سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واكنش پورمحمدي به اعلام قطع روابط ديپلماتيك از سوي كانادا:

دولت كانادا گوش به فرمان دشمنان ملت ايران است

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: اقدام كانادا نشان مي‌دهد كه تا چه ميزان تصميم‌گيران اين كشور گوش به فرمان دشمنان ملت ايران هستند.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي ظهر روز گذشته(شنبه) در نشستي صميمانه با طلاب، روحانيون و فضلاي استان خراسان شمالي گفت: مقام معظم رهبري در بيانات اخير خود به دو نكته اساسي اشاره داشتند؛ يكي اين موضوع است كه در يك پيچ تاريخي هستيم. به اين معنا كه در شرايط ويژه و ممتازي قرار داريم كه هم تحولات داخلي را و هم فضاي بين‌المللي را در بر گرفته و تعيين كننده است. اين پيچ تاريخي، حوادث بزرگي را به دنبال دارد كه نه فقط به ما بلكه به تمام جهانيان ارتباط دارد.
 
وي ادامه داد: دنيا در حال جابجايي و تغيير است. حوادث بزرگي در پيش رو داريم. ما مي‌توانيم در اين حوادث نقش آفرين باشيم. آيا براي تحول آفريني در اين فضا آمادگي داريم؟! آيا قدرت تأثير‌گذاري داريم؟! آيا مي‌توانيم شرايط را بر اساس ديدگاه‌ها، آرمان‌ها و باورهاي خودمان شكل دهيم؟! در اين شرايط سخت و مهم تاريخي، نقش روحانيت، انقلابيون و نظام جمهوري اسلامي حائز اهميت است.
 
رئيس سازمان بازرسي كل كشور افزود: نكته ديگري كه مقام معظم رهبري بر آن تأكيد داشتند اين بود كه جمهوري اسلامي هم اكنون ظرفيت مدل سازي پيدا كرده است. به عبارت ديگر نظام مقدس ما ظرفيت الهام بخشي داشته و مي‌تواند در جايگاه راهنمايي و راهبري مجتمع‌هاي انساني و ملت‌ها قرار بگيرد. ما براي مديريت جهاني و مجتمع‌هاي انساني حرف داريم. ما براي زندگي مطلوب انسان‌ها مدل داريم. اين آن بن مايه نگاه مقام معظم رهبري براي نقش آفريني جمهوري اسلامي در تحولات بين‌المللي است.

وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران گفت: ايشان در بيانات خود در جمع سران كشورهاي عدم تعهد تأكيد دارند كه زمان آن رسيده است نظام‌هاي جهاني تغيير كنند. اين در حالي است كه هم اكنون اقليت دنيا بر اكثريت حاكم هستند. مضمون حرفي كه الآن در آمريكا از سوي جنبش «ضد وال‌استريت» يا «99 درصدي» مطرح مي‌شود اين است كه در جهان امروز، كمتر از يك درصد جمعيت سرنوشت جهان را رقم مي‌زنند. الآن صهيونيست‌ها مديريت جهان را در اختيار گرفته و تمام ابزار تأثيرگذاري در خدمت آنان است. بنابراين وقت آن رسيده است كه اين سرنوشت شوم را تغيير داد.
 
پورمحمدي با اشاره به بخش ديگر از بيانات مقام معظم رهبري مبني بر اين‌كه ابزار تغيير سرنوشت جهان در اختيار جمهوري اسلامي است، گفت: اين موضوع يك مسئله اساسي است كه بايد از سوي ما مورد توجه قرار گيرد. اين ابزار به طور مشخص اين است كه جامعه جهاني را دعوت كرد تا بر اساس معارف والا و حقايق ماندگار، اصيل و ناب زندگي‌شان را سامان و نظم داده و بر اين اصول اجتماعات اداره شوند. اين حرف عمده و اساسي است كه جمهوري اسلامي مروج و مشوق آن است. حرف جمهوري اسلامي اين است كه دنيا بايد بر اساس عدالت، علم و آگاهي اداره شود. ارزش انسان‌ها به علم و آگاهي است. بايد زندگي دنيا فراتر از مطامع، هوي‌ها و تمايلات انسان‌ها، بلوك‌ها، جريانات و هواپرستي‌هايشان اداره شود.

وي با تأكيد بر اين‌كه انسانيت بايد خود را از شرايط موجود رها كرده و بالا بكشد، گفت: بايد بر نظامات جهاني «تفكر» حاكم شود. بايد نظامات جهاني را عدالت رقم بزند. اين حرفي است كه تمام انسان‌ها آن را خواسته و به دنبال آن هستند ولي كسي نيست راه را به آنان نشان دهد.
 

رئيس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: عدالت گمشده انسانيت است. امري است كه جهانيان طالب آن هستند و مهم اين است كه كسي بتواند آن را با زمان و طبق نيازها و فضايي كه انسان قرن بيست و يكم با آن درگير است، ارائه كند. نمي‌شود عدالت را با ادبيات چند قرن قبل بيان كند؛ چرا كه خريدار ندارد.

پورمحمدي با بيان اين‌كه بايد دنيا را بر اساس عدالت اداره كرد، گفت: نمي‌توان شعار عدالت داد و انساني را بر سر كار بياوريم كه منتخب جهان‌خواران باشد. الآن اوباما منتخب كجا است؟! او سرسپرده صهيونيست‌ها و عده‌اي محدود است. رئيس جمهور آمريكا منتخب يك اقليت صاحب نفوذ در جامعه آمريكا است؛ اقليتي كه پول، زور و نفوذ داشته و اجازه نمي‌دهند كه در دنيا عدالت حاكم شود. مگر مي‌شود با حاكميت يك اقليت متجاوز، استثمارگر و دنيا پرست در دنيا عدالت حاكم شود؟! معلوم است كه در اين شرايط جنبش ضد وال‌استريت و جنبش 99 درصدي شكل مي‌گيرد.
 

وي با اشاره به نقش و جايگاه روحانيت در تغيير نظام حاكم بر جهان ادامه داد: مقام معظم رهبري به سرمايه‌اي كه روحانيت توليد كرده اتكا دارند. نبايد اجازه دهيم اين سرمايه‌ها زنگار گرفته و با آب‌هاي هرز آلوده شود. روحانيت بايد به جايگاه و موقعيت خود بيشتر معرفت پيدا كند. در يك گذر بزرگ تاريخي هستيم و تك تك روحانيون نقش آفرين بوده و تأثير گذارند.
 

وي درباره زندگي خصوصي مقام معظم رهبري كه سؤال يكي از طلاب بود، گفت: يكي از ويژگي‌هاي مهم زندگي رهبري توجه به ضعفاي جامعه است. اين مسئله از بخش خفي زندگي رهبري حائز اهميت‌تر است. توجه ايشان به اقشار ضعيف جامعه نشان پيوند عميق ايشان با دردمند‌ترين اقشار جامعه دارد. نكته ديگري كه در اين زمينه وجود دارد، تأكيدات مكرر مقام معظم رهبري براي رسيدگي به اقشار كم درآمد و فقراي جامعه است. يكي از دلايل حمايت ايشان از دولت فعلي اين است كه دولت به اقشار ضعيف توجه دارد. اين مسئله مورد عنايت جدي مقام معظم رهبري است. همچنين رهبري بارها نشان دادند كه نسبت به اشرافيت و تجمل گرايي حساس هستند. هيچ گاه نشنيديد براي فرزندان و بستگان درجه يك ايشان مراسم تجملاتي برگزار شود. بلكه فرزندان ايشان در نهايت سادگي زندگي مشترك خود را آغاز كردند.

پورمحمدي در پاسخ به سؤالي درباره گراني اجناس و نقش سازمان بازرسي در باره مهار اين گراني‌ها، گفت: سازمان بازرسي كل كشور در كنترل گراني‌ها نقش ندارد. گراني‌ها ناظر دارد. ما بيشتر بر دستگاه‌هاي دولتي، سياست‌ها، اقدامات كلان، برنامه‌ريزي‌ها، اولويت‌ها نظارت داريم.

وي در واكنش به پيشنهاد يكي از حاضرين در جلسه كه مي‌گفت اگر قبل از آغاز بازرسي‌ها از يك اداره، حوزه ولي فقيه در آن اداره اطلاع پيدا كند، گفت: پيشنهاد خوبي است و بايد بررسي شود. ولي گاهي اوقات اين مسئله براي دوستان مشكل به وجود مي‌آورد. چرا كه ما ملاحظه كسي را نمي‌كنيم ولي شما گاهي اوقات بايد تغافل پيشه كرده و به روي خودتان نياوريد. سازمان بازرسي كل كشور با روحانيت زمينه مشترك كاري داشته و مي‌توانيم در اين زمينه‌ها تبادل نظرهاي خوبي داشته باشيم.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در خصوص اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران و نتايج آن گفت: اين اجلاس نقش زيادي در رفع برخي سوء تفاهم‌هاي بين‌المللي از جمله انزواي ايران داشت. اين سطح از حضور و اداره خوب و بيانات قاطع و قوي مقام معظم رهبري در اين تغيير وضعيت مفيد بود. اما بايد توجه داشته باشيم كه دشمن دست بردار نبوده و به دنبال عقده گشايي است. مثل اقدامي كه دولت كانادا درباره اعلام قطع رابطه‌اش با ايران كرد. ناتواني در به شكست كشاندن اجلاس نم، كانادا را به تعطيلي سفارت واداشت. البته اين كشور از چندي پيش روابط خودش را كاهش داده بود ولي به بهانه كمك به سوريه و دشمني با اسرائيل مرتكب اين كار شد. اقدام كانادا نشان مي‌دهد كه تا چه ميزان تصميم گيران اين كشور گوش به فرمان دشمنان ملت ايران هستند. اين كشور در حالي اعلام كرد كه روابطش با ايران را قطع مي‌كند كه هم اكنون به شدت درگير مشكلات داخلي و معضل تجزيه منطقه كبك است. البته از اين قطع رابطه كانادا ضرر مي‌كند.

وي در پاسخ به سؤال يكي از طلاب درباره تصميم رئيس سازمان بازرسي كل كشور براي نامزدي در انتخابات رياست جمهوري يازدهم گفت: طي سي و چند سال در كشور تكليف و وظيفه خود را انجام داديم. طي اين سال‌ها هيچ گاه از زير بار مسئوليت فرار نكرديم. اگر انتظار و توقع جامعه در حد تكليف به بنده منتقل شود از حضور در انتخابات ابا ندارم. انكار هم نمي‌كنم ولي بايد مجراي كار و فضا مشخص شود.
پورمحمدي در پاسخ به سؤالي كه به علت گراني‌ها اشاره داشت، با بيان اين‌كه به تدابير اقتصادي نياز داريم گفت: بخشي از گراني‌ها به خاطر فشار اقتصادي دشمن به كشور و بخشي از آن به خاطر تدابير ضعيفي است كه اتخاذ مي‌شود. درباره مقابله با دشمن هم بايد گفت كه كاهش حجم فشار دشمن راهكار دارد.
يكي از طلاب گفت از مشكلات جامه ما كه مردم را نسبت به نظام بدبين كرده است بحث زيرميزي گرفتن برخي پزشكان است. در استان خراسان شمالي نسبت به اين موضوع هيچ نظارتي وجود ندارد. حتي برخي از پزشكان براي انجام عمل جراحي تقاضاي زيرميزي مي‌كنند. مي‌خواستم اگر اين موضوع در حيطه كاري سازمان بازرسي است دستور پيگيري دهيد.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور در پاسخ به اين روحاني خاطرنشان كرد: اين موضوع يكي از نكات آزار دهنده جامعه است. مجلس در اين رابطه قانوني تصويب كرد و ما به صورت جدي پاي آن ايستاده‌ايم. برنامه‌اي براي نرخ‌گذاري و اصلاح نرخ‌ها تهيه شده است. وزارت بهداشت هم بر آن تأكيد دارد. اين يك مشكل بسيار جدي است اما با كنترل و نظارت حل نمي‌شود. زيرساخت‌هاي حل اين معضل مفصل است كه يكي از آنان پزشك خانواده و ديگري بيمه است. ما با يك نوسان و آسيب جدي در حوزه خدمات عمومي روبرو هستيم كه يكي از آنان پزشكي است.
پورمحمدي در واكنش به سؤالي درباره انگيزه سفرش به استان خراسان شمالي گفت: در اين سفر هم مي‌خواستيم مديركل جديد استان را معرفي كرده و هم ساختمان جديد را افتتاح كنيم. از طرف ديگر ما مدير جامعه هستيم و بايد در جامعه بچرخيم تا مشكلات و موانع موجود را بشناسيم.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور در پاسخ به طلبه‌اي كه مي‌گفت ممكن است حضور شما در جمع طلاب شائبه تبليغات انتخاباتي پيدا كند، گفت: بنده بارها به استان و شهر شما سفر كرده‌ام؛ چه در دوران وزارت كشور و چه در دوران سازمان بازرسي. دو سال پيش هم به استان شما سفر كرده بودم كه هم در شوراي اداري و هم در جمع علما حضور پيدا كردم. اخيراً در يكي از دانشگاه‌ها كسي اعلام كرد كه حضورم شائبه تبليغات دارد. در پاسخ به اين دانشجو متذكر شدم كه تأكيد مقام معظم رهبري بر اين است كه مسئولان در جمع‌هاي دانشجويان و طلاب حضور پيدا كرده تا با ضمن پاسخگويي به سؤالات و ابهامات آنان، مشكلات را از نزديك بررسي كنند. به آن دانشجو گفتم با اين وجود آيا مسئولان بايد در جمع شما حضور پيدا كنند يا خير.
وي ادامه داد: حال اين سؤال مطرح است اگر كسي قصد داشته باشد وارد كار اجرايي شود اگر مشكلات و مسايل كشور را از نزديك ببيند و بشنود بهتر مي‌تواند براي حل مشكلات كشور اهتمام كند يا خير. مردم هم همين وضع را دارند. اين‌كه مردم مسئولين را از تلويزيون ببينند بهترمي توانند بشناسند يا اين‌كه از نزديك ببينند؟! با تمام اين اوصاف ما در حال انجام وظيفه هستيم.
در ادامه اين نشست يكي از حاضرين از رئيس سازمان بازرسي كل كشور خواست تا نظرش را درباره اظهارات تلويزيوني اخير رئيس جمهور بيان كند. پورمحمدي نيز در پاسخ ضمن انتقاد از اظهارات رئيس جمهور گفت: در مجموع حرف‌هاي خوبي نبود. به عبارت ديگر انتظاري غير از اين از رئيس جمهور داشتيم و داشتند. رئيس دولت بايد صميمي‌تر با مردم صحبت كرده و مشكلات آنان را بيان و توضيح دهد كه دولت تلاش مي‌كند تا مشكلات مردم را حل كند. نه اين‌كه همه مشكلات را به گردن اين و آن بيندازد؛ آن هم بعد از هفت سال اين حرف‌ها را زدن كار خوبي نبود. پس طي اين هفت سال چه كسي مجري كشور بود؟! اين حرف‌ها حس خوبي در جامعه ايجاد نمي‌كند و بايد از آن پرهيز كرد.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: واقع امر اين است كه امكانات فوق‌العاده‌اي در كشور داريم. ظرفيت انساني بسيار فوق‌العاده در كشور فراهم است. منابع گسترده اين نيز داريم. حال مشكلاتي بر ما عارض شده است كه عبور از آنان نياز به تدبير دارد. در اين رابطه يكي از مباحث مهم كه بايد مورد توجه قرار گيرد يك بحث عمومي و يك بحث خاص است. بحث عمومي آن قانون و نظم پذيري عمومي است و بخش خاص برنامه محوري و عمل طبق شاكله دقيق مديريتي بر پايه نظام برنامه ريزي است. هر دوي اين‌ها به خصوص قانون پذيري به روحانيت مرتبط است.

وي با تأكيد بر اين‌كه در شرايط حساس كنوني كشور، نيازمند وحدت، همگرايي و تحرك ويژه است، گفت: مشكلات موجود زياد است. دشمن روزنه و رخنه‌هايي پيدا كرده و فشار خود را افزايش داده است. نياز داريم با وحدت و صبوري اين مرحله را پشت سر بگذاريم. براي اين‌كه بتوانيم از اين مرحله به سلامت عبور كنيم، رهبري نكات روشن و شفافي داشتند كه بايد با دقت به آن گوش داد و جاخالي نداد.

پورمحمدي با اشاره به مراحل حساس آينده كشور گفت: سال آينده انتخابات شوراها را پيش رو داريم كه از حالا بايد براي اين انتخابات آماده شويم تا شهرداران قوي‌تري انتخاب شوند تا مشكلات حوزه شهري با تدبير بيشتر حل شود. از سوي ديگر انتخابات رياست جمهوري را نيز در پيش داريم كه بايد همه تلاش و همت كنيم ضمن آنكه يك انتخابات پرشكوه داشته باشيم، جامعه را براي انتخاب يك فرد صالح هدايت كنيم. روحانيت بايد نقش محوري خود را در هدايت جامعه براي انتخاب فرد صالح ايفا كند.
انتهاي پيام/س2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.