سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پوسيدگي دندان های دائمی نتیجه مشکل در دندان های شیری است

اگر دندان های شیری دچار مشکل شوند می توانند باعث تغییرات و ساختاری در دندان های دائمی شوند.

دکتر عبدالمجید ظفرمند متخصص دندانپزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: رویش دندان های شیری کودک از 6 ماهگی آغاز و تا سه سالگی ادامه دارد و به طور متوسط تا 13 سالگی در دهان باقی هستند تا جای خود را به دندان های دائمی بدهند.
 
وی با اشاره به این که رویش دندان های دائمی جایگزین دندان شیری از 6 تا 7 ماهگی با افتادن دندان های شیری آغاز می شود، گفت: حضور دندان های شیری برای جویدن و تکلم از اهمیت بسزایی برخوردار است همچنین سلامت این دندان های شیری علیرغم مدت کوتاهی که در دهان هستند برای حفظ سلامت دندان های دائمی مؤثر بوده چرا که اگر دندان شیری دچار مشکلاتی همچون پوسیدگی شوند می تواند موجب تغییر مسیر عادی و نرمال رویش دندان های شیری شود.
 
ظفرمند عنوان کرد: بسیاری از مشکلاتی که برای دندان های دائمی مثل تغییر در ساختار عاج و مینای دندان ایجاد می شود در اثر مشکلات دندان شیری مثل افتادن در زمان زودتر از معمول و... است که این امر باعث می شود به جای این که دندان دائمی دقیقاً زیر دندان شیری رویش پیدا کند مسیر رشد آن به سمت لب، گونه و یا به طرف زبان است.
 این دندانپزشک کودک اظهار داشت: تمام این مشکلات بوجود آمده برای دندان دائمی را فقط باید با ارتودنسی برطرف کرد.
 
وی با تأکید بر این که در حفظ بهداشت دهان و دندان استفاده از مسواک لازم است خاطرنشان کرد: والدین باید از کودکی علاوه بر آموزش استفاده از وسایل و تأکید در استفاده از آنها به کودکانشان نحوه تغذیه درست را هم آموزش دهند به طوری که تحقیقات دو دهه اخیر نشان می دهد که تغذیه نامناسب مثل استفاده از مواد قندی چسبنده، چرب و شور در بین فواصل غذایی بیشترین اثر را روی پوسیدگی دندان ها دارند بنابراین با آموزش صحیح غذا خوردن می توانیم احتمال پوسیدگی دندان های فرزندانمان را کاهش دهیم./عط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.