گزارش روزنامه نیویورک تایمز درباره توافق ایران و آمریکا برای مذاکره دو جانبه درباره موضوع هسته‌ای هم در واشینگتن و هم در تهران تکذیب شد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، روزنامه نیویورک تایمز عصر شنبه 29 مهر 1391 (20 اکتبر 2012) در گزارشی به قلم هلن کوپر و مارک لندلر، از قول مقام‌های رسمی آمریکایی مدعی شد که مقام‌هاي ایران و آمریکا به طور محرمانه توافق کرده‌اند که در نشستی رودررو به طور دوجانبه درباره برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کنند.

نیویورک تایمز ادعا کرد که ایران درخواست کننده این دیدار بوده اما تاکید داشته این دیدار تا قبل از 16 آبان (6 نوامبر) که روز انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا است، برگزار شود.

نیویورک تایمز نوشته است که توافق درباره این دیدار انجام شده ولی معلوم نیست رهبری در ایران آن را به طور نهایی تایید کرده باشد.

این خبر، تقریبا بلافاصله پس از انتشار هم در تهران و هم در واشینگتن تکذیب شد.

در تهران، برخی منابع دیپلماتیک به «ایران هسته‌ای» گفتند که این گزارش «یک خبرسازی محض» است و چنین توافقی مطلقا انجام نشده است.

در واشینگتن نیز تامی ویتور سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به این گزارش واکنش نشان داد.

ویتور در بیانیه‌ای که صبح یکشنبه 30 مهر منتشر شد، گفته است که «خبر مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا یا برگزاری هرگونه نشست دوجانبه پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا واقعیت ندارد».

وی اضافه کرد: «ما به همکاری با گروه 1+5 برای پیدا کردن یک راه حل دیپلماتیک ادامه خواهیم داد و از ابتدا نیز گفته‌ایم که برای مذاکره درباره یک طرح دوجانبه آماده‌ایم».

در همین حال، منابع دیپلماتیک، روز یکشنبه به ماتیو دالی خبرنگار آسوشیتدپرس در واشینگتن گفتند که اگر هم بنا باشد مذاکره دیپلماتیکی بین ایران و امریکا انجام شود، در حاشیه مذاکرات ایران و 1+5 خواهد بود، نه جای دیگر.

ایران تاکنون و تقریبا در تمامی ادوار مذاکرات با 1+5، درخواست‌های پی‌درپی آمریکا برای دیدار دو جانبه با سعید جلیلی را رد کرده است.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار