سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روایتی از پیشنهاد در دست تدوین 1+5 خطاب به ایران؛

آیا امریکا درخواست تعطیلی فردو را کنار می گذارد؟

اکنون نشانه هایی ظاهرا شده که گروه 1+5 احتمالا در پیشنهاد جدید خود به ایران از درخواست فوری تعطیلی تاسیسات فردو صرف نظر خواهد کرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، اکنون نشانه هایی ظاهرا شده که گروه 1+5 احتمالا در پیشنهاد جدید خود به ایران از درخواست فوری تعطیلی تاسیسات فردو صرف نظر خواهد کرد.

آیا امریکا به سمت پذیرش رسمی فردو به عنوان دومین تاسیسات غنی سازی ایران حرکت می کند؟
 
برخی گزارش‌ها از جانب منابع غربی که اخيرا منتشر شده نشان می‌دهد گروه 1+5 در فرآیند بازنویسی پیشنهاد بغداد به این نتیجه رسیده است که باید درخواست تعطیلی تاسیسات غنی سازی فردو را پس بگیرد.
 
این گروه در مذاکرات بغداد پیشنهادی به ایران ارائه کرد که در گام اول آن از ایران خواسته شده بود که تاسیسات فردو را تعطیل کند، غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را متوقف نماید و ذخیره اورانیوم با غنای 20 درصد خود را به خارج منتقل کند.
 
برخی اطلاعات نشان می‌دهد پس از آنکه ایران این موضوع را شفاف کرد که این پیشنهاد را که از آن به اختصار با عنوان «توقف، تعطیلی و انتقال» یاد می شود، نخواهد پذیرفت، اکنون گروه 1+5 فرآیند بازنویسی این پیشنهاد را آغاز کرده است.
 
گروه 1+5 در پیشنهاد بغدادگفته بودکه در ازای این درخواست تحریم های هواپیمایی علیه ایران را لغو می کند، قطعنامه  جدیدی در شورای امنیت به تصویب نمی رساند و سوخت راکتور تهران را هم تامین خواهد کرد.
 
ایران این مابه ازا را کاملا بی ارزش توصیف کرد و در مذاکرات مسکو در پیشنهادی مکتوب خطاب به گروه 1+5 تاکید کرد که از بین این 3 درخواست، فقط یکی از آنها یعنی توقف موقت غنی سازی 20 درصد قابل مذاکره است آن هم فقط در صورتی که غرب کلیه تحریم های یک جانبه خارج شورای امنیت علیه ایران را لغو کند.
 
اکنون نشانه هایی ظاهرا شده که گروه 1+5 احتمالا در پیشنهاد جدید خود به ایران از درخواست فوری تعطیلی تاسیسات فردو صرف نظر خواهد کرد.
 
این امر دو علت عمده داشته است:
 
1- از حیث فنی، در واقع آنچه برای غربی ها مهم است و به تعبیر خودشان از دست یابی ایران به ظرفیت ساخت یک سلاح هسته ای (SQ) جلوگیری می کند، تداوم غنی سازی 20 درصد است و تعطیلی تاسیسات فردو در حالی که در آن غنی سازی 20 درصدی انجام نمی شود، نمی تواند یک اولویت باشد.
 
2- ایران با تکمیل نصب حدود 3000 ماشین سانتریفیوژ در فردو عملا گزینه تعطیلی این تاسیسات را تبدیل به یک گزینه غیر ممکن کرده است.
 
ايران هسته اي مي‌نويسد: با این حال دیپلمات ها در تهران می گویند حتی اگر درخواست تعطیلی فردو از پیشنهاد بغداد حذف شود، باز هم گام کوچکی برای اصلاح این پیشنهاد برداشته شده است.
 
یک دیپلمات در تهران به «ایران هسته ای» گفت: «این مهم است که امریکایی ها فهرست چیزهایی را که می خواهند، کوتاه کنند، ولی مهم تر این است که بگویند در ازای آنچه می خواهند چه خواهند داد».
 
وی ادامه داد: «اگر ما به ازایی که گروه 1+5 پیشنهاد می کند چیزی از جنس لغو تحریم درون خود نداشته باشد، از دید ایران قابل بررسی نخواهد بود».

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.