سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس سازمان بازرسي:

تعيين مديريت شهري شهرها از سوي دولت اشتباه است/ نمي‌توان در مديريت شهري به عقب بازگشت

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: بعضاً گفته مي‌شود شوراها موفق نبودند و بايد دولت شهردارها را تعيين كنند؛ يعني دولت در تهران نشسته و مديريت شهري مناطق مختلف كشور را تعيين كند كه حرف اشتباهي است. نمي‌توان در مديريت شهري به عقب بازگشت.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي روز گذشته(شنبه) در جمع شهرداران و اعضاي شوراهاي اسلامي شهرهاي استان خراسان شمالي گفت: يكي از مهم‌ترين موضوعات درباره آرامش و رفاه مردم، مسئله محل زندگي و خدماتي است كه در آن محل ارائه مي‌شود. بروز و ظهور شخصيت شهروندان نيز در محل سكونتشان است. خلاقيت‌ها، تحولات فكري، تحولات روحي، بلوغ شخصيتي، توليد فكر، انديشه، فرهنگ و تمدن در همين مجتمع‌هاي انساني شكل مي‌گيرد؛ به خصوص در شهرها. چرا كه روستاها محيط‌هاي بسيط و ساده‌اي با فعاليت‌هاي محدود هستند. اما در شهر انسان‌ها متنوع و خدمات و فعاليت‌ها گسترده مي‌شود. در محيط گسترده شهر و با توجه به تنوع نيازها و خدمات طبعاً هنر، انديشه، خلاقيت‌ها و كرامت‌هاي انساني شكل مي‌گيرد. بنابراين بايد به شهرها از اين منظر نگاه كنيم.

وي ادامه داد: آيا شهر يك كالبد فيزيكي است؛ به عبارت ديگر آيا شهر تنها خانه، خيابان، راه، پارك و مجموعه عوامل طبيعي است؟! خير؛ يك شهر، انسان‌هاي ساكن در آن هستند. نگاه به شهر، هويت به شهر، جايگاه شهر، به انسان‌هاي آن است. وقتي اين نگاه را داشته باشيم طبعاً توقعات و انتظارات متفاوت خواهد بود. در اين صورت شهردار يعني شهروند دار؛ كسي كه شهروندان را اداره و مديريت مي‌كند نه شهر را. اين نگاه كه شهردار شهر را مديريت مي‌كند عمدتاً تلقي ما از شهر به عنوان يك كالبد فيزيكي و مادي است. اگر بخواهيم از نظر تمدني و فرهنگي حرف بزنيم و بگوييم صاحب يك تمدن فاخريم بايد ببينيم مردم ما در شهرها با چه انديشه و نگاهي زندگي مي‌كنند.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور خاطرنشان كرد: تفاوت‌ها، تعارض‌ها، بالا و پايين شدن‌ها، مجموعه شهر را تشكيل مي‌دهد. بنابراين مديران شهري بايد در اين كنش‌ها و واكنش‌ها خود را نشان دهند كه چگونه مديريت و راهبري مي‌كنند. همان طور كه دوستان اشاره كردند ما در اين نگاه با آسيب‌ها، چالش‌ها و نقايص زيادي مواجه هستيم. شهر بايد با انسان‌ها، يعني با مجموعه تفكر و سرمايه انساني آن اداره شود. شهر با قوانين و مقررات خشك و ساختاري كه مانند يك مجموعه مكانيكي رفتار مي‌كند، اداره نمي‌شود.
 
وي با بيان اين‌كه «مديريت يك شهر بايد به عقبه انساني متكي باشد»، خاطرنشان كرد: اين‌كه بحث شوراها مطرح و موضوع آن اهميت زيادي پيدا مي‌كند به خاطر آن است كه شهر بايد با تفكر و نگاه انساني اداره شود. اين تفكر و نگاه انساني توسط مجموعه انسان‌هاي آن شهر بيان مي‌شود. مردم بايد در مديريت شهر كه نيازمند تفكر، تأمل، بررسي هوشمندانه و آگاهانه است وارد شوند. بنده اگر علامه دهر نيز باشم نمي‌توانم براي اداره شهر بجنورد نسخه بپيچم.
 
پورمحمدي با بيان اين‌كه «شورا يك ضرورت است نه يك تجربه» گفت: گاهي اوقات بحث‌هايي مطرح مي‌شود نظير اين‌كه آيا شوراها موفق هستند يا خير. اين بحث غلط است. نبايد نگاه ما به شوراها مكانيكي باشد. بعضاً گفته مي‌شود تجربه شوراها موفق بوده است و جاي ديگر گفته مي‌شود شوراها موفق نبودند و بايد دولت شهردارها را تعيين كنند؛ يعني دولت در تهران نشسته و مديريت شهري مناطق مختلف كشور را تعيين كند كه حرف اشتباهي است. نمي‌توان در مديريت شهري به عقب بازگشت.

وي ادامه داد: اگر در عمل عيب و نقصي در شوراها وجود دارد بايد خوب فكر كرد و آن را اصلاح كرد نه اين‌كه آن را حذف كرد. به عنوان مثال نظام خانواده يك ضرورت است. نمي‌توان به خاطر اشكال پدر و مادر بچه‌ها را بيرون خانواده برد و رشد داد. بالندگي و بلوغ بچه در خانه شكل مي‌گيرد.
 
وي با بيان اين‌كه شوراها يك نياز و ضرورت است گفت: من شوراها را تجربه موفق دانسته و حتماً جزو كارشناس‌ترين افراد كشور در خصوص اظهارنظر در اين حوزه هستم. در سفرهايي كه به استان‌هاي مختلف داشته‌ام چه در زمان وزارت كشور و چه در دوره اخير حتماً با اعضاي شوراي شهر جلسه داشتم. چرا كه معتقدم نبايد از حوزه شوراها غفلت كرد.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به مشكلات شهرداري‌ها براي تأمين بودجه و هزينه‌ها گفت: هر استان مي‌رويم شهرداري‌ها مي‌گويند براي پرداخت حقوق پرسنل و كاركنان با مشكل مواجه هستند. آنان نسبت به خودگرداني و تأمين هزينه شهرداري‌ها از منابع خود شهرداري معترض هستند. در عين حال يك بحث اساسي وجود دارد و آن اين‌كه بايد براي پول هنگفت دولت يك حساب و كتاب داشته باشيم و ببينيم چطور منابع مالي تقسيم بندي مي‌شود. تقسيم بندي منابع مالي درست و صحيح نيست و بايد فكر جديدي براي اين تقسيم بندي كرد كه وارد آن نمي‌شوم. گاهي اوقات شهرداران پيشنهاد مي‌دهند كه حداقل حقوق كارمندان از منابع دولتي تأمين شود كه بايد آن را كارشناسان بررسي كنند.

وي با تأكيد بر اين‌كه مديريت‌هاي درست، مديريت‌هايي است كه به افكار و عقول انسان‌ها متكي هستند، گفت: نمي‌توان بدون توجه به نگاه صاحب نظران و عقلاي جامعه، آن را در سطوح مختلف اداره كرد. تفكر جمعي نياز عام در تمام حوزه‌ها است. در شوراها اين نياز جدي‌تر مطرح شده است و نبايد اجازه دهيم اين تجربه ضربه ببيند. گاهي اوقات مي‌گويند در زمينه شوراها ضعيف هستيم؛ وجود برخي ضعف‌ها درست است ولي مي‌توان تمرين كرد و آن ضعف‌ها را برطرف كرد. بعد از اين همه تجربه پارلمان در ايران مگر اين حوزه از عيب و نقص برخوردار نيست. به رغم اين همه تجربه ديوان سالاري در دوره مدرن و بعد از مشروطه همچنان در امور اجرايي و اداري شاهد نقص‌هايي هستيم. اين در حالي است كه تنها تجربه سه دوره شوراها را داريم.
 
رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اين‌كه نهاد شوراها بايد تقويت شود، گفت: نبايد از نهاد شوراها غفلت كرد. دولت‌ها در تقويت شوراها نقش دارند؛ بايد به شوراها بهاء و امكانات داد. البته در تقويت اين نهاد خود شوراها تأثير زيادي دارند. خود شوراها بايد با عملكرد درست جايگاه خود را تقويت و تثبيت كنند. سال آينده انتخابات شوراها را در پيش داريم؛ شوراها بايد طوري عمل كنند كه مردم با رغبت بيشتري وارد صحنه شده و پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند تا اگر خوب عمل كردند دوباره آنان انتخاب مي‌شوند و اگر خوب عمل نكردند افراد اصلح انتخاب شوند.
 
وي ادامه داد: شورا بايد بر روي خودشان نظارت و كنترل و مراقبت كنند تا از برخي آسيب‌ها جلوگيري كنند. آنان بايد تلاش كنند حاشيه‌ها بر فضاي شوراها سايه نيانداخته تا جايگاهشان در جامعه متزلزل نشود. اين‌كه شورا مقررات را دقيق رعايت كند يك رسالت بزرگ است. از سوي ديگر شهرداري، نماد مدنيت جامعه است و بايد جامعه را تمرين قانون‌مداري و نظم بدهد. بايد نشان دهيم كه يك جامعه مدني و قانون‌مدار هستيم. اين وظيفه شهرداري و شورا است.
پورمحمدي با اشاره به بحث مديريت واحد شهري گفت: اكنون در حوزه مديريت شهري شاهد يك حالت دوزيستي هستيم كه بايد مشكلات آن حل شود. مديران ما، استانداري‌ها، فرمانداري‌ها و بخش‌هاي ديگر بايد تلاش كنند نهاد شوراها را تقويت كنند. مردم نيز بايد خودشان درگير مديريت نيازهاي خود باشند. مردم كه شورا را انتخاب مي‌كنند بايد خدمات خود را از منتخبان خود در شوراها و شهرداري‌ها مطالبه كنند.

وي خطاب به شهرداران و اعضاي شوراي شهر استان خراسان شمالي گفت: از شما مي‌خواهم در اجراي مقررات كوتاه نياييد. سازمان بازرسي به شما كمك مي‌كند تا حقوق خود را بگيريد. ما تحمل نمي‌كنيم به عده‌اي خدمات پرداخته شود ولي حق آن را نپردازند. اين عده هر كس مي‌خواهند باشد. بايد به تعهدات زندگي شهري ملتزم بود. بدتر آن است كه اين موضوع بي‌نظمي و قانون گريزي در جامعه را نهادينه مي‌كند. حرف ما اين است كه اگر پول ندارند نسازند ولي اگر ساختند بايد هزينه آن را بپردازند. اما مشكل اين است كه شهرداري‌ها خودشان در جاهايي كوتاه آمدند و ديگران انتظار دارند مقابل آنان نيز كوتاه بيايند. مديران شهري اگر قوانين را خوب رعايت نكنند ديگر نمي‌توانند سايرين را متقاعد به پرداخت هزينه‌هاي خدمات ارائه شده از سوي شهرداري‌ها كنند.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: ما حامي شما هستيم. براي تفكر انساني و مدنيت نيازمند شهرهاي مناسب، شورا و شهردارهايي با اين نگاه و تفكر هستيم.

وي با اشاره به اين‌كه براي شورا بايد يك گزينش وجود داشته باشد، گفت: بايد مراكزي باشند كه اعضاي شوراي شهر قبل از ورود به شورا در آنجا به قوانين مسلط شده و افراد واجد صلاحيتي در مصادر شوراها حضور پيدا كنند. از سوي ديگر مصوبه‌هاي شوراها بايد از لحاظ قانوني و حقوقي بررسي شده باشد.
انتهاي پيام/س2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.