نماینده ایران در سازمان انرژی اتمی گفت: تاکنون از پارچين دوبار بازديد شده است و بعد از آناليز معلوم شد که هيچ گونه مواد هسته اي در آنجا وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران مستقر در اجلاس نم؛ با حضور علی اصغر سلطانیه نماینده کشورمان در سازمان انرژی اتمی، نشست خبری برگزار شد.

سلطانیه در این نشست با تاکید بر حق مسلم ایران از بهره گیری فناوری هسته ای تاکید کرد: ایران با شفافیت کامل برنامه های هسته ای خود را دنبال می کند.

وی با اشاره به بازدید کشورهای عدم تعهد از صنایع هسته ای ایران در سال های گدشته تصریح کرد: اعضای جنبش عدم تعهد بارها و بارها از صنایع هسته ای ایران بازدید کرده است و تاکنون هیچ انحرافی در موضوع هسته ای ایران مشاهده نشده است.

نماینده ایران در سازمان انرژی اتمی خطاب به خبرنگاران تصریح کرد: افکار عمومی حق دارند از واقعیت های جهان مطلع شوند لذا رسانه ها موظف هستند اطلاعات و اخبار را به صورت صحیح منتشر کنند تا منجر به سوء تفاهمات نشود.

وی با اشاره به وظایف خطیر خبرنگاران افزود: مسئولیت خبرنگاران در یک جامعه بسیار سنگین و حائز اهمیت است بدین معنا نظرات سایر کشورها باید در اختیار تمامی ملت ها قرار گیرد و قضاوت را برعهده خودشان قرار دهیم.

سلطانیه با اشاره به شفافیت فعالیت های هسته ای ایران در آژانس انرژی اتمی عنوان کرد: در طول چند سال گذشته مقامات جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای اثبات فعالیت ها و برنامه های هسته ای خود فروگذاری نکرده و حتی در طی بازرسی های آژانس از سایت های هسته ای ایران هیچ گونه انحرافی مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی موفقیت هایی را در عرصه انرژی هسته ای به دست آورده است که البته در حین کسب این موفقیت ها هیچگاه از تعهدات خود غفلت نکرده است.

نماینده ایران در سازمان انرژی اتمی با اشاره به پایبندی کشورمان به تعهدات خود در چارچوب معاهدات ان پی تی اضافه کرد: ایران همیشه پایبند به قوانین ان پی تی بوده است و هرگز از حق مسلم خود مبنی بر دوره های بهره برداری های هسته ای، غنی سازی و چرخه سوخت کوتاه نخواهیم آمد و این حق غیر قابل انکاری است که تمامی کشورها باید از آن استفاده کنند.

سلطانیه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در گفتگوی دو طرفه ایران و آژانس جمعه گذشته موضوعات مطرح شده فقط درباره سایت پارچین بوده است و مکانهای دیگر مورد بحث قرار نگرفت، اظهار داشت: طی بازرسی های صورت گرفته از سوی آژانس بارها ثابت شد که ایران هیچگونه تخلفی در راستای پیشبرد برنامه های هسته ای خود انجام نداده است و در حقیقت مشکل ما اتهامات برخی از کشورهای غربی بوده که با همکاری نزدیک ایران با آژانس انرژی اتمی ثابت کردیم این اتهامات بی پایه و اساس است.

وی با بیان اینکه باید چارچوب و وظایف قوانین ان پی تی در خصوص فعالیت های هسته ای کشورهای جهان مشخص شود، عنوان کرد: بازرسان آژآنس باید بر اساس قوانین و ضوابط پیش روند و حتی کشورهای عدم تعهد نیز معتقد هستند که اگر چنانچه غرب مدرکی علیه برنامه های هسته ای کشورمان دارند در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهند تا زمینه اثبات از حق مسلم هسته ای ایران نیز به صورت واقعی فراهم شود.

این مقام مسئول با اشاره به فرافکنی غرب در خصوص فعالیت های سایت پارچین، تصریح کرد: غرب درصدد بزرگنمایی کردن فعالیت های ایران در سایت پارچین است و باید گزارشات جمع آوری شده آژانس در خصوص فعالیت های هسته ای ایران در سازمان انرژی اتمی محفوظ بماند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه حیطه اختیارات آژانس در خصوص نوع فعالیت های هسته ای ایران چیست، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچگونه حقی در خصوص میزان بهره برداری ایران از فعالیت های هسته ای ایران ندارد و ایران تحت هیچ شرایطی روند فعالیت های خود را متوقف نخواهد کرد.

وی در ادامه افزود: غنی سازی اورانیوم حق مسم کشور ما است و گزارش آژانس که در طی چند روز آینده منتشر خواهد شد مانند سایر گزارش های جمع آوری شده است و نکته جدیدی در آنها دیده نمی شود.

سلطانیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در مذاکرات هفته گذشته ایران با آژانس آیا درباره درصدی غنی سازی اورانیوم بحثی صورت گرفته است، اظهار داشت: معاهده ان پی تی به عنوان یک سند بین المللی همواره به عنوان یک مرجع کامل مطرح است که در آن هیچ ممنوعیتی برای میزان غنی سازی اورانیوم و حتی برای میزان بهره برداری از آن نیز وجود ندارد و فقط باید فعالیت های هسته ای زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت بگیرد به این معنا که آژانس فقط به عنوان یک مرجع شفاف ساز می تواند اظهار نظر کند.

سلطانيه درپاسخ به سوالي درباره اينكه جمهوری اسلامی از نیات آمریکا آگاه است اما چرا با این وجود دوباره با آنان همکاری می‌کند، گفت: جمهوری اسلامی هیچ شکی درباره صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي خود ندارد و همكاري ما با آژانس در جهت نشان دادن بي اعتبار بودن سرويس‌هاي اطلاعاتي و مقامات آمريكايي است.

وي درپاسخ به سوال ديگري درباره اینکه کشورهای عضو عدم تعهد چرا اقدام متقابلی را در مقابل غربی ها انجام نمی‌دهند، اظهار داشت: اين يك بحث كلي است، اما کشورهای عضو عذم تعهد مشکلات فراوانی دارندولی با وحود همین مشکلات در مواقع دفاع از اصول جنبش محکم ایستاده‌اند و يك پارچه برای ذفاع از حقوق کشورهای عضو جنبش بیانیه صادر کرده‌اند و هر جا که لازم باشد از حقوق خود دفاع مي‌كنند.

سلطانیه تصریح کرد: غيرمتعهدها نسبت به گذشته بسیار فعال شده و  درباره موضوعات مختلف بيانيه صادر مي‌كند و اجازه نمي‌دهد اتفاقاتي رخ دهد كه ساير كشورها را تحت تأثير قرار بدهد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ریاست ایران بر اجلاس غیرمتعهدها، افزود: ايران در زمان ریاست خود اجلاس کشورهای غیرمتهد تلاش می‌کند تا رياستي بي طرفانه داشته باشد و اجازه ندهدحقوق كشورها تضييع شود.

وي در پاسخ به سوالي كه درباره بازدیدرئيس جمهور مصر از تأسيسات،گفت: مسئولين جمهوري اسلامي  آماده ميزباني از سران عدم تعهد در تأسيسات هسته‌اي را دارند.

سلطانیه در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره بازديد بان‌كي‌مون از تأسيسات هسته‌اي نطنز گفت: بازديد از پارچين خبر مضحکی بود چرا كه آنجا سايتی نظامي است، اما مسئولين آمادگي دارند كه سران از تأسيسات هسته‌اي بازديد كنند و در مورد بازدید بان‌کی‌مون از نطنز اظهار نظري نمي‌كنم.

نماینده ایران در آژانس بیت‌المللی انرژی اتمی درپاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره تأمين سوخت هسته اي زيردريايي‌هاي ايران آینکه آیا ایران تصمیمی برای تامین این سوخت دارد یا خیر ،گفت: اين مسئله از طرف مجلس مطرح شد اما هر زماني كه جمهوري‌اسلامي تصميم بگيرد كه براي تأمين سوخت هسته‌اي زيردريايي‌ها اقدام كند قطعا آژانس را مطلع می‌کند و هماهنگی‌های لازم به عمل خواهد آمد.

سلطانيه همچنين درباره پيش شرط‌هاي ايران در  پارچين و آيا اينكه تغييري در اين پيش شرطها حاصل شده يا خير گفت: موارد موجود در پیش شرط مورد تأكيد ايران است و برآن  پافشاري مي كند اما در پيش شرط‌ها تغييري حاصل نشده است.

سلطانیه همچنین در این نشست از یک سند مکتوب بازدیدهای و بیانیه های کشورهای عضو عدم تعهد از فعالیت های هسته ای ایران پرده برداشت.

لازم به ذکر است که این اسناد در یک مجموعه از سوی دفتر نمایندگی ایران در وین جمع آوری شده است.

انتهای پیام/پ2
برچسب ها: اجلاس ، تهران ، وزرا ، سلطانیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار