سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رحيمي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

تسريع در اجراي بخشنامه جديد زندانيان معسر، راهكاري موثر براي كاهش جمعيت كيفري

يک حقوقدان گفت: تسريع در اجراي بخشنامه جديد زندانيان معسر راهكاري موثر براي كاهش جمعيت كيفري در زندان‌ها محسوب مي‌شود.

علي‌اکبر رحيمي در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به  اين موضوع که زندانی شدن محکومان مهریه و دیه یکی از معضلات جامعه طی سال‌های اخیر است ،اظهار داشت: با رواج تعیین مهریه‌های بالا برای زنان و اجرا گذاشتن آن و همچنین عدم پرداخت مهریه از سوي مردان، باعث شده که بر اساس ماده 2 قانون اجرای محکومیت‌های مالی تعداد زیادی از مردان راهی زندان شوند.

اين حقوقدان با اشاره به آزادي زنداني در صورت اثبات عدم پرداخت بدهي ادامه داد: در مورد افرادي كه به دليل محكوميت مالي زنداني هستند، تحقيقاتي به عمل مي‌آيد و اگر واقعا اثبات شود فردي توانايي پرداخت بدهي خود را ندارد آزاد و اگر اثبات شود که زنداني توانايي پرداخت بدهي را دارد ولي از پرداخت آن خودداری می‌کند در زندان باقي خواهد ماند تا بدهی خود را بپردازد.  

وي تصريح کرد: فرد معسر با زنداني شدن نمي‌تواند بدهي‌هاي خود را پرداخت کند و  در اسلام فردي که به دليل بدهکاري زنداني شده مجرم نبوده و نبايد  دوران حبس را بگذراند.

 رحيمي با بيان اينکه تسريع در اجراي بخشنامه جديد زندانيان معسر راهكاري موثر براي كاهش جمعيت كيفري در زندان‌ها محسوب مي‌شود، افزود: تسريع در اجراي بخشنامه جديد زندانيان معسر راهكاري موثر براي كاهش جمعيت كيفري در زندان‌ها است.

اين وکيل پايه يک دادگستري خاطرنشان کرد: بخشنامه جديد رئيس قوه قضاييه در مورد محكومان مالي يا زندانيان معسر هنوز در همه مراجع قضايي اجرايي نشده و  برخي از پرونده‌هاي اين چنيني بر اساس همان رويه گذشته  بررسي مي‌شوند.

اين حقوقدان خاطرنشان كرد: در صورت رفع نواقص و  بررسي همه جوانب، بخشنامه جديد زندانيان معسر قابليت تبديل شدن به قانون را دارد.

انتهاي پيام/پ3

برچسب ها: زندانی ، معسر ، بدهی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.