رئيس كميته مطالبات ملي مجلس با اشاره به اقدام خصمانه دولت كانادا در تعطيلي سفارت اين كشور در تهران گفت: اقدام خصمانه دولت كانادا را مي‌توان به عنوان پس‌لرزه برگزاري موفقيت‌آميز اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران تعبير كرد.

مهدي دواتگري نماينده مردم مراغه و عجب‌شير در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به اقدام اخير دولت كانادا در تعطيلي سفارت‌خانه اين كشور در تهران گفت: اقدام خصمانه دولت كانادا در بستن سفارتخانه اين كشور در تهران را مي‌توان به عنوان پس‌لرزه برگزراي موفقيت‌آميز اجلاس جنبش عدم تعهد در كشورمان و استقبال گسترده سران كشورهاي عضو از برگزاري اين اجلاس تعبير كرد.

وي در ادامه افزود: پيش از برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران مشاهده كرديم كه بحث تهديدات موشكي رژيم صهيونيستي، فشارها براي عدم حضور بان كي مون دبير كل سازمان ملل و همچنين محمد مرسي رئيس‌جمهور جديد مصر مطرح مي‌شد و هم‌اكنون نيز بحث بازداشت محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين مطرح مي‌شود، لذا اين دست اقدامات از گذشته هم مسبوق به سابقه بوده و همچنان ادامه دارد كه اين اقدام دولت كانادا نيز در راستاي همين سياستهاي آمريكايي صورت گرفته است.

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اينكه كانادا هيچگاه سياست مستقلي نداشته است، اظهار داشت: دولت كانادا عمدتا تحت تأثير سياست‌هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي حركت مي‌كند و در اين مورد نيز تصميم عجولانه‌اي اتخاذ شده كه حاكي از وابستگي سران كانادا به آمريكا و نفوذ لابي‌هاي رژيم صهيونيستي در هيئت حاكم اين كشور بوده است.

نماينده مردم مراغه و عجب‌شير ضمن محكوم‌كردن اين اقدام نسنجيده دولت كانادا تصريح كرد: به ملت كانادا توصيه مي‌كنيم كه سرنوشت سياسي خود را به دست افراد نالايقي كه استقلال كشورشان را خدشه‌دار  و منافع ملي ملت خود را فداي منافع آمريكا و رژيم صهيونيستي مي‌كنند ندهند.

 رئيس كميته مطالبات ملي مجلس همچنين با بيان اينكه به هيئت حاكم كانادا و كشورهاي غربي هشدار مي‌دهيم كه مراقب رفتار و اعمال خودشان با ساير ملتهاي مستقل باشند، افزود: اگر امروز بيداري اسلامي در خاورميانه و شمال آفريقا شكل گرفته قطعا مردم اروپا و آمريكا نيز ملت در آينده‌اي نه چندان دور در خصوص منافع ملي خود تصميم‌گيري خواهند كرد و سعي مي‌كنند در تاريخ سياسي كشورشان به عنوان تصميم‌گيرندگان مستقل نمود داشته باشند.

وي با تأكيد براينكه اقدام دولت كانادا هيچ توجيه منطقي و عقلاني نداشته گفت: معمولا بحث قطع روابط سياسي، اخراج ديپلمات‌ها و يا فراخواندن آنها در مواردي رخ مي‌دهد كه منافع ملي يك كشور در معرض تهديد جدي باشد، اينكه دولت كانادا برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد و حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران از دولت قانوني سوريه را بهانه‌اي براي قطع روابط تعبير كند هيچ توجيه منطقي، سياسي و ديپلماتيكي ندارد.
 
وي در پايان با بيان اينكه طبيعتا دولت جمهوري اسلامي با در نظر گرفتن مصالح و منافع ملي تصميمات مناسبي را در خصوص رابطه با دولت كانادا اتخاد خواهد كرد، خاطرنشان كرد: از آنجايي كه ما ملت مستقلي هستيم و قطعا در تصميم‌گيري‌هاي خود منافع ملي را لحاظ مي‌كنيم در اين باره نيز تصميمات مقتضي اتخاذ خواهد شد.

گفتني است وزارت خارجه کانادا در چارچوب همراهی با سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته(جمعه) با صدور بیانیه‌ای که به امضای وزیر خارجه این کشور رسیده است از تعطیل کردن سفارت خود در تهران خبر داد.

در این بیانیه آمده است: کانادا سفارت خود در ایران را تعطیل کرده و اعلام می‌کند که دیپلماتهای ایرانی حاضر در این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد و به همین دلیل دیپلماتهای ایرانی باید کانادا را ترک کنند.

در ادامه این بیانیه وزیر خارجه کانادا مدعی شده است: موضع کانادا درباره حکومت ایران مشخص است و ما ایران را به عنوان تهدیدی علیه صلح جهانی و امنیت بین‌الملل می شناسیم.

حمایت ایران از سوریه به عنوان یکی از اعضای مقاومت، ادامه برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی و موضع تهران در قبال رژیم صهیونیستی از دلایل کانادا برای قطع روابط دیپلماتیک با تهران اعلام شده است.

در این بیانیه همچنین آمده که دیپلماتهای ایرانی 5 روز فرصت دارند تا کشور کانادا را ترک کنند.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار