سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روانبخش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مسن‌ترها به مجمع تشخيص مصلحت نظام اکتفا کنند

عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري گفت: شخصي که 70 سال از سنش گذشته است قدرت انجام امور اجرايي را ندارد و بهتر است اين افراد عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام باشند.

حجت‌الاسلام قاسم روانبخش در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، با اشاره به بي‌نتيجه بودن اصلاحات مکرر قانون انتخابات گفت: قانون انتخابات بارها اصلاح مي‌شود اما باز هم به نتيجه مطلوب نمي‌رسيم و اين يعني افرادي که آن را اصلاح مي‌کنند جامع‌نگري نداشته و کار کارشناسي و دقيق انجام نمي‌دهند.

وي افزود: حتي برخي از آنها با توجه به مصالح سياسي خود اين تغييرات را به صورت فصلي اعمال مي‌کنند که بايد به آنها تذکر داد که قانون را به جاي مصالح سياسي ملاک قرار دهند.

عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري خاطرنشان كرد: مشکل بعدي که مانع از دستيابي به يک قانون انتخابات جامع مي‌شود اين است که بعضي از عيوب اين قانون در طي زمان مشخص مي‌شود چرا که به صورت ميانگين در کشور، سالي يک بار انتخابات داريم و اين انتخابات‌ها نيز با هم متفاوت است و شرايط متفاوتي را مي‌طلبد.

وي با ضروري خواندن اعمال برخي محدوديت‌ها در قانون انتخابات گفت: مهم‌ترين تغيير قانون انتخابات بايد حول اين محور باشد که تنها رجل سياسي قادر به ثبت نام در انتخابات باشند و البته اين موضوع درباره انتخابات رياست جمهوري بايد قدري سختگيرانه‌تر باشد.

روانبخش افزود: کسي که براي انتخابات رياست جمهوري کانديدا مي‌شود بايد داراي سابقه مديريت کلان کشوري در امور اجرايي باشد که حداقل آن نيز استاندار بودن است، يعني به نظر من حتي کسي که تنها بخشدار بوده نمي‌تواند شايستگي رياست جمهوري را داشته باشد.

وي ادامه داد: رئيس جمهور وظايف سنگيني دارد، براي مثال بايد عهده دار رياست جنبش عدم تعهد براي سه سال باشد که اين خود نيازمند يک مديريت و دقت قوي در حوزه اجرايي است.

عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پ‍ژوهشي امام خميني تأکيد کرد: کساني که در دوره‌هاي قبل ناکارآمدي آنها ثابت شده است هم نبايد اجازه ثبت نام داشته باشند.

وي افزود: درست است که ما آنها را به خاطر وجود رأفت در جمهوري اسلامي محاکمه نکرديم اما دليل بر اين نمي‌شود که آنها شايستگي حضور در پست رياست جمهوري را داشته باشند.

روانبخش با اشاره به شرايط سني کانديداها گفت: از طرفي بايد محدوديت سني نيز براي کانديداي انتخابات رياست جمهوري قائل شد و حداقل و حداکثر آن را تعيين کرد چرا که تجربه ثابت کرده است رئيس جمهور کشور بايد فردي جوان باشد تا بتواند به راحتي فعاليت کند.

وي ادامه داد: شخصي که هفتاد سال از سنش گذشته است قدرت انجام امور اجرايي را ندارد و بهتر است اين اشخاص عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام باشند.

روانبخش با اشاره به تبليغات زودهنگام صورت گرفته از سوي برخي کانديداها تأکيد کرد: در انتخابات‌هاي رياست جمهوري مختلف در سال 76 و 88 ديديم که افراد اقدام به تبليغات انتخاباتي پيش از موعد کردند.

وي افزود: براي مثال، آقاي کروبي از يک سال قبل از انتخابات قصد سخنراني در دانشگاه‌ها را داشت و وقتي به او اجازه نمي‌دادند، پشت در دانشگاه اقدام به مظلوم‌نمايي سياسي و به نوعي تبليغ مي‌کرد.

عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري گفت: بايد قانوني در اين زمينه مشخص شود و براي مثال بگويند کانديداها از دو ماه قبل از انتخابات مي‌توانند اقدام به سفرهاي استاني کنند اما به شرطي که از پست کنوني خود کناره‌گيري کنند و يا براي انجام مصاحبه‌ها و مناظره‌ها 15 روز قبل و براي تبليغ عکس و پوستر، 10 روز قبل از برگزاري انتخابات را تعيين کنند.

روانبخش در پايان گفت: متأسفانه ما هم اکنون مي‌بينيم شخصي که احتمال حضورش در انتخابات مي‌رود، از سه سال قبل مشغول تبليغات در سطح کلان بوده و ستادهاي خود را نيز راه‌اندازي کرده است که متأسفانه شوراي نگهبان در اين زمينه نظارت کافي ندارد. 

انتهاي پيام/

برچسب ها: مجمع ، تشخیص ، مصلحت نظام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.