سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آه کارگران آفریقایی دامن شرکت هسته‌ای فرانسه را گرفت

این شرکت ميليون ها تن از زباله هاي راديواكتيو را در مناطق مسكوني نيجر رها كرده است كه اين موجب شده آب منطقه بشدت آلوده شود و با مبتلاكردن كارگران، مرگ شماري از آنان را رقم زد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، چند سال پیش بود که رسانه هاي غرب گزارش تكان دهنده اي از پشت پرده فعاليت كمپاني هاي اتمي اروپا فاش كردند. مهم ترين گزارش به فعاليت شركت هسته اي بزرگ فرانسه يعني «آروا» اختصاص دارد، شركتي كه نزديك نيم قرن قلب ذخاير اورانيوم آفريقا، نيجر را در انحصار خود گرفته است. «آروا» در اين گزارش متهم شده بود كه باعث مرگ ده ها كارگر نيجريه اي به بهاي استحصال اورانيوم شده است.

آروا بيش از 40 سال است كه در نيجر، از فقيرترين كشورهاي جهان به استخراج از معادن اورانيوم و انتقال آنها به كشورهاي ثروتمند مبادرت مي كند. این شرکت ميليون ها تن از زباله هاي راديواكتيو را در مناطق مسكوني نيجر رها كرده است كه اين موجب شده آب منطقه بشدت آلوده شود و با مبتلاكردن كارگران، مرگ شماري از آنان را رقم زد.

حال به نظر می رسد نفرین مردم فقیر و مطلوم نیجر دامن آروا را گرفته و نرخ بالاي خودكشي در این مركز هسته اي فرانسه مسئولان را به فكر چاره انداخته است.

دولت فرانسه به دنبال افزايش غيرعادي خودكشي كاركنان كارخانه هسته اي آروا در منطقه مانش از مسئولان خواست به اين موضوع رسيدگي كنند. مسئول بهداشت كار شركت هسته اي فرانسه اعلام كرده که ميزان خودكشي در اين كارخانه در سال 2011 سه برابر بيش از حد متوسط مانش و متوسط ملي است.

در ماههاي گذشته اتحاديه ها بارها هشدار داده بودند كارخانه لاآگ آروا كه مستقيما سه هزار نفر در آن مشغول به كارند و بيشترين ميزان مواد راديواكتيو اروپا را در خود جاي داده با افزايش نگران كننده خودكشي حقوق بگيران روبرو شده است و وضع سلامت رواني حقوق بگيران كارخانه در دو سال گذشته وخيم تر شده است.

اگرچه مسئولان این مرکز هسته ای تلاش دارند حقیقت را کتمان کنند و آنرا موضوعی ساده جلوه دهند اما به نظر می رسد راه حل کوتاه مدتی برای حل این معضل پیدا نکنند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.