سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ايران دومين توليد کننده خرما در جهان

رييس مرکز تحقيقات خرما و ميوه‌هاي گرمسيري ايران گفت: ايران در سطح زيرکشت خرما رتبه اول و در ميزان توليد رتبه دوم را در جهان دارد.



به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،عبدالامير راهنما در آخرين روز همايش ملي خرما و امنيت غذايي که  در اهواز برگزار شد، گفت: 85 درصد توليد خرما و 80 درصد سطح زير کشت آن در پنج کشور جهان قرار دارد که ايران نيز يکي از اين کشورها است.
وي با اشاره به اينکه ايران در سطح زيرکشت رتبه اول و در ميزان توليد رتبه دوم را در جهان دارد افزود: فقط 30 درصد از نخلستان‌هاي کشور درجه يک هستند و 70 درصد ديگر نياز به اصلاح و جايگزيني دارد و همين نخلستان‌هاي متوسط عملکرد را کاهش مي‌دهد.
رييس مرکز تحقيقات خرما و ميوه‌هاي گرمسيري ايران  افزود : کشورهاي صادرکننده خرما به دو دسته اصلي و مجدد تقسيم مي‌شود که ايران جزو صادر کننده‌هاي اصلي است.

وي با بيان اينکه  مجموع خرماي توليدي در کشور يک ميليون تن است که بايد براي توليد کيفي آن  برنامه‌ريزي شود گفت: از نظر صادرات ايران رتبه مناسبي دارد ولي از نظر ارزش صادرات رتبه ما پايين و حتي پايين‌تر از تونس است.
رئيس مرکز تحقيقات خرما و ميوه‌هاي گرمسيري ايران درباره سموم استفاده شده در نخلستان‌ها گفت: فاصله زماني بين سم‌زدن و برداشت خرما زياد است و به دليل گرما و نور خورشيد سمي روي درخت باقي نمي‌ماند و مي‌توان با اطمينان خرماها را استفاده کرد.
وي افزود: يکي از معضلات توليد خرما در نخلستان‌ها، کمبود گرده است، زيرا ميزان زيادي از گرده نخل‌ها هدر مي‌رود و براي حل اين مشکل، دستگاهي در مرکز تحقيقات خرما و ميوه‌هاي گرمسيري ساخته شده که با استفاده از آن 70 درصد در نيروي انساني و 50 درصد در مصرف گرده صرفه‌جويي مي‌شود.
راهنما از بخش خصوصي دعوت کرد که براي دريافت امتياز اين محصول و توليد انبوه آن اقدام کنند.
دبير علمي اين همايش، نيز منظور از برگزاري  اين همايش  را ايجاد ديدگاهي نو مبتني بر واقعيات در حوزه خرما اعلام کرد و گفت:  انتخاب مقالات براي اين همايش در 11 محور با هدف اصلي نقش خرما در تغذيه بود   و کل مقالات ارسال شده به جشنواره 169 مقاله بود که از اين تعداد 120 مقاله پذيرفته شد.
دکتر احمد مستعان افزود : اين همايش بمنظور بهره‌گيري از آخرين نتايج پژوهشي در توسعه کيفي صنعت خرما و بررسي راهکارهاي استفاده بهتر از فناوري نوين ، فرآوري، ارتقاي کيفيت بسته‌بندي و تجارت به مدت 2 روز در اهواز برگزار شد.

برچسب ها: خرما ، صادرات ، جهانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.