معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: خرما در سفره مردم جايي ندارد در حالي كه منبعي غني از كلسيم، آهن و پروتئين است و عملا نتوانسته‌ايم ارزش غذايي اين ماده را براي مردم روشن كنيم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛دكتر بهزاد شريف‌‌مخمل‌زاده در همايش ملي خرما و امنيت غذايي كه امروز برگزار شد، اظهار كرد: 16 اكتبر روز جهاني غذا است كه هر سال يك شعار محوري براي اين روز انتخاب مي‌شود. شعار امسال تعابير مختلفي دارد و مي‌تواند نشان‌دهنده نقش تعاوني‌ها در توسعه غذا يا نقش كشاورزي در توسعه صنايع غذايي باشد.

 وي افزود: يكي از چالش‌هاي حوزه غذا هماهنگ كردن ارگان‌هايي است كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند، براي اين كار در كشور شوراي امنيت و سلامت غذايي ايجاد شده كه در خوزستان نيز هر ماه تشكيل جلسه مي‌دهد.

 

شريف‌مخمل‌زاده تصريح كرد: امنيت غذايي در ابعاد مختلف بررسي مي‌شود و هدف آن رساندن غذاي مناسب در زمان مناسب به سفره مردم است كه هر سازمان بايد كارهايي در اين حوزه انجام دهد. در ايران، وزارت بهداشت براي اين كار سازمان غذا و دارو را ايجاد كرد كه در آينده نيز اداره‌هاي كل‌ غذا و دارو در استان‌ها آغاز به كار مي‌كنند. گام بعدي نيز استقرار يك مركز تحقيقات غذاي حلال است.

وي ادامه داد: يكي از دغدغه‌هاي وزارت بهداشت تدوين شاخص‌هاي سلامت است. مجموعه استاندارد كشور تنها به فرمولاسيون غذا رسيدگي مي‌كند در حالي كه وزارت بهداشت خطرات و سموم و ديگر فاكتورهاي سلامت غذا را در نظر مي‌گيرد. يكي از كارها در اين حوزه، طراحي سامانه ملي پايش غذا است كه ديروز از آن رونمايي شد و هدف آن جمع‌آوري اطلاعات فراورده‌هاي غذايي است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: يكي از مشكلات حوزه كنترل بهداشت غذا، بروكراسي اداري است. تا به حال 80 هزار پروانه توليد غذايي از وزارت بهداشت صادر شده كه اين رقم بسيار محدود است زيرا هنوز بسياري از امور به صنايع واگذار نشده است در حالي كه صدور پروانه بايد توسط مسئولان ناظر صنايع انجام شود و وزارت بهداشت روي اين كار نظارت داشته باشد.

 

وي گفت: ايران رتبه خاصي در توليد خرما دارد. يك ماده غذايي با اهميت در اختيار ماست كه اگر دانش خود را ارتقا‌ دهيم مي‌توانيم قدرتمندتر عمل كرده و اين ميوه را جايگزين غذاهايي كنيم كه ارزش زيادي ندارند. خرما در پيشگيري از بسياري از بيماري‌ها مانند پوسيدگي دندان و فقر آهن موثر است. اين ميوه در رشد عضلاني، جمع‌آوري راديكال‌هاي آزاد و جلوگيري از پيري موثر است و از خواص ضدميكروبي و شيرين‌كنندگي اين ميوه نيز در صنعت داروسازي استفاده مي‌شود.

 شريف‌مخمل‌زاده بيان كرد: براي خرما شاخص سلامتي وجود ندارد و يكي از دغدغه‌هاي وزارت بهداشت مخاطرات و آفات خرماست. درباره خرما و بروز بيماري‌‌ها نيز چندان كار نشده و بايد تحقيقات دانشجويي و تحقيقات اساتيد به اين سمت برود./س

 


برچسب ها: ایران ، ارزش ، خرما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.