سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:
آیه 157 سوره اعراف

الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذي يَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتي‏ کانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

هم آنان که پیروی کنند از آن رسول (ختمی) و پیغمبر امّی که در تورات و انجیلی که در دست آن‌هاست (نام و نشان و اوصاف) او را نگاشته می‌یابند که آن‌ها را امر به هر نیکویی و نهی از هر زشتی خواهد کرد و بر آنان هر طعام پاکیزه و مطبوع را حلال، و هر پلید منفور را حرام می‌گرداند، و احکام پر رنج و مشتقی را که چون زنجیر به گردن خود نهاده‌اند از آنان برمی دارد (و دین آسان و موافق فطرت بر خلق می‌آورد). پس آنان که به او گرویدند و از او حرمت و عزت نگاه داشتند و یاری او کردند و نوری را که به او نازل شد پیروی نمودند آن گروه به حقیقت رستگاران عالمند.

*سخن در اوصاف نبی اکرم و انبیاء پیشین است که خداوند مردمان را به پیروی از آن‌ها و تلاش در اعتلای هدف ایشان دعوت کرده است.

*طرح مسئله امّی بودن پیامبر اکرم برای آن است که مردم بدانند آنچه رسول می‌گوید از تعلیم و تعلم این و آن نیست بلکه قرآن او از طریق کشف و شهود و اتصال به سرچشمه علم الهی پدید آمده است.

*کلمه امّی در لغت به معنای مادرزاد است و و اکثر مفسران قرآم کریم مقصود آن را اشاره به این نکته دانسته‌اند که پیامبر درس نخوانده و بی هیچ سابقه تعلیم و تعلم بدین مقام رسیده است.

نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت       به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد

    (حافظ)

*در این آیه تصریح شده است که نام و خصوصیات نبی اکرم اسلام در تورات و انجیل مکتوب بوده است و وعده آمدن او از پیش به مردمان داده شده است اما امروز آنچه از تورات و انجیل در دست است نشانی و اشارتی صریح به حضرت محمد (ص) ندارد مگر در انجیل برنابا که نزد مسیحیان معتبر نیست و از این آیه بر می‌آید که در انجیل و تورات تحریف، حذف و تعدیلی صورت گرفته است.

*کار رسول در چند کلمه خلاصه می‌شود و آن این است که او مردمان را به همه نیکویی‌ها فرمان می‌دهد و از همه کارهای زشت منع می‌شود و به عبارت دیگر همه خوبی‌ها و پاکی‌ها را برای مردمان حلال و همه پلیدی‌ها و بدی‌ها را حرام می شمارد آنچنان که فطرتشان نیز از آن نهی می‌کند.

*بنابر این قبول دیانت مایه محرومیت از هیچ چیز خوبی نمی‌شود زیرا همه خوبی‌ها حلال است و آدمی مکلف به هیچ کار بدی نمی‌شود زیرا بدی‌ها حرام را حرام کرده است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: قرآن ، مجله شبانه ، باشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.