سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترقي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

نخبگان جریان اصلاح‌طلب روشنفکران سکولار و نخبگان اصولگرا معتقد به عدم تفکیک دین از سیاست هستند

عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي گفت: نخبگان جریان اصلاح‌طلب را بیشتر روشنفکران سکولار و نخبگان اصولگرا را عمدتا نواندیشان معنقد به عدم تفکیک دین از سیاست تشکیل می‌دهند.

حمیدرضا ترقی در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران درباره نقش نخبگان در جریان‌های سیاسی کشور اظهار داشت: در جریان‌های سیاسی کشور ترکیبی از نخبگان و غیرنخبگان حضور دارند.

ترقی در این باره افزود: به نظر می‌رسد نخبگان جریان اصلاح‌طلب را بیشتر روشنفکران سکولار و نخبگان اصولگرا را عمدتا نواندیشان معتقد به عدم تفکیک دین از سیاست تشکیل می‌دهند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه نخبگان اصلاح‌طلب بیشتر طرفدار غرب هستند، گفت: نخبگان اصولگرا عناصری مستقل و نسبت به فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی دارای خودباوری هستند.

وی درباره نقش نخبگان در جریان اصول‌گرایی عنوان کرد: نخبگان اصول‌گرا نقش بازسازی و نوساز کننده این جریان متناسب با شرایط روز را ایفا می کنند و سعی بر آن دارند تا جریان اصولگرا را با توجه به شرایط و مقتضیات زمان ارتقا دهند.

ترقی ادامه داد: نخبگان اصلاح طلب سعی در ایجاد شکاف بین اصلاح‌طلبان و حکومت دینی و نزدیک کردن آن به دموکراسی غربی دارند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره نقش نخبگان حوزه علمیه و روحانیت در جناح‌های سیاسی عنوان کرد: روحانیون تلاش اصلی خود را بر تحول در حوزه و پاسخگو کردن حوزه دربرابر نیازهای جدید جامعه از طریق پویایی در اجتهاد دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه مبانی فقهی روحانیونی که در جریان اصولگرایی هستند همان مبانی فقهی حضرت امام(ره) و در واقع مبانی فکری انقلاب اسلامی است، گفت: در مجمع روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شخصیت‌های روحانی به این مبانی فقهی معتقد هستند.

ترقی مبانی فقهی روحانیون جریان اصلاح‌طلبی را مبتنی بر مبانی فقهی آیت الله نائینی دانست و گفت: وی بر حسب شرایط زمان خود برای ولایت فقیه فقط دخالت در امر قضا و برخی احکام حکومتی را قائل بود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه همچنین عنوان کرد: تفکر روحانیون اصلاح‌طلبان نیز محدود کردن قدرت ولایت فقیه و منها کردن دین از مردم‌سالاری است.

وی در این باره افزود: احزاب باید مبانی حرکت سیاسی خود را برای مردم و جامعه تبیین کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پایان بر نقش خبرگان رهبری در  تبیین مبانی فقهی امام خمینی(ره) تاکید کرد و گفت: خبرگان، روحانیون و احزاب نقش روشن‌کننده در تبیین مبانی نظری حرکت سیاسی خود در جامعه دارند.

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.