يک کارشناس سياست خارجي گفت: جنبش غير متعهدها در طول تاريخ همواره در راستاي استقلال و امنيت جهاني در چارچوب اهداف اوليه خود گام برداشته است.

رضا طلائي نيک در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به برگزاري اجلاس غير متعهدها در تهران گفت: جنبش غير متعهدها براي حفظ استقلال و ميل به عدم وابستگي به استکبار جهاني و همچنين حمايت از منافع اعضاي خود و اتخاذ مواضع مستقل در پديده‌ها و رويدادهاي بين‌المللي شکل گرفته است.

وي در ادامه افزود: اهداف اوليه جنبش غير متعهدها در فضاي جنگ سرد و با رقابت بين دو قدرت شرق و غرب جهاني در راستاي بازدارندگي نظام دو قطبي جهاني رقم خورد و در طول پنجاه سال گذشته از عمر جنبش غير متعهدها اين جنبش با پديده هاي نويني در جهان مواجه شده که با اصول و اهداف اوليه خود موضوعيت دارد.

طلائي نيک تصريح کرد: جنبش غير متعهدها همواره به دنبال مبارزه با يک جانبه‌طلبي و مخالفت با کشورهاي ذي نفوذ در مسائل داخلي ديگر دولت‌ها بوده و همچنين اتخاذ الگوي پيشرفت متوازن و پر کردن شکاف توسعه در سطح جهان و تلاش براي ايجاد نظام نوين مديريت جهاني را بر مبناي اهداف 10 گانه خود مطرح کرده است.

وي خاطر نشان کرد: جنبش غير متعهدها در اهداف اوليه خود استقلال ملي، اقتصادي، فرهنگي، سياسي و حتي امنيتي ملت ها را هدف گذاري کرده و در همين راستا انتظار ملت‌ها از دولت‌هاي عضو جنبش غير متعهدها با توجه به تنوع و پيچيدگي روش‌هاي سلطه جويي بر منافع ملي کشورها و مخدوش  کردن چهره آنها بيش از گذشته است.

اين کارشناس سياست خارجي با اشاره به پيشنهادادت ارائه شده از سوي اعضا کشورهاي غير متعهد ادامه داد: حجم پيشنهادات در روز اول اجلاس کارشناسان عضو عدم تعهد نشان دهنده ظرفيت بالقوه اين جنبش بوده و همچنين بيش از 680 پيشنهاد ارائه شده کارشناسان جنبش عدم تعهد به وضوح ظرفيت دروني و مسائل محيط کنوني جهان را نشان مي‌دهد.

وي افزود: در همين راستا 10 پيشنهاد بنيادي بعلاوه چند پيشنهاد موضوعي متناسب با رخدادهاي جاري منطقه‌اي و جهاني در اين اجلاس مطرح و بررسي خواهد شد پيشنهاداتي از قبيل: مقابله با تروريست در جهان، مقابله با مداخله ها در امور داخلي کشورها، مبارزه با مواد مخدر و همچنين مبارزه با تبعيض نژادي در مجامع بين المللي بارز ترين اين پيشنهادات است.

طلائي نيک تاکيد کرد: رويکردهاي مقاومتي جنبش عدم تعهد و همچنين تلاش براي توسعه متوازن در مسائل اقتصادي، همکاري‌هاي علمي، تعاملات فرهنگي و اتخاذ الگو براي مديريت مشترک جهاني به عنوان رويکرد ايجابي از اهداف بنيادي تهران تلقي مي‌شود که به موازات اهداف بنيادي اين جنبش براي ساماندهي موضوعاتي نظير، کشتار مسلمانان ميانمار، مقاومت در برابر مداخله بيگانگان در سوريه و حفظ منافع کشورهاي در حال توسعه در جريان بحران اقتصادي غرب و مقابله با تحريم هاي يک جانبه عليه برخي کشورها از موضوعات قابل بررسي است.

وي در ادامه خاطر نشان کرد: ميزباني ايران به مدت سه سال يک فرصت تاريخي براي احياي اين جنبش بوده و همچنين نقش ايران به عنوان رياست دوره اي و مشارکت کشورهايي نظير: مصر، هند، مالزي، بوليوي، عراق و سوريه مي‌تواند گامي براي احيا  و ارتقاي جنبش عدم تعهد در جهان باشد.

طلائي نيک با اشاره به نا آرامي‌هاي سوريه تصريح کرد: عدم مداخله خارجي و اهميت به اراده مردم دو راهبرد شفاف و مورد حمايت ايران براي سوريه بوده که به مقابله با مداخله بيگانگان در امور سوريه مورد رايزني اعضاي اين جنبش قرار گرفته و همچنين رويکردهاي روسيه و چين براي کمک به عدم مداخله خارجي در سوريه و عبور از وضعيت خشونت بار کنوني قابل توجه است.

وي افزود: يک اصلاحات دروني براي پيشبرد تصميمات اين جنبش ضروري بوده و در محوريت کشورهاي عضو جنبش غير متعهدها نقش بارزي ايفا مي کند و همچنين استقرار دبيرخانه اين جنبش در تهران امري فرصت ساز خواهد بود.

اين کارشناس سياست خارجي تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران براي ارتقا و احيا جنبش عدم تعهد به همکاري کشورهاي پيشرو، در مقاومت عليه نظام سلطه نياز راهبردي دارد و در همين راستا رهنمودهاي مقام معظم رهبري و همچنين سخنان رياست جمهوري ايران و مصر از برجستگي هاي اجلاس شانزدهم جنبش عدم تعهد خواهد بود.

گفتني است در پايان گفتگو، اين کارشناس سياست خارجي از دو ويژگي فعالان عرصه‌ي رسانه و همچنين اولويت دادن به مسائل مهم داخلي و خارجي از باشگاه خبرنگاران تشکر کرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار