سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحول در صنعت پالایش نفت کشور با اجرای طرح های مهرماندگار:

افزایش 16 میلیون لیتر تولید بنزین تا پایان امسال

با بهره برداری از 9 پروژه مهرماندگار تا پایان سالجاری حدود 16 میلیون لیتر به تولید بنزین کشور افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی  شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، 9 پروژه در قالب طرح مهرماندگار قرار گرفته اند که دو طرح بهینه سازی و بنزین سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران به عنوان نخستین طرح مهر صنعت نفت  در نیمه سالجاری به مرحله لهره بداری رسید که مجری آن شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است،  این طرح با هدف بهبود کیفیت فرآورده در پالایشگاه تهران برای کاهش گوگرد نفت سفید و گازوییل براساس استاندارد یورو 5 به بهره برداری رسیده است.

طرح بنزین سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران نیز با هدف بهبود کیفیت بنزین تولیدی به واسطه افزایش عدد اکتان برش نفتای سبک برای اختلاط در بنزین پالایشگاه و دستیابی به استانداردهای جدید تولید فرآورده بنزین، همچنین صرفه جویی روزانه 1.8 میلیون لیتر در زمینه پلاتفرمیت پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و تولید 6.6 میلیون لیتر در روز بنزین با اکتان 87 و دارای استاندارد ورو 4 به بهره برداری رسیده است.

براساس این گزارش: از هفت پروژه پالایشگاهی مهر ماندگار باقی مانده، پنج پروزه تا پایان سالجاری وارد مدار تولید خواهد شد و دو طرح دیگر در اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد.

**** توسعه و بهینه سازی پالایشگاه امام خمینی (ره)شازند

طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به عنوان بزرگترین طرح پالایشگاهی موجود با وارد مدار شدن روزانه 8 میلیون لیتر به ظرفیت بنزین تولیدی کشور اضافه می کند این پروژه که فاز نخست آن با ظرفیت تولید حدود 4 میلیون لیتر در سال گذشته به بهره برداری رسید در فاز بعدی و با افتتاح واحد RFCC  در آینده ای نزدیک تولید 8 میلیون لیتر بنزین را به دنبال خواهد داشت  که مجری آن شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است.
 
همچنین در کنار افزایش حدود 12 میلیون لیتری بنزینف 5 میلیون لیتراز تولید نفت کوره آن کاسته می شود و از سوی دیگز کیفیت تولیدی این واحد پالایشی نیز به سطح استانداردهای روز دنیا می رسد. با هدف افزایش ظرفیت از 170 هزار بشکه به 250 هزار بشکه در روز با پیش بینی تا 270 هزار بشکه در روز، افزایش تولید بنزین در ازای کاهش نفت کوره، ارتقای کیفیت محصولات، کاهش آلاینده های زیست محیطی و تغییر خوراک نفت خام پالایشگاه از 100 درصد نفت خام اهواز به مخلوط 55 درصد نفت خام اهواز و 45 درصد نفت خام سنگین از حوزه های دیگر طراحی و اجرا شده است. 

**طرح بنزین سازی پالایشگاه آبادان

یکی دیگر از طرح های مهم مهرماندگار شرکت ملی پالایش و پخش طرح بنزین سازی پالایشگاه آبادان است که به کوشش شرکت پالایش نفت آبادان در حال اجرا است که افتتاح آن باعث افزایش دو میلیون لیتر تولید بنزین خواهد. پروژه بنزین سازی قدیمی ترین پالایشگاه کشور در چند فاز تعریف شده است که تکمیل آنها تولید بنزین این واحد را روزانه 6/4 میلیون لیتر افزایش می دهد و از طرف دیگر سبب کاهش 2/3 میلیون لیتری تولید نفت کوره می شود. با بهره بداری از واحدهای الکیلاسیون، ایزومریزاسیون و اسیدف طرح بنزین سازی پالایشگاه آبادان در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد که هدف از اجرای طرح بنزین سازی پالایشگاه آبادان، حداکثر سازی بنزین تولیدی با مشخصات استاندارد یورو 4 اروپا با توجه به امکان تامین خوراک این واحد در داخل پالایشگاه کاهش نفت کوره تولیدی و ایجاد ارزش افزوده است.
 
**** طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه لاوان
 
طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه لاوان با هدف توید روزانه 8/1 میلیون لیتر بنزین، 300هزار لیتر گازوئیل، 200 هزار لیتر گاز مایع و حدود یک میلیون لیتر سوخت جت در حال اجرا است با اجرای این پروژه علاوه بر افزایش ظرفیت پالایشی تا 20هزار بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی، افزایش تولید بنزین، گوگردزدایی از محصولات و تولید فرآورده بر پایه استاندارد یورو 4 اروپا طراحی شده است که پیش بینی می شود این طرح نیز تا پایان آبان امسال به بهره برداری برسد.

براساس این گزارش: بدین ترتیب تولید بنزین این واحد پالایشی از یک میلیون و 50 هزار لیتر به 2 میلیون 800 هزار لیتر بنزین یورو 5و4 افزایش می یابد.

**** طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان 

طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان یکی دیگر از پروژه های با اهمیت صنعت پالایش کشور است این طرح با هدف افزایش ظرفیت و کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه، افزایش اکتان بنزین تولیدی از 87 به 91 و 95، کاهش واردات روزانه حدود 3 میلیون لیتر بنزین سوپر و امکان تولید بنزین سوپر در پالایشگاه اصفهان طراحی و اجرا شده و قرار است تا پایان بهمن امسال به بهره برداری برسد.

****** طرح بنزین سازی پالایشگاه تبریز


پنجمین طرح مهرماندگار که و قرار است در ماههای پایانی سال به بهره برداری برسد طرح بنزین سازی پالایشگاه تبریز است که تولید بنزین کشور را روزانه یک میلیون یتر افزایش می دهد در حال حاضر روزانه 6/2 میلیون لیتر بنزین معمولی در شرکت پالایش نفت تبریز تولید می شود که با تکمیل پروژه بنزین سازی این رقم به 6/3 میلیون لیتر بنزین سوپر و با اکتان 92 تا 95 افزایش می یابد.

همچنین این طرح هدف افزایش کیفی و کمی تولید بنزین موتور و امکان تولید بنزین موتور با اکتان بالا (سوپر) مطابق با استاندارد یورو 4 اروپا و تامین روزانه 750 بشکه بنزن موردنیاز پتروشیمی تبریز توسط شرکت پالایش نفت تبریز در حال اجراست که پیش بینی می شود این طرح نیز تا پایان بهمن امسال به بهره برداری کامل برسد.

***** طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر

هدف از اجرای این طرح، احداث مخازن جدید برای ذخیره سازی حدود 2 میلیون بشکه نفت کوره، تولید یک میلیون بشکه گازوییل و 500 هزار بشکه بنزین، روزآمد کردن تاسیسات موجود در بندر صادراتی ماهشهر، افزایش توان بارگیری و تخلیه محصولات نفتی به روش ایمن و مطمئن، نوسازی اسکله ها برای قابلیت پهلودهی کشتی های 80 هزار تنی در بندرگاه، تجهیز اسکله ها و عملیات فرآیندی به سیستم های کنترل پیشرفته، ایجاد تسهیلات برای ارائه خدمات سوخت رسانی به کشتی ها و احداث اسکله صادراتی گوگرد با ظرفیت 2 هزار و 740 تن در روز است.

پیش بینی می شود منطقه استحصال طرح ساماندهی بندرصادراتی ماهشهر تا پایان آذر 91 و کل طرح تا شهریور 92 به بهره برداری کامل برسد.

****** فاز اول واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس

طرح احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس، یکی دیگر از طرح های مهر ماندگار وزارت نفت در شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و مجری آن شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس است بر این اساس فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان عظیم ترین واحد پالایشی کشور با ظرفیت تولید بیش از 11 میلیون لیتر در بهار سال آینده در مدار تولید قرار خواهد گرفت.
 
طبق این گزارش: پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سه فاز تعریف شده است پس از تکمیل فازها روزانه 35 میلیون لیتر بزین یورو 5 تحویل می دهد بنابراین تمهیدات لازم برای تطبیق کیفیت فرآورده ها با استاندارد یورو 5 منظور شده است که پیش بینی می شود تا بهار سال آینده فاز اول واحد تقطیر این پالایشگاه به بهره برداری کامل برسد.

***** طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس

پروژه بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس نیز از جمله طرح هایی است که در نیمه نخست سال آینده افتتاح خواهد شد با بهره برداری از این پروژه بزرگ روزانه 5/2 میلیون لیتر بنزین با اکتان بیش از 90 تولید می شود. همچنین در کنار واحد بنزین سازی یک واحد تصفیه گازوئی نیر در حال نصب است که کیفیت گازوئیل تولیدی پالایشگاه بندرعباس را به یورو 5 ارتقا می دهد این طرح سودآورترین طرح توسعه ای پالایشگاه های کشور محسوب می شود که پیش بینی می شود تا پایان تیر 92 به بهره برداری کامل برسد. /ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.