سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزايش قيمت مصالح ساختماني فريادي خاموش

نوسانات موجود در بازار ارز و طلا دامن گير بازار مصالح ساختماني هم شد به طوريکه مركز آمار در آخرين گزارشات خود از افزايش 55 درصدي قيمت مصالح ساختماني خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ؛ گزارشات مرکز آمار ایران درباره تغییر قیمت مصالح ساختمانی حاكي از آن است كه اين قیمت ها در نیمه نخست امسال نسبت به نیمه دوم سال گذشته 32.08 درصد و نسبت به نیمه نخست همان سال 55.11 درصد افزایش یافته است.

بر اساس اين گزارش، ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان در ادامه با بیان اینکه قیمت فولاد در طی 3 ماه اخیر افزایش صد در صدی داشته است افزود: سیمان با 20 درصد افزایش قیمت ، مشکلاتی را در بخش ساخت و ساز ایجاد کرده است.

 همچنين  جعفر قرائتي ستوده رئيس انجمن صنفي توليدكنندگان و فناوران صنعتي ساختمان با اشاره به اينكه قيمت هاي جهاني مصالح ساختماني رو به افزايش است افزود: بسياري از وارد كنندگان مصالح ساختماني با مشكلات بسياري در اين زمينه مواجه شده اند.

قرائتي در ادامه  گفت : قيمت فولاد در ابتداي امسال هزار تومان به فروش مي رسد اما در حال حاضر قيمت‌ آن به 1600 تومان رسيده است.

 بنابر اين گزارش ، بازار مسكن كه همچون روزهاي سرد پاييزي در سردي و ركود كامل به سر مي برد و بسياري از مسئولان اين سردي بازار مسكن را تنها از چشم افزايش قيمت مصالح ساختماني مي بينند.

رئيس كانون سراسري انبوه سازان با اشاره به وضعیت فعلی بازار مسکن گفت: بازار خرید و فروش مسکن طی ماه های اخیر در رکود کامل به سر می برد.

وی با اشاره به اینکه بازار خرید و فروش مسکن متاثر از افزایش قیمت مصالح ساختمانی است گفت: واحدهای مسکونی که در سطح شهر ساخته می شوند تحت تاثیر نوسان قیمتی مصالح ساختمانی هستند.

مصطفي قلي خسروي رئيس اتحاديه مشاوران املاك كشوري نيز در همين رابطه معتقد است : نوسانات بازار ارز و طلا در افزايش قيمت تمام شده ساخت مسکن بي تاثير نبوده و شايعات در خصوص افزايش قيمت ارز و طلا بر بازار مسکن زمينه را براي صعود کاذب قيمت مسکن در طي چند ماه گذشته فراهم کرده است.

خسروي با بيان اينکه بيش از 80 درصد مصالح ساختماني نياز به ارز وارداتي ندارند افزود: بسياري از مصالح اصلي ساختمان توليد داخل است.

 براساس اين گزارش  اين گراني ها بازار مصالح ساختماني  در طي چند ماه اخير  نه تنها بازار مسکن را به رکود کشاند بلکه به اقشار ضعيف جامعه هم رحم نکرد و به سمت افزايش قيمت مسکن مهر نيز رفت.

روز گذشته رهبر رئيس کانون سراسري انبوه سازان لب به گله باز کرد  و از به صرفه نبودن ساخت مسکن مهر با قيمت متري 330 هزار تومان خبر داد.

رهبر با بيان اينکه افزايش قيمت در طي چند ماه اخير بي سابقه بوده است افزود: رشد بي سابقه قيمت مصالح ساختماني موجب ايجاد اختلال در پروژه هاي مسكن مهر انبوه سازان شد.

رئيس كانون سراسري انبوه سازان در ادامه تصريح كرد: صعود قيمت مصالح ساختماني  اثرات منفي بر ساخت و ساز مسكن مهر گذاشته و بسياري از انبوه سازان خواستار افزايش قيمت مسكن مهر در هر متر مربع شده اند.

وي با اشاره به اينکه  تحويل مسكن مهر با قيمت فعلي 330 هزار تومان در هر متر مربع براي  انبوه سازان به صرفه نيست افزود: انبوه سازان مسكن مهر قادر به اتمام پروژه هاي خود با قيمت فعلي نيستند.

 براساس اين گزارش علي نيکزاد وزیر راه و شهرسازی بالاخره بعد از چند ماه سکوت از افزايش قيمت مصالح ساختماني روز گذشته در حاشيه بازديد از پروژه مسکن مهر شهر زنجان گفت: دولت در حال تثبیت قیمت مصالح است. 

وي در ادامه افزود: افزایش قیمت برخی از مصالح به ارز ربطی ندارد و در آینده نزدیک شاهد ثبات در بازار این کالا خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نوسان موجود در زمینه قیمت مصالح، خاطرنشان کرد: دولت در افزایش قیمت مصالح مقصر نيست. 

سکوت مسئولان در برابر فرياد خاموش انبوه سازان ، توليدکنندگان و سازندگان مسکن جاي سوال دارد که چرا اقدامات اساسي در اين زمينه صورت نگرفته است ؟!!

گزارش از :محبوبه کباري
 
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.