سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو كميسيون اقتصادي مجلس مطرح كرد؛

لزوم بازنگري در مبادلات ارزي/ به جاي كالاهاي وارداتي از محصولات توليدي حمايت شود

عضو كميسيون اقتصادي مجلس با تاكيد بر لزوم بازنگري در مبادلات ارزي گفت: بايد به جاي حمايت ارزي و ريالي از كالاهاي وارداتي، از محصولات توليدي در كشور حمايت شود.

ايرج نديمي نماينده لاهيجان، سياهكل در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، با بيان اينكه حجم بالايي از ارز موجود در كشور در جهت واردات كالاهاي لوكس هدر مي‌رود، گفت: ما اكنون و در شرايط فعلي از ارز نامحدود برخوردار نيستيم؛ در حال حاضر كشور در جنگ اقتصادي به سر مي‌برد و ضروري است كه در مديريت شيوه استفاده از منابع ارزي كشور بازنگري شود.

وي در ادامه افزود: علاوه بر حمايت ارزي از كالاهاي اساسي و دارو بايد از برخي كارخانجات داخلي نيز حمايت ويژه صورت پذيرد چرا كه معيشت مردم به آن وابسته است.

اين عضو كميسيون اقتصادي با اشاره به سوء‌استفاده دلالان و واسطه‌گران از كالاهاي وارداتي كه به آن ارز تعلق مي‌گيرد، تصريح كرد: بهتر است به جاي حمايت ارزي و ريالي از كالاهاي وارداتي كه مورد سوء‌استفاده واسطه‌گران قرار مي‌گيرد از محصولات توليدي حمايت شود؛ براي مثال بهتر است به جاي حمايت ارزي از واردات كاغذ از محصولات توليد شده اين حوزه حمايت شده و به آنان ارز تعلق گيرد.

وي همچنين با بيان اينكه بايد در شيوه مديريت ارز كشور بازنگري صورت گيرد، تصريح كرد: اين اقدام ضروري است اما در روش بازنگري نيز اختلافاتي وجود دارد چرا كه برخي صاحبنظران معتقدند تنها بايد اولويت‌ها در اين زمينه تغيير يابد.

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس ادامه داد: تصور من اين است كه راه‌اندازي بورس ارز اقدام درستي نيست چرا كه معامله ارز را به خارج از صرافي‌ها منتقل مي‌كند و اين موضوع پشت پا زدن به همه قوانين و سرمايه‌گذاري‌هاي انجام‌شده در اين زمينه است.

نديمي اظهار داشت: بورس ارز به معني ايجاد درآمد،‌ نظارت و عرضه مستقيم ارز است در صورتي كه چنين اهدافي با ايجاد بورس ارز محقق نخواهد شد و راه‌اندازي اين بورس در شرايط فعلي به معني بالا بردن قيمت ارز است كه قطعا به نفع اقتصاد كشور نخواهد بود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: راه‌اندازي بورس ارز علاوه بر ايجاد زمينه گراني ارز‌هاي خارجي، ارزش پول ملي را هم كاهش مي‌دهد ضمن اينكه اين اقدام به‌نوعي دور زدن صرافي‌ها و به حساب نياوردن سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده در آنهاست.

انتهاي پيام/س2
برچسب ها: کالا ، لوکس ، ارز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.