سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختصاص 21 ميليارد دلار سرمايه براي پارس جنوبي

معاون وزير نفت در برنامه ريزي و منابع هيدروکربوري گفت: از 21 ميليارد دلار، 7ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي در نظر گرفت شده است که 5ميليارد دلار آن نهايي شده و 2 ميليارد دلار نيز مراحل نهايي را طي مي کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محسن خجسته مهر در نشست خبري با بيان اين مطلب گفت: درميدان گازي پازس جنوبي موفقيت هاي خوبي را کسب کرديم براساس برآورد اوليه کل پروژه 71 ميليارد دلاربوده و تاکنون 41 ميليارد دلار اجرا شده که 12 ميليارد دلار در پارس جنوبي و تا آخر مردادماه نيز 5ميليارد دلار اضافه شده و فازهاي 35 ماهه از پيشرفت 55 درصد برخوردار است.

** تزریق روزانه 112 میلیون مترمکعب گاز به میدان های نفتی
 
معاون وزیر نفت از تولید 720 میلیون مترمکعب گاز در سال 90 در کشور خبر داد و گفت: 112 میلیون مترمکعب از این میزان به میدان های نفتی و 600 هزار بشکه آب نیز به میدان های نفتی در خلیج فارس تزریق شده است.
 
*** افزایش 250 میلیون مترمکعبی تولید گاز در پارس جنوبی تا پایان سال 92
 
خجسته مهر سرمایه موردنیاز برای اجرای طرح های پارس جنوبی را 71 میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: تا کنون 41 میلیارد دلار اعتبار برای اجرای طرح های پارس جنوبی جذب و 17 میلیارد دلار آن از سال 90 تا کنون در میدان گازی پارس جنوبی جذب و سرمایه گذاری شده است.
 
معاون وزیر در برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری از راه اندازی 8 فاز پارس جنوبی با هدف افزایش 250 میلیون مترمکعبی تولید گاز در این میدان مشترک تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: هر فاز پارس جنوبی سالانه 3 هزار میلیارد تومان سودآوری برای کشور به همراه دارد.

خجسته مهر تصريح کرد: پيش بيني کردم در سال جاري 21 ميليارد دلار سرمايه گذاري اختصاص يابد و از اين ميزان ، 7ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي در نظر گرفت شده است که 5ميليارد دلار آن نهايي شده و 2 ميليارد دلار نيز مراحل نهايي را طي مي کند.


معاون وزير نفت اضافه کرد: بودجه وزارت نفت در سال جاري 48 ميليارد دلار است که سرمايه وزارت نفت بودجه سنواتي است که از طريق فروش اوراق مشارکت، منابع خارجي و داخلي، از جمله بیع متقابل و فاينانس بين المللي و بانک مرکزي و سایر موسسات مالی و بانکی تامين مي شود که 10 ميليارد دلار براي ميادين مشترک اختصاص يافته است.

وی سرمایه گذاری انجام شده در صنعت نفت را در سال گذشته 26 هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: 20 هزار میلیارد تومان این رقم، برای اجرای پروژه های بالادست تخصیص داده شد.

معاون وزیر گفت: سال گذشته دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ارزی و ریالی صنعت نفت در کشور منتشر شد.

خجسته مهر ادامه داد: در سال جاري برنامه انتشار اوراق ريالي سهميه منطبق با قانون دولت و بانک مرکزي صورت مي گيرد که به زودي 5 هزار ميليارد تومان اوراق مشارکت منتشر می شود که سه هزار میلیارد تومان از این میزان در شرکت ملی نفت منتشر خواهد شد براي شرکت نفت فلات قاره 750 هزار ميليارد تومان برای مناطق نفتخیز جنوب و 1500 میلیارد تومان نیز براي شرکت اروندان، نفت مرکزي و پارس جنوبي توزیع مي شود.

معاون وزير نفت اظهار داشت: فازهاي پارس جنوبي روند روبه رشد خود را طي مي کند،‌ در حال گاز کافي براي مصارف داخلي داريم اگر به توليد هم برسد تراز گاز کشور کفاف مصارف را نمي دهد و همواره وزارت نفت اولويت تزريق را در برنامه کاري خود دارد مگر در شرايطي که مشکل عملياتي به وجود آيد.

وي خاطرنشان کرد: اگر فازهاي پارس جنوبي در مدار توليد قرار گيرد حداکثر تزريق را در ميادين گازي خواهيم داشت.

*** 21 پروژه تحقیقاتی به کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت واگذار شد
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت به واگذاری 21 پروژه تحقیقاتی به کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز اشاره کرد و گفت: تشکیل این کنسرسیوم همسو با تحقق اهداف برنامه پنجم برای افزایش یک درصد به ضریب برداشت از مخازن هیدروکربوری کشور بوده است.
 
خجسته‌مهر افزود: از دیگر اقدام های انجام شده در همسویی با تحقق این هدف تشکیل کمیته صیانت از مخازن است که برای اولین بار در طول تاریخ صنعت نفت انجام شده است.
 
به گفته او با افزایش یک درصدی ضریب برداشت از مخازن به میزان 7 میلیارد بشکه به ذخیره قابل تولید نفت کشور افزوده می‌شود.

*** 80 درصد برنامه تزریق گاز در سال 90 محقق شد
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت درباره پروژه‌های تزریق گاز نیز اظهارکرد: سال گذشته طبق برنامه باید 130 میلیون مترمکعب گاز به مخازن هیدروکربوری کشور تزریق می‌شد که از این رقم 80 درصد آن تحقق پیدا کرد.
 
خجسته‌مهر ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون نیز نزدیک به 100 میلیون مترمکعب گاز به میادین تزریق شده است که این رقم تا پایان برنامه پنجم باید به 218 میلیون مترمکعب در روز برسد.
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت تزریق گاز به میادین را یکی از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت نفت در بحث صیانت از مخازن خواند و تاکید کرد: همه ساله تلاش داریم تا برنامه تزریق گاز در میادین را به طور کامل انجام دهیم.
 
وی همچنین از تهیه و تدوین یک بسته صیانتی در زمینه ازدیادبرداشت خبر داد و گفت: مراحل تدوین این بسته، هفته آینده در کمیته صیانت از مخازن بررسی می‌شود.
 
**** تولید از میادین مشترک یک میلیون بشکه افزایش می‌یابد
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با اشاره به برنامه تولید 1.3 میلیون بشکه نفت تا پایان برنامه پنجم افزود: سعی داریم نزدیک به یک میلیون بشکه از این برنامه را در میادین مشترک محقق کنیم.
 
وی یادآور شد: در کنار بحث تولید از میادین، پروژه‌های نگهداشت تولید را هم در دست اجرا داریم که برای این منظور بودجه‌های مشخص به شرکت‌ها تخصیص داده می‌شود.
 
**** ایران تامین‌کننده مطمئن گاز در منطقه است
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت را تامین‌کننده مطمئن گاز در منطقه و جهان خواند و گفت: سهم ایران در توان تولید گاز، قابل توجه و چشمگیر است که بخش زیادی از آن می‌تواند به صادرات اختصاص داده شود.
 
وی با بیان این که هم‌اکنون ایران پروژه‌هایی برای صادرات گاز به کشورهای ترکیه، پاکستان و عراق دارد، افزود: در بحث صادرات گاز در بازار سوآپ این انرژی از ترکمنستان به ترکیه نیز فعال هستیم و با ارمنستان نیز تبادل برق و گاز (تهاتر) داریم.
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت همچنین به نیاز کشور به 100 دستگاه دکل حفاری فعال تا پایان برنامه پنجم اشاره کرد و گفت: برای تشویق بخش خصوصی و سازندگان داخلی به ساخت دکل، مشوق‌های بسیاری مانند پرداخت پیش‌پرداخت برای آنها درنظر گرفته‌ایم. /س
 


برچسب ها: نفت ، سرمایه ، پارس جنوبی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.