعيت و مليت کشورهاي ديگري همچون افغانستان و پاکستان را داشته اند.

 سن 20 تا 40 سال بيشترين موارد ابتلا به تب کريمه کنگو

اين فوق تخصص بيماري هاي عفوني و گرمسيري در ادامه گفت: تب خونريزي دهنده کريمه کنگو ممکن است در هر سني بروز کند و در واقع اغلب مطالعات و شواهد موجود نشان دهنده اين موضوع است که تب کريممه کنگو در سنين مختلف اعم از کودکي، نوجواني، جواني، ميانسالي و سالمندي بروز مي کند.

افضلي تاکيد کرد: البته بر طبق بررسي ها و مطالعات شيوع تب کريمه کنگو يا همان CCHF در جوانان بيشتر است به طوري که سن 20 تا 40 سال بيشترين موارد ابتلا به اين بيماري است.
وي يادآور شد: در سنين کمتر از 10 سال نيز کمترين موارد ابتلا به تب خونريزي دهنده کريمه کنگو مشاهده مي شود و در سنين سالمندي هم موارد ابتلا به اين بيماري در مقايسه با سنين جواني و ميانسالي کمتر است./ع2
برچسب ها: تب ، کنگو ، کریمه ، ویروس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.