رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص نحوه حضور اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري آينده گفت: من نمي‌توانم در اين خصوص حرفي بزنم چرا که اطلاع خاصي ندارم و شما بايد اين موضوع را از خود اصلاح طلبان بپرسيد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در حاشيه دومين همايش تخصصي  بين‌المللي "برند برتر کيفيت برتر" در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ گفت.

وي در پاسخ به اين سوال که نظر شما در خصوص نفوذ پهپاد حزب الله در حريم هوايي رژيم صهيونيستي چيست، اظهار داشت: به نظر من اين اقدام بسيار ارزشمند و مهم بود و اسرائيلي‌ها با همه ادعايي که در خصوص دفاع هوايي و پوشش حريم هوايي و راداري دارند نتوانستند مانع از ورود اين پرنده به خاک خودشان شوند، به طوري که اين پرنده به منطقه بسيار حساس رژيم صهيونيستي نفوذ کرد.

وي افزود: اين اقدام يک ضربه سخت حيثيتي براي اسرائيل بود و به عبارتي يک علامت بسيار خوب براي قدرت حزب الله در منطقه است.

روحاني در پاسخ به اين سوال که مواضع ترکيه در قبال سوريه را چگونه ارزيابي مي‌کنيد، تصريح کرد:‌ به نظر من ترکيه مواضع مناسبي در قبال سوريه اتخاذ نکرده چرا که اين رفتار مناسب يک همسايه نيست.

وي ادامه داد: ترکيه در حال حاضر بيشتر به عنوان يک عضو پيشتاز ناتو عمل مي‌کند تا يک همسايه؛ ولي بايد به عنوان يک کشور همسايه در خصوص مسلمانان سوريه موضع گيري کند.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص نحوه حضور اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري آينده خاطرنشان کرد: من نمي‌توانم در اين خصوص حرفي بزنم چرا که اطلاع خاصي ندارم و شما بايد اين موضوع را از خود اصلاح طلبان بپرسيد.

وي اضافه کرد: ولي معتقدم هر مقدار که انتخابات رقابتي‌تر صورت گيرد پرشور خواهد بود و بايد همه گروه‌ها و افراد در انتخابات حضور داشته باشند.

وي درباره ارزيابي خود از تصميم اتحاديه اروپا مبني بر اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران عنوان کرد: اروپايي‌ها در حالي اقدام به تحريم کردند که در چارچوب سازمان ملل هم نيست .

وي افزود: اروپايي‌ها قبلا مدعي بودند تحريم‌هاي اعمالي يک جانبه به ايران در چارچوب سازمان ملل است ولي اين گونه نيست و تحريم‌هاي يک جانبه از اساس، کاري ناصحيح و نادرست است و نبايد مسائل سياسي و تحريم وارد مسئله تجارت شود، بنابراين کاري که امروز اتحاديه اروپا به نفع کشورهاي غربي انجام مي‌دهند هم بر خلاف مقررات تجارت آزاد و هم برخلاف مقررات بين المللي است.

روحاني تصريح کرد: اگر اروپا و برخي کشورهاي غربي، نظري در خصوص اعمال تحريم‌ها عليه ايران دارند بايد به شوراي امنيت ارسال کنند و نه اينکه يک جانبه اقدام به تحريم ملت ايران کنند.

دبير اسبق شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبني بر چگونگي مقابله با اين تحريم‌ها گفت: بايد از تمام توان براي مقابله با تحريم‌ها استفاده کرد و نبايد اجازه داد تا دشمن هر کاري که دوست دارد انجام دهد؛ به عبارتي نبايد ما ساکت بنشينيم و صرفا تماشا کنيم و بگوييم هر کاري مي‌خواهد انجام بدهد؛ ما بايد با برنامه ريزي دقيق و همت مانع از کارساز بودن تحريم‌ها شويم.

وي همچنين در خصوص طرح دولت وحدت ملي که از سوي هاشمي اعلام شده است؛ گفت: اصل وحدت ملي خاص همه است و طرح دولت وحدت ملي بدين معناست که در آن دولت از کار مختلف به جناح‌هاي مختلف حضور داشته باشد و معتقدم در شرايط فعلي دولتي مي‌تواند موفق باشد که دولت فرا جناحي ‌باشد و شرايطي که ما داريم يک جناح نمي‌تواند از همه معضلات عبور کند ولي اگر يک دولت فراجناحي باشد مي‌تواند از اين موانع عبور کند.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص مباحث مطرح شده مبني بر مذاکرات دو جانبه ايران و آمريکا نيز اظهار داشت: در حال حاضر از طريق مذاکرات 1+5 با آمريکا حرف مي‌زنيم و اگر قرار باشد مذاکره با آمريکا در خصوص برنامه هسته‌اي باشد زمينه اين کار در گروه 1+5 وجود دارد و اگر بحث غير هسته‌اي باشد موضوع ديگري است.

وي افزود: در حال حاضر در مذاکره با گروه 1+5 اين فرصت وجود دارد و بيشترين مخاطب ايران در اين گروه آمريکا است، بنابراين آمريکا بايد هويت خود را نشان بدهد.

روحاني در پايان در پاسخ به اين سوال باشگاه خبرنگاران مبني بر اينکه براي ورود به عرصه انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري  کانديدا مي‌شويد يا نه بدون تاييد يا تکذيب اين موضوع صرفا به اين جمله بسنده کرد که "براي اظهار نظر در اين زمينه وقت زياد است".

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار