سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز عمليات «پانگه آ ۵» و ماجراي نفوذ کارمند اخراجي به سايت يک دانشگاه

يک مقام انتظامي در استان خراسان رضوي ماجراي ۲ پرونده مبارزه با فروش اينترنتي داروهاي غيرمجاز معروف به عمليات «پانگه آ ۵» و چگونگي ايجاد اختلال و نفوذ کارمند اخراجي در سايت يک دانشگاه را تشريح کرد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  رئيس پليس فتاي خراسان رضوي روز گذشته درباره پرونده کارمند اخراجي گفت: نماينده حقوقي يکي از دانشگاه هاي استان با تسليم شکوائيه اي به پليس فتا (پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات) اعلام کرد: فرد يا افرادي با نفوذ غيرمجاز در سايت دانشگاه موجب اختلال در کارايي شبکه سرور شده اند.

سرهنگ محسن عرفاني افزود: نماينده اين دانشگاه درخواست کرد تا پليس عوامل اين اقدام مجرمانه را شناسايي کند بنابراين و با توجه به اهميت و حساسيت موضوع، گروه ويژه اي از کارآگاهان مسئول پيگيري اين پرونده شدند و تحقيقات گسترده اي در اين باره آغاز شد.

وي اضافه کرد: کارآگاهان درادامه بررسي ها به سرنخي دست يافتند که نشان مي داد چندي پيش يکي از مديران شبکه رايانه اي دانشگاه به دلايل مختلفي از کار برکنار شده است و در پي اين اقدام،

ديگر همکاران اين کارمند نيز به صورت جمعي استعفا داده اند. سرهنگ عرفاني خاطرنشان کرد: طبق تحقيقات انجام شده مشخص شد که سيستم هاي رايانه اي دانشگاه پس از ماجراي استعفاي اين افراد دچار اختلال شده است به همين خاطر اين احتمال قوت گرفت که ممکن است اختلال موجود در پي کينه توزي باشد چرا که اين افراد کاملاً با سيستم هاي رايانه اي دانشگاه آشنا بودند بنابراين کارشناسان پليس به طور غيرمحسوس به مستندات و شواهد غيرقابل انکاري دست يافتند که نشان مي داد فرد يا افرادي از کارمندان مذکور در اين ماجرا نقش دارند.

رئيس پليس فتاي خراسان رضوي تصريح کرد: کارآگاهان پس از جمع آوري اين اطلاعات، تحقيقات خود را از ۷ مظنون که ۴مرد و ۳زن بودند آغاز کردند که در نهايت يکي از آنان لب به اعتراف گشود و اتهام خود را پذيرفت بنابراين وي پس از تشکيل پرونده مقدماتي و براي سير مراحل قانوني به مراجع قضايي معرفي شد. سرهنگ عرفاني به افرادي که در مشاغل حساس و خاص هستند و رمزهاي رايانه اي مديريتي را در اختيار دارند توصيه کرد: هرگونه تغيير و تحول در خصوص واگذاري اين رمز به جانشين بعد از خود را با دقت انجام دهند تا از بروز مشکلات بعدي جلوگيري شود.

وي همچنين به مديران نيز توصيه کرد: در انتخاب مسئولان بخش رايانه دقت لازم را به خرج دهند و در صورت اخراج و يا استعفا کليه رمزهاي مديريتي را تغيير و آن را فقط در اختيار افراد معتمد خود قرار دهند.

عمليات پانگه آ ۵

رئيس پليس فتاي خراسان رضوي همچنين به کشف ۴۵۰۰قلم داروي قاچاق و غيرمجاز طي ۴۸ ساعت در خراسان رضوي اشاره کرد و به خراسان گفت: برابر تدابير سازمان بين المللي پليس جنايي (اينترپل) همه ساله طرح عملياتي برخورد با فروش داروهاي غيرمجاز در فضاي مجازي موسوم به «پانگه آ» در کشورهاي عضو انجام مي شود که سال گذشته اين طرح با عنوان «پانگه آ ۴» به اجرا درآمد و استان خراسان رضوي جايگاه دوم کشور را کسب کرد.

سرهنگ محسن عرفاني با بيان اين که اين طرح از هفتم مهرماه سال جاري نيز در ۸۸ کشور با عنوان (پانگه آ ۵) آغاز شد افزود: طي ۴۸ ساعت حدود ۴۰ سايت و وبلاگ در ارتباط با فروش اينترنتي داروهاي غيرمجاز و قاچاق شناسايي شد و مورد بررسي قرار گرفت.

وي يادآور شد: در اين ارتباط ۴ تن از سرکردگان فروش داروهاي غيرمجاز دستگير شدند و حدود ۴۵۰۰قلم داروي قاچاق که بيشتر آنها داروهاي جنسي هستند کشف و ضبط شد. وي با بيان اين که فروش اين گونه داروها به صورت اينترنتي و آنلاين است و وجه آن پس از تحويل کالا در منازل دريافت مي شود خاطرنشان کرد: متهمان سعي مي کردند ردپايي از خود به جاي نگذارند و داروها نيز به صورت قاچاق درحالي وارد کشور مي شد که کاملاً تقلبي بود و مشخص نيست در کدام کشور ساخته شده است.

وي در پايان به شهروندان توصيه کرد: از خريد داروهايي که در ماهواره ها و يا سايت هاي غيرمجاز اينترنتي تبليغ مي شود خودداري کنند و حتماً به برچسب وزارت بهداشت روي داروهاي مصرفي دقت داشته باشند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید



برچسب ها: دانشگاه ، سایت ، شبانه ، باشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.