طرح توسعه پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) در شازند استان مركزی، مهمترین طرح این استان در طرح های مهر ماندگار است كه با تحقق آن، این پالایشگاه به بزرگترین تولیدكننده بنزین با كیفیت در كشور تبدیل شده و نیاز به این فرآورده راهبردی به طور كامل تامین و امكان صادرات فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، در مقابله با تحریم های خصمانه از سوی مستكبران عرصه بین المللی علیه كشورمان، صنعت نفت و فرآیندهای پالایشگاهی یكی از بخش های تاثیرگذار در عبور از این تحریم هاست.

با چنین رویكردی به فاصله كوتاهی پس از تحریم بنزین از سوی كشور های غربی، ایران اسلامی توانست در مدت محدودی 84 سال وابستگی خود به بنزین وارداتی را به خودكفایی تبدیل كند و می رود در آینده ای نزدیك به جمع كشورهای صادركننده این محصول پر مصرف ملحق شود.

از آنجا كه خودكفایی در تولید بنزین یكی از راهبردی ترین سیاست های كشور در دستیابی به اهداف توسعه پایدار محسوب می شود، طرح های مختلفی در این زمینه در مناطق مختلف كشور اجرا شده كه یكی از این طرح ها، افزایش ظرفیت و ارتقاء كیفیت فرآورده های نفتی پالایشگاه امام خمینی (ره) در شازند است.

با بهره برداری كامل از این طرح تا پایان امسال نیاز كشور به فرآورده های نفتی به ویژه بنزین تا حد زیادی تامین می شود.

با تغییر الگوی مصرف كشور از محصولات میان تقطیر به محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر، طرح توسعه پالایشگاه نفت شازند در دستور كار شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران قرار گرفت و به مجری آن شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، ابلاغ شد.

تغییر نوع خوراك، افزایش ظرفیت پالایشی، بهبود كیفیت بر اساس استانداردهای 2005 اروپا و تغییر نوع الگوی پالایشی در جهت تغییر مواد سنگین به سبك (به طور عمده بنزین) عوامل مهم سرمایه بری در این طرح بود.

واحد ایزومریزاسیون این پالایشگاه، نخستین واحد تحت لیسانس داخل كشور بود كه توسط پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد.

پالایشگاه شازند نخستین پالایشگاه دارای واحد تولید پروپیلن در كشور است و برای اولین بار در كشور، رهبری گروه پیمانكاری (كنسرسیوم) این طرح به عهده یك شركت ایرانی گذاشته شده است.

این طرح در شرایطی انجام می شود كه 18 شركت اروپایی، آمریكایی و آسیایی فروش آن را به ایران تحریم كرده و از تحویل تجهیزات و یا راه اندازی واحدهای آن امتناع ورزیده اند.

البته در فرآیند تحقق اهداف اصلی این طرح اتفاقات نادری نیز در حوزه فنی رخ داد كه علاوه بر منحصر به فرد بودن تجربیات تازه و مهمی را برای دانش فنی مهندسان ایرانی فراهم كرد.

یكی از نمونه های مهمی كه در چارچوب اجرای این طرح با همكاری پالایشگاه نفت شازند رخ داد،احداث 40 كیلومتر جاده اختصاصی در استان فارس برای حمل و نقل تجهیزات مورد نیاز طرح به محل اجرای آن بود.

حمل سنگین ترین تجهیز یكپارچه كشور به وزن 450 تن و نصب سنگین ترین تجهیز یكپارچه كشور به وزن یك هزار و 470 تن از ویژگی های دیگر این طرح است.

عملیات اجرایی طرح توسعه پالایشگاه نفت شازند از شهریور 85 آغاز شد و امید می رود امسال به طور كامل راه اندازی شود.

یكی از كارگران مشغول به كار در این طرح ملی كه یك سال و نیم در این بخش فعال است به خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک گفت:روزانه بیش از 12 ساعت در كارگاه اشتغال داشتیم و اگر چه تجهیزات با اندكی تاخیر در اختیار ما قرار می گرفت اما با تلاش شبانه روزی تمام كارگران اجرای كار به تعویق نیفتاد.

حمیدرضا چاپاری افزود:كارگران زحمت كشیدند، هر چند كه در حین كار دچار صدماتی هم می شدند اما به امید خودكفایی كشور در تولید بنزین كمر همت را بسته بودند.

وی كه در بخش تاسیسات برقی طرح اشتغال دارد گفت :با همتی كه بود، در سردترین روزهای فصل زمستان هم می آمدیم و در همان شرایط برف ها را به بیرون از كانال می ریختیم و كابل ها را می كشیدیم و نگذاشتیم كارها عقب بماند.

حبیب حیدری یكی دیگر از كارگران مشغول به كار در طرح توسعه پالایشگاه نفت شازند نیز گفت:هزاران كارگر روزانه در این طرح مشغول به كار بودند تا در سریع ترین زمان ممكن به نتیجه برسد و امروز در ماه های پایانی اجرای آن قرار داریم.

وی افزود: رفته رفته كه طرح به اوج خود می رسد، كارها سبك تر شده و بیشتر فازها راه افتاده و امیدواریم بزودی شاهد بهره برداری طرح و تحقق اهداف آن باشیم.

در صورت راه اندازی كامل طرح، تولید گاز مایع پالایشگاه از یك میلیون لیتر به 6/3 میلیون لیتر رسیده می رسد و به میزان روزانه 2/1 میلیون لیتر پروپیلن نیز در آن تولید می شود.

افزایش تولید بنزین سوپر از یك میلیون لیتر به 6/3 میلیون لیتر، بنزین معمولی از 7/3 میلیون لیتر به 3/12 میلیون لیتر، تولید سوخت جت از 2/4 به شش میلیون لیتر با استاندارد یورو پنج، تولید گازوئیل از 4/7 به 9/8 میلیون لیتر با استاندارد یورو پنج و كاهش تولید نفت كوره از شش به 4/2 میلیون لیتر در جهت ارتقاء كیفیت و تبدیل آن به بنزین از اهداف راه اندازی كامل این طرح است.

پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند از شركت های فرعی شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به عنوان بزرگترین پالایشگاه تك واحدی كشور در سال 72 با ظرفیت اسمی 150 هزار بشكه در روز راه اندازی شد.

طرح بهینه ‌سازی و بهبود كیفیت فرآورده‌های نفتی پالایشگاه شازند به عنوان یكی از بزرگترین پالایشگاه های نفت خاورمیانه با سرمایه گذاری سه و نیم میلیارد دلار در دست انجام است كه با تحقق آن تولید بنزین در این پالایشگاه به 16 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

با اجرای طرح توسعه، شركت پالایش نفت شازند به عنوان نخستین پالایشگاه در زمینه تبدیل 90 درصد از نفت خام ورودی به مواد با ارزش از جمله گاز مایع، بنزین، گازوییل، پروپیلن و نفت سفید تبدیل و این پالایشگاه بیشترین سهم تولید بنزین را به خود اختصاص می دهد.

افزایش ظرفیت پالایشی از 170 هزار بشكه در روز به 250 هزار بشكه، تغییر تركیب خوراك پالایشگاه از صد درصد نفت خام اهواز ـ آسماری به مخلوط 55 درصد نفت اهواز ـ آسماری و 45 درصد نفت خام سنگین از حوزه های دزفول شمالی از دیگر نتایج اجرای طرح است.

همچنین كاهش تولید نفت كوره از روزانه 38 هزار بشكه به روزانه 15 هزار بشكه، تولید محصولات با استاندارد یورو 2004 اروپا و كاهش انتشار مواد آلاینده محیط زیست از سایر اهداف اجرایی طرح ملی افزایش ظرفیت و بهبود كیفیت فرآورده های نفتی پالایشگاه شازند است.

مجری طرح افزایش ظرفیت و بهبود كیفیت پالایشگاه در این ارتباط به خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، گفت: واحد تصفیه گازوییل این طرح بزودی تولید محصول نهایی خود را آغاز می كند.

رشید سیدیان از آغاز ورود خوراك واحد تصفیه گازوییل پالایشگاه و ورود كمپرسور اصلی آن به مدار خبر داد و افزود: با آغاز این طرح روزانه هشت میلیون لیتر گازوییل كم گوگرد دارای استاندارد یورو چهار اروپا در این پالایشگاه تولید می شود.

وی گفت :با راه اندازی این واحد كه ظرفیت آن 53 هزار بشكه در روز است، گوگرد موجود در گازوییل تولیدی پالایشگاه به كمتر از 40 (ppm) كاهش می یابد كه این امر كاهش آلاینده های زیست محیطی را به دنبال دارد.

سیدیان با یادآوری افزایش حدود 5/1 میلیون لیتری تولید گازوییل پالایشگاه شازند با راه اندازی واحد تصفیه گازوییل آن افزود : تولید كنونی گازوییل این پالایشگاه روزانه هفت میلیون و 400 هزار لیتر است.

واحد تصفیه گازوئیل (GHT)، طرح افزایش ظرفیت و بهبود كیفیت فرآورده‌های این پالایشگاه همزمان با سالروز بعثت پیامبر اعظم (ص) در 29 خرداد ماه سال جاری به بهره‌برداری رسیده است.

البته در استان مركزی طرح های نیمه تمام دیگری نیز در دستور كار مسوولان استانی برای اتمام تا پیش از پایان كار دولت دهم در قالب طرح های مهر ماندگار قرار دارد.

احداث صنایع شیمیایی دارویی پتروتك و فراسازان آلومینیم میهن اراك و پیشگامان صنعت كاغذ زرندیه نیز از جمله دیگر طرح های عمده هستند كه در فهرست مهر ماندگار استان مركزی قرار گرفته اند.

استاندار مركزی، مجموع اعتبار سرمایه گذاری شده در این طرح ها را 44 هزار و 673 میلیارد ریال اعلام كرده و گفته است ،‌این طرح ها كه به طور متوسط بین 60 تا 5/98 درصد پیشرفت كاری دارند بتدریج تا پایان امسال به بهره برداری می رسند.

شعبانی فرد گفت:از آنجا كه استان مركزی، یكی از استان های مهم صنعتی و كشاورزی كشور است و حجم عمده ترددهای جاده ای در مسیر شمال - جنوب از محورهای مواصلاتی آن انجام می شود، اجرای این طرح ها در این خطه آهنگ توسعه را تندتر كرده و پیامدهای مهمی در رشد منطقه به دنبال خواهد داشت.

وی نتیجه این طرح ها را دستیابی به آبادانی همراه با توسعه پایدار در منطقه دانست و افزود: 44 طرح مهر ماندگار این استان در بخش های مختلف اجرا می شود.

15 مورد از مجموعه طرح های مهر ماندگار استان مركزی در حوزه گازرسانی است كه با تكمیل و به ثمر رسیدن آنها در اراك، دلیجان و ساوه تا پایان امسال ساكنان مناطق محروم روستایی این شهرستان ها از نعمت گاز طبیعی برخوردار می شوند.

معاون عمرانی استانداری استان مركزی درباره طرح های گازرسانی گفت: مجموع سرمایه گذاری این طرح ها یك هزار و 660 میلیارد و 992 میلیون ریال است كه بیشتر آنها پیشرفت فیزیكی بالای 30 درصدی دارند.

بازوند اعتبار مورد نیاز برای تكمیل این طرح ها را 83 میلیارد و 920 میلیون ریال اعلام كرد و افزود: 12 مورد دیگر از طرح های مهر ماندگار استان در حوزه توسعه زیرساخت های گردشگری است كه احداث مجتمع های اقامتی و گردشگری، هتل های دو و سه ستاره، سفره خانه سنتی، مجتمع پذیرایی بین راهی، مجتمع بهداشتی، پارك آبی و بازی های تفریحی را شامل می شوند.

این طرح ها نیز با پیشرفت فیزیكی 20 تا 70 درصد در شهرهای اراك، تفرش، محلات، خمین، ساوه و زرندیه در دست اجراست.

بازوند تكمیل این طرح ها را نیازمند تامین اعتبار 342 هزار میلیارد ریالی دانست و گفت: پایان كار اجرای تمام طرح های زیرساختی گردشگری استان در قالب مهر ماندگار تا آخر امسال هدف گذاری شده كه سه طرح نیز در سال آتی بر مبنای زمان بندی صورت گرفته به بهره برداری می رسد.

دو طرح دیگر مهر ماندگار استان مركزی تقویت زیرساخت های ورزشی این استان است كه تكمیل پیست اسكی پاكل شازند و مجموعه ورزشی كوه سرخه اراك را شامل می شود.

اجرای این طرح ها تاكنون 74 میلیارد ریال سرمایه گذاری به دنبال داشته و تكمیل آنها به 66 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

زمان بهره برداری هر دو طرح ورزشی مورد اشاره با پیشرفت فیزیكی پنج و 18 درصد، خرداد ماه سال آینده اعلام شده است.

احداث باند دوم محورهای دلیجان - خمین - الیگودرز و توره - ملایر و همچنین میدان بسیج در ورودی شهر اراك سه طرح مهم دیگری هستند كه در قالب مهر ماندگار اجرا شده اند.

برای اجرای این طرح ها در مجموع 189 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و تكمیل و راه اندازی آنها به 90 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

این طرح ها نیز بین 20 تا 85 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و بهره برداری از آنها ضریب ایمنی تردد بین شهری را ارتقا می دهد و علاوه بر حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز، كیفیت تردد را در استان مركزی بالا می برد.

طرح میدان بسیج و باند دوم توره - ملایر طبق زمان بندی بهره برداری شده و باند دوم راه دلیجان - خمین - الیگودرز نیز در سال 92 به بهره برداری می رسد.

احداث مركز بهداشت خنداب با 24 میلیارد ریال اعتبار، مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی با 30 میلیارد ریال اعتبار و پلی كلینیك تخصصی شهرستان خمین با 20 میلیارد ریال اعتبار نیز در فهرست مهر ماندگار قرار گرفته اند.

طرح های فصل بهداشت و درمان مهر ماندگار استان مركزی بین 70 تا 95 درصد پیشرفت فیزیكی دارند كه تا نیمه دوم امسال به بهره برداری می رسند.

دو طرح عمرانی دیگر اراك در قالب مهر ماندگار نیز در حوزه آب و فاضلاب تعهد شده كه تاكنون برای آنها در مجموع 722 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و تكمیل و بهره برداری از آنها به 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

بهره برداری از تالار مركزی اراك با سرمایه گذاری 225 میلیارد ریال و اعتبار تكمیلی 100میلیارد ریال با پیشرفت فیزیكی 26 درصد از سایر طرح های مهم و زیرساختی دولت در استان مركزی در حوزه فرهنگ و هنر است.

منابع این طرح مهم ملی - استانی است و تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

اجرای طرح های مهر ماندگار استان مركزی همگی تاثیرگذاری بالایی در رشد و توسعه ملی و منطقه ای دارند و با ثبت آنها در كارنامه دولت، واژه عدالت محوری به معنای واقعی آن تعریف می شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.