سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نبرد جنگجویان روس و گلادیاتورهای اروپا بر سر قیمت «خط شمالی»

با بهره برداری از مرحله دوم این طرح، ظرفیت انتقال گاز از مسیر جریان شمالی به دو برابر و تا 55 میلیارد مترمکعب در سال افزایش یافت.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، مرحله دوم خط انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به "جریان شمالی" در حالی با پیام پوتین رئیس جمهور روسیه به بهره برداری رسید که شرکت گازپروم روسیه و مشتریان اروپایی این شرکت اختلافات جدی دارند.

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا چندی پیش درباره تعیین قیمت گاز برای این اتحادیه از سوی روسیه هشدار داد و اعلام کرده بود که روسیه در این باره باید از مقررات اروپا تبعیت کند. روسیه نیز پس از آنکه کمیسیون اروپایی خواستار تحقیقات درباره فعالیتهای شرکت گاز پروم شد، اعلام کرده بود که شرکتهای مهم این کشور نظیر گاز پروم از ارائه اطلاعات به تنظیم کننده های خارجی منع شده اند.

با بهره برداری از مرحله دوم این طرح، ظرفیت انتقال گاز از مسیر جریان شمالی به دو برابر و تا 55 میلیارد مترمکعب در سال افزایش یافت. مرحله نخست این طرح نوامبر 2011 به بهره برداری رسید و در خط انتقال و ارسال تجهیزات خط انتقال شرکت های روسی، ایتالیایی، آلمانی و ژاپنی حضور داشتند.

رئیس جمهور روسیه به مناسبت بهره برداری از این طرح گازی در پیامی ویدئویی گفت : جریان شمالی طرح چند جانبه بزرگی است که مسیر آن از آبهای 5 کشور حوزه بالتیک می گذرد.

پوتین در پیام خود این نکته را به اروپا یادآور شد که "جریان شمالی" قادر است نیازهای در حال رشد اروپا به مواد سوختی را حل کند و گاز مصرفی اروپا به صورت مستقیم از کوتاهترین مسیر و بدون ریسک ترانزیتی منتقل می شود  که به نظر می رسد تاکیدی بر قدرت نمایی روسیه برای در اختیار داشتن گلوگاه انرژی اروپاست.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.