سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماه با هفدهمین ستاره پرنور آسمان مقارنه خواهد داشت

بامداد سه شنبه هجدهم مهر ماه سال جاری قمر ماه با ستاره پرنور پولوکس در آسمان تاریک مقارنه خواهد داشت.

فاطمه خراسانی مسئول علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت: ستاره پولوکس یکی از پرنور ترین ستارگان صورت فلکی جوزا است که با چشم غیر مسلح در آسمان تاریک قابل رویت می باشد.

وی افزود: این ستاره در راس پیکر صورت فلکی دوجوزا جای گرفته که این صورت فلکی یک صورت فلکی زمستانه است كه در ایران در فصل زمستان با چشم غیر مسلح رویت می شود.


خراسانی اظهار داشت: ستاره پولوکس متري حدود 1.1 درجه را به خود اختصاص داده و در فاصله 36 سال نوری از زمین قرار گرفته است و هفدهمین ستاره پرنور آسمان است.

وی در خصوص قمر ماه عنوان کرد: ماه در میان 173 قمر موجود در منظومه شمسی پنجمین قمر طبیعی آسمان محسوب می شود که ناظران زمینی با چشم غیر مسلح می توانند آن را رصد کنند و همچنین با استفاده از یک دوربین دوچشمی ساده توانایی بررسی گودال های این قمر را نیز دارند.

خراسانی اظهار داشت: ماه قطری حدود یک چهارم زمین یعنی 3 هزار و 476 کیلومتر را دارد و به دلیل نبودن جو در اطراف این قمر دمای شب و روز آن با هم بسیار متفاوت می باشد به طوری که دمای این کره سنگی در روز 117+ درجه و در شب به 173- درجه نیز خواهد رسید.

وی تصریح کرد: ماه بامداد روز سه شنبه ساعت 1.30 در فاصله 11 درجه ای جنوب و جنوب غربی ستاره پولوکس قرار می گیرد و با فاصله 83 درجه ای از خورشید آسمان صبح با هم مقارنه خواهند داشت./ع2
برچسب ها: آسمان ، پولوکس ، ستاره ، خورشید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.