سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ورود غير متخصص ها با مظلوميت 50 ساله صنعت ساختمان

رئيس کانون سراسري انبوه سازان گفت: با مظلوميت صنعت ساختمان طی پنجاه سال اخیر برخی از افراد غير متخصص تنها به صرف داشتن سرمایه، اجازه ورود به حوزه ساخت و ساز مسکن را پیدا کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، ایرج رهبر رییس کانون سراسری انبوه سازان مسکن در همایش ملی مسائل حقوقی در صنعت ساختمان ایران با اشاره به نگراني هاي مهندسان ساختمان و مسكن سازان از مسئوليتي كه بر دوش آنها نهاده شده است گفت: صنعت ساختمان مظلوم واقع شده است به طوري كه طی پنجاه سال اخیر برخی از افراد تنها به صرف داشتن سرمایه، اجازه ورود به حوزه ساخت و ساز مسکن را پیدا کردند بدون اینکه هیچ گونه تخصصی در این زمینه داشته باشند.

وي ادامه داد: ورود افراد غیرمتخصص در ساخت و سازها از جمله نگرانی های حوزه صنعت ساختمان است و این موضوع ضمن اینکه سرمایه های جامعه را هدر می دهد سبب بروز یکسری مشكلات حقوقی در صنعت ساختمان خواهد شد.

وی افزود: طی پنجاه سال اخیر برخی از افراد تنها به صرف داشتن سرمایه، اجازه ورود به حوزه ساخت و ساز را پیدا مي كنند بدون اینکه هیچ گونه تخصصی در این زمینه داشته باشند.

وي با اشاره به اينكه ورود نيروي غير متخصص به صنعت ساختمان موجب از بين رفتن سرمايه يك عمر خانواده مي شود گفت: ورود نيروي غيرمتخصص به صنعت ساختمان موجب مي شود كه سرمايه يك عمر خانواده، بعد از 20 سال به بافت فرسوده تبديل شود و يا با بروز يك حادثه غير مترقبه آوار مي شود.

وی ادامه داد:‌ خوشبختانه در دهه اخیر با تشکیل تشکل صنفی انبوه سازان تا حدودی در مقابل این موضوع قرار گرفته است  اما صنعت ساختمان همچنان با این قبيل مسائل مواجه است.

رهبر افزود: از نظر وجود الزامات قانونی کمبودی احساس نمی شود و قوانین مصوب جوابگوی ساخت و سازهای کنونی است اما متاسفانه در اجرای قوانین عقب هستیم و در این راستا مشکلات و کمبودهایی  وجود دارد كه البته اين موضوع از سوي وزارت راه و شهرسازي و كمسيون عمران در حال پيگيري است.

رییس کانون سراسری انبوه سازان در ادامه در رابطه با آيين نامه اجرايي ماده 29 قانون نظام مهندسي که با گذشت 20 سال همچنان منتظر تصويب مجلس است گفت: از سال 1372 كه قانون نظام مهندسي مصوب شده است آيين نامه اجرايي 29 قانون نظام مهندسي همچنان در مسير تصويب باقي مانده است، اين آيين نامه كه تكليف اصناف و تشكل ها را مشخص مي کند تنها پيش نويس آن براي تصويب مجلس آماده شده است.

ايرج رهبر با اشاره به اهميت مسائل حقوقي در صنعت ساختمان گفت:‌ باید دبیرخانه نخستین همایش مسایل حقوقی صنعت ساختمان فعال شود تا مسایل و موضوعات مورد تاکید این همایش كه حاصل سخنان و زحمات چندين ساله كارشناسان است، پیگیری و سپس به مرحله اجرا در آید.

وي از برگزاري همايش صنعت احداث ساختمان در در 18 و 19 آذرماه سال جاري خبر داد و گفت:‌ اين همايش عامل در شرايطي كه خيلي از پيمانكاران به دليل عدم پرداخت مطالبات پرو‍ژه هاي عمراني از ادامه فعاليت جا مانده اند نقش موثري در پايداري و ماندگاري تشكل هاي صنعت ساختمان دارد./س
برچسب ها: صنعت ، ساختمان ، سرمایه ، مسکن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.