سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بر اساس گزارش جديد آژانس انرژي اتمي اعلام شد

نزديكي ايران به تحقق برنامه نصب 50 هزار سانتریفیوژ

بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران کار روی سالن B در نطنز را آغاز کرده است؛ سالن B در بخش زیر زمینی نطنز، بسیار وسیع‌تر از سالن A است و راه‌اندازی آن ایران را به تحقق برنامه نصب 50 هزار ماشین در نطنز نزدیک‌تر خواهد کرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز پنج شنبه 9 شهریور (30 اوت) منتشر شد، حاوی برخی اطلاعات فنی کلیدی است که توجه به آنها حقایق مهمی را درباره برنامه هسته ای ایران آشکار می‌کند.

رئوس این اطلاعات چنین است:

در پاراگراف 14، گزارش می‌گوید ایران کار روی سالن B را در نطنز آغاز کرده است. این برای نخستین بار است که در گزارش آژانس، به جز سالن A نطنز، سخنی هم درباره سالن B  به میان آمده است. سالن B در بخش زیر زمینی نطنز، بسیار وسیع‌تر از سالن A است و راه‌اندازی آن ایران را به تحقق برنامه نصب 50 هزار ماشین در نطنز نزدیک‌تر خواهد کرد. ضمنا آغاز کار در سالن B نشان دهنده آن است که ایران هیچ مشکل فنی برای تولید بیشتر ماشین‌های سانتریفیوژ نوع اول ندارد.

گزارش تاکید می‌کند تا تاریخ 21 اوت 2012،  ایران به طور کامل 55 آبشار را در سالن تولید A نصب کرده بود که می‌شود. معنای این جمله این است که هم اکنون 9156 ماشین نسل اول در بخش زیر زمینی نطنز نصب شده و همه آنها مشغول غنی‌سازی هستند.

در پاراگراف 15 گزارش، میزان ذخیره اورانیوم 5 درصد ایران، 6876 کیلوگرم اعلام شده است.
همچنین در پاراگراف 19 گزارش، میزان ذخیره اورانیوم 20 درصد ایران، جمعا 1/124 کیلوگرم اعلام  شده است.

مطابق آنچه در پاراگراف 24 آمده، ایران در فردو مجموعا 2262 ماشین نصب کرده است که 696 ماشین آن گاز دریافت می‌کند و به غنی سازی 20 درصد مشغول است. این نشان دهنده آن است که ماشین‌های فردو از زمان گزارش قبلی، حدودا دو برابر شده است.

در پاراگراف 30  می‌گوید بهره‌برداری از راکتور IR-40 (آب سنگین اراک) برای سه ماهه سوم 2013 برنامه‌ریزی شده است. اخیرا گزارش‌هایی درباره تشدید فعالیت ایران در اراک منتشر شده بود که «ایران هسته‌ای» ارزیابی کرد در صورت جدی شدن مجموعه بحث‌ها درباره نطنز و فردو را به طور جدی تحت الشعاع قرار خواهد داد.

انتهاي پيام/ش3

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.