سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بررسی کرد

الزامات فراروی جنبش عدم تعهد

در آستانه برپایی شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی الزامات فراروی این جنبش را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز در این گزارش ضمن معرفی جنبش عدم تعهد از حیث نحوه شکل‌گیری و اهداف و ساختار آن، الزامات فراروی این جنبش را تبیین کرد.

جنبش عدم تعهد هم‌اکنون 120 عضو دارد و علاوه بر آن 17 کشور و 10 سازمان بین‌المللی نیز به عنوان ناظر در جلسات آن شرکت می‌کنند. مرکز پژوهش‌ها در گزارش خود تصریح کرده است که جنبش عدم تعهد از نظر تعداد اعضا، پس از سازمان ملل دومین نهاد بین‌المللی جهان به شمار می‌رود.

این گزارش می‌افزاید: میزبانی از اجلاس غیرمتعهدها و نیز در اختیار گرفتن ریاست آن به منزله فرصت و ظرفیتی مهم برای جمهوری اسلامی ایران جهت تقویت نقش و نفوذ بین‌المللی خود و ارتقاء اعتبار خویش در سطح جهانی است.

بر اساس مصوبه پانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تیرماه سال 1388 در «شرم‌الشیخ» مقرر شده بود که شانزدهمین اجلاس سران این جنبش به میزبانی ایران از پنجم تا دهم شهریور ماه سال 1391 در تهران برگزار شود.

جنبش عدم تعهد تلاشی از سوی کشورهای در حال توسعه برای رهایی از وابستگی و تعهد به منافع قدرت‌های سلطه‌جو در دوره جنگ سرد بود و فروپاشی نظام دو قطبی نیز به انگیزه‌ای قوی برای حفظ موجودیت این جنبش تبدیل شد.

مرکز پژوهش‌ها در ادامه گزارش خود خاطرنشان ساخت که جنبش عدم تعهد در صورت تجمیع ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خویش از قابلیت بالایی برای افزایش و نفوذ خود در معادلات جهانی برخوردار خواهد بود.
انتهاي پيام/س2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.